Cijfers & Trends

Nederlanders spenderen dit jaar 5,9 miljard gulden online. Dat concludeert Pro Active International in de Nationale Internet Monitor. Met name zakelijke aankopen zijn sterk gestegen, van 450 miljoen gulden in 1998 naar 3,9 miljard gulden dit jaar
Collega-onderzoekers Multiscope komen voor de periode april 1999 – maart 2000 lager uit: 3,5 miljard gulden, waarvan 42 procent privé-uitgave is
Toch zijn Nederlanders niet dol op online betalingen; Pro Active ziet nergens anders in Europa zo weinig vertrouwen in online betalen als hier
Multiscope deelt die mening: Inmiddels heeft de helft van de internetters (51 procent) al iets gekocht via internet, maar het aandeel online betalingen daalt
Het gemiddelde aankoopbedrag stijgt overigens niet echt, dat hangt nog steeds rond de 170 gulden
Streaming media is voorlopig iets voor de vrijdag en de zaterdag. In de Verenigde Staten maakt de helft van de mensen die op het werk internetten al gebruik van streaming media, concludeert Nielsen NetRatings
In september hebben in totaal 50 miljoen mensen een vorm van streaming media gebruikt, zoals het bekijken van filmtrailers (speciale voorpremières) via internet of het bekijken van nieuwsbulletins via sites als CNN.com en Bloomberg News
De toekomst van mobiele verkoop (m-commerce) is nog ongewis. Van iedere vier gebruikers die via mobiel internet iets wil kopen haakt er één gefrustreerd af, zegt The Boston Consulting Group. Toch denkt een groot deel van de gebruikers dat de rol van m-commerce zal toenemen. 81 procent van de door BCG ondervraagden denkt dat mobiel internet binnen drie jaar deel gaat uitmaken van hun leven
Trage verbindingen, gecompliceerde interfaces, het gebruik moeten maken van een telefoon-'toetsenbord', onbetrouwbare verbindingen en de hoge kosten zijn de grootste frustraties
Dat geldt ook voor de wapsites, zegt Forrester. Dit bureau onderzocht vijftig mobiele sites, maar geen enkele scoorde een voldoende. Belangrijkste bezwaar: er wordt teveel vertaald van web naar wap.
Europeanen zullen tijdens de feestdagen zo'n dertig procent van het totale e-commercebudget van dit jaar besteden. Dat komt neer op zo'n 2,6 miljard euro. Dat blijft volgens Forrester nog ver achter bij de omzet in de VS; die wordt geschat op tien miljard dollar
De Duitse etailers zullen in Europa de hoogste omzet behalen. Volgens verwchting komen zij uit op 715 miljoen euro.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond