Deel dit artikel
-

‘Clustering profielen bij gedragstargeting noodzaak’

De waarde en het effect van gedragstargeting wordt meer en meer inzichtelijk, meent Lot Keijzer van Twist. “Daarmee wordt de noodzaak om te clusteren pijnvol duidelijk.”

Ze vervolgt: "De schaal moet aanzienlijk groeien willen we relevante gedrags- en contextuele groepen kunnen maken." Haar advies: "Clustering ofwel van vraag ofwel van aanbod." Keijzer geeft een voorbeeld: "Als ik nu een profiel wil inkopen dat Sanoma aanbiedt, een vrouw die op een bepaalde site van Sanoma is geweest, dan wil ik dat zelfde profiel ook inkopen bij een andere partij. De aanbiedende partijen moeten clusteren."

Naast de zoektocht naar audiences en niet alleen inventory,  zullen meer en meer partijen inzien dat targeting een middel is om effect te behalen en geen doel an sich, meent Keijzer. Vandaar het geclusterde aanbod. "Als wij voor bijvoorbeeld ABN Amro op zoek zijn naar een doelgroep die in de markt is voor een hypotheek, dan houdt dat niet op bij de profielen van Reed, maar zoeken we over de netwerken heen naar dit profiel." Volgens Keijzer wordt verwacht dat profielen gekoppeld en gedeeld kunnen worden omwille van de efficiency voor de adverteerder en de consument.

Privacy

Regelgeving op het gebied van behavioral targeting zal volgens Keijzer onduidelijkheden voorkomen en ‘kan geen kwaad’. "Ontwikkelingen moeten uiteraard niet in de kiem gesmoord, de huidige cookie-policy waarin die  niet terug te voeren zijn op persoon lijken me toereikend om privacy te borgen", aldus Keijzer. De laatste veranderingen in de Telecomwetgeving, geven onder meer aan dat internetgebruikers vooraf toestemming moeten geven aan online advertisers en uitgevers voor het gebruik van cookies op hun computer.

Ethisch omgaan met die gegevens is een ander vraagstuk, volgens de Twist-vrouw. "Ik ben er heilig van overtuigd dat je in de huidige social economie niet wegkomt met onethische praktijken."

Strengere privacyregelgeving op dit gebied is niet nodig. Privacykwesties zouden opgelost kunnen worden met zelfregulering, meent Keijzer. "Wel moet er meer uitgelegd worden. Zodra consumenten kunnen kiezen voor relevante of niet-relevante advertising ofwel betalen voor content, is de keuze snel gemaakt."

Dat de Consumentenautoriteit, nu reclame verschuift naar andere gebieden, als social media, ook op sociale netwerken gaat controleren, dat noemt Keijzer ‘volstrekt normaal’. "Uiteraard hoeft er dan niet strenger, maar op dezelfde manier gekeken worden."

Deel dit bericht

2 Reacties

Barrie de Vries

Even voor de zekerheid: staat hier nu dat het noodzakelijk is voor online media, dat de mediainkoop efficienter verloopt, door clustering? Of omgekeerd gezegd: (de wijze van) mediainkoop bepalend is voor de toekomst van online media?

Kees

Strengere privacyregelgeving op dit gebied is niet nodig. Privacykwesties zouden opgelost kunnen worden met zelfregulering, meent Keijzer. Dat zou dan de eerste markt zijn waar dit gebeurt. De privacy van de consument is juist in het geding – zeker met allerhande netwerken die lukraak informatie van consumenten plukken. Publishers hebben verantwoording voor hun privacy statement – dat bureaus en netwerken hier maar lukraak mee omgaan brengt publishers straks in de problemen omdat ze richting hun klant – de lezer – geen zekerheid meer kunnen geven …

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond