Deel dit artikel
-

CNN berekent effect van reclame in social media

Nieuwsconsumenten die berichten via social media naar bekenden doorsturen, blijken onbedoeld ambassadeurs te zijn voor adverteerders. Reclame op de gedeelde webpagina’s worden als sympathieker ervaren.

Dat blijkt uit een internationaal onderzoek dat nieuwsbedrijf CNN heeft uitgevoerd onder 2.300 respondenten. De organisatie deed onderzoek naar de zogenaamde ‘kracht van nieuws in combinatie met aanbevelingen’, oftewel: de reikwijdte en impact van nieuws en reclame wanneer die via social media worden gedeeld.

De resultaten zijn interessant voor adverteerders bij CNN Online, maar zeggen tevens iets over de wijze waarop nieuwsconsumenten handelen richting vrienden en bekenden op sites als Hyves, Twitter en Facebook.

“Het onderzoek laat zien dat mensen die nieuwsberichten via social media ontvangen van een bekende 19 procent meer waarschijnlijk zijn om het daarbij geadverteerde merk aan te bevelen aan derden. Degene die het nieuwsbericht zelf deelde, is 27 procent meer waarschijnlijk om een merkvoorkeur te ontwikkelen voor een geadverteerde merk”.

“Het onderzoek laat ook zoek dat pre-roll advertising een superieur merkbouwend effect heeft wanneer het verschijnt bij nieuwsberichten die via social media worden gedeeld, wanneer vergeleken met banners”.

Opvallend is de verhouding tussen het aantal zenders en ontvangers dat nieuws deelt en leest via social media. Het blijkt dat 27 procent van alle delers verantwoordelijk is voor 87 procent van al het nieuws dat wordt gedeeld. Gemiddeld deelt iemand 13 nieuwsberichten met derden en ontvangt er 26 per week.

Het onderzoek gaat ook in op de vraag welke kanalen het dominantst zijn om nieuws te delen. E-mail blijkt nog verbluffend vaak de drager van voorkeur te zijn: in 30 procent van de gevallen.

Social media zijn verantwoordelijk voor 43 procent van alle nieuwstips die men aan vrienden geeft. Daarbij gaat het om de optelsom van meerdere dragers, waaronder Facebook, Twitter, YouTube en MySpace. Het is niet duidelijk of een van de vehikels vaker wordt gebruikt dan e-mail. Sms en instant messaging zijn verantwoordelijk voor respectievelijk 15 en 12 procent van de verstuurde nieuwstips.

Deel dit bericht

2 Reacties

Neti Pot

Het onderzoek gaat ook in op de vraag welke kanalen het dominantst zijn om nieuws te delen.

paleo diet recipes

Thanks so much for giving my family an update on this matter on your web site. Please understand that if a brand new post becomes available or in the event that any changes occur on the current posting, I would be considering reading more and focusing on how to make good usage of those methods you share. Thanks for your efforts and consideration of other men and women by making this website available.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond