Deel dit artikel
-

GfK gaat combi Facebook-televisie meten

Welke extra effect heeft als een adverteerder gelijk met een tv-campagne ook een Facebookcampagne laat lopen? Dat gaat GfK onderzoeken en de resultaten met adverteerders delen. De eerste inzicht: extra bereik van bijna 28 procent.

Marcel Buskermolen van GfK vertelde dat gisteren tijdens The Facebook Conference, een event van Emerce in het kader van Amsterdam eWeek.

Dit soort tv-onderzoeken met Facebook wordt in Duitsland al gedaan en wordt begin volgend jaar ook in Nederland op de markt gebracht. “De app van Facebook wordt de hele dag door veel gebruikt, misschien wel het meest van allemaal. In de avonduren zie je een piek. Tv-adverteerders die ook op Facebook adverteren hebben deels een overlappend bereik, maar spreken ten dele ook een nieuwe publiek aan.”

Dat nieuwe publiek is veelal een jongere doelgroep, een groep mediaconsumenten die minder of minder aandacht televisie kijkt dan andere kijkersgroepen. Met reclame op social media kunnen zij alsnog worden bereikt. Duitse resultaten laten zien dat het bereik met 28 procent extra kan oplopen.

In Duitsland is zeven procent van de retailomzet het resulstaat van media-inspanningen, reclame. Van die zeven procent is 55 procent toe te wijzen aan televisie en negentien procent aan Facebook.

Volgens Buskermolen is het meer dan zinvol voor adverteerders om strategisch te gaan nadenken over hun mediamix. “De ROI van Facebook Premium Ads is 1,14, bij televisie ligt dat op 0,28. Facebook is per GRP goedkoper dan televisie.” Iedere euro die naar tv-reclame gaat, levert een omzet van 28 cent op. “Voor een lagere totaalbedrag kan een breder bereik worden gerealiseerd met een hoger omzeteffect.”

Uit de Duitse proeven bleek bijvoorbeeld dat Maggi en Nutella vijftien tot twintig procent van hun campagneomzetten realiseerden via Facebook, terwijl daar 3,5 procent van de mediabudgetten naartoe ging.

Foto: artinthecity (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond