Deel dit artikel
-

Collecteren via Bluetooth stelt teleur

Op Koninginnedag zijn in Amsterdam collectanten op pad geweest om geld in te zamelen via Bluetooth. De actie leverde minder op dan verwacht. Binnenkort volgt een nieuwe poging op een afgesloten terrein.

Vier collectanten met om hun nek een Bluetoothzender liepen afgelopen maandag door het feestende Amsterdamse Koninginnedagpubliek. De collectanten zamelden geld in voor de charitatieve organisatie oneMen. Niet door te rammelen met de vertrouwde collectebus, maar via een combinatie van Bluetooth en een 0900-nummer. Het Arnhemse mobiele marketingbedrijf Pinkeye bedacht de toepassing.

Hoeveel de collectanten hebben ingezameld, kan Michiel van Pijkeren van Pinkeye nog niet zeggen. Wel geeft hij toe dat de actie ‘minder heeft opgeleverd dan gehoopt.' De oorzaak hiervan zoekt Van Pijkeren in het karakter van Koninginnedag. "De locatie was niet goed uitgekozen. Mensen lopen vaak in een grote groep door de stad. Soms willen één of twee mensen van zo'n groep wel doneren, maar loopt de rest van de groep door. De geïnteresseerden volgen dan toch meestal de groep." Ook het feit dat mensen al ‘genoeg uitgeven' op Koninginnedag en het gegeven dat het mobiele netwerk van KPN 's middags overbelast raakte, droegen niet bij tot het slagen van de collecte-actie.

Interessanter dan een collectebus
Wie geld wilde doneren moest zijn telefoon met ingeschakelde Bluetoothfunctie op een afstand van ongeveer 20 cm van de Bluetoothzender van de collectant houden. Op dat moment ontving de bezitter van de mobiele telefoon een bericht waarin werd gevraagd om toestemming voor een donatie van 1,30 euro.

Na het geven van toestemming maakte de telefoon automatisch verbinding met een 0900-nummer. Via dat nummer werd het bedrag gedoneerd. In totaal ging 1,13 euro naar het goede doel. Naast Bluetooth kon ook verbinding worden gelegd via infrarood.

Van Pijkeren denkt dat deze manier van doneren een jongere doelgroep aanspreekt, die minder is geïnteresseerd in traditionele collecte- en fondswervingsmethoden. "We merken dat mensen het prettig vinden dat op deze manier echt eenmalig wordt gedoneerd, en dat niet maandelijks een bedrag wordt afgeschreven." Overigens was van deze ‘eenmaligheid' altijd al sprake bij het ouderwetse ‘muntjes stoppen in een collectebus'.

De actie op Koninginnedag was voor Pinkeye een test. Het bedrijf gaat binnenkort in de herkansing bij andere evenementen. "We gaan het dan doen op een afgesloten terrein, bijvoorbeeld op een festival." Van Pijkeren hoopt dat op zulke evenementen bepaalde problemen die de collectanten op Koninginnedag ondervonden niet voorkomen.

Niet de eerste keer
Overigens is de actie van oneMen en Pinkeye op Koninginnedag niet het eerste voorbeeld van werven via Bluetooth. In oktober vorig jaar zamelde War Child geld in via Bluetooth tijdens concerten van Marco Borsato in het Gelredome. Bezoekers ontvingen via op vaste plekken geïnstalleerde zenders een filmpje waarin Borsato om hulp vroeg voor het goede doel. Wie geld wilde overmaken, kon dat doen door zelf een 0900-nummer te bellen. De actie was opgezet door het bedrijf Bluetoothreclame.

Deel dit bericht

8 Reacties

Mark Vletter

Op Koninginnedag had donatuero ook een telefonische donatieactie via 0900-nummers. OneMan was onderdeel van een van de goede doelen waarvoor je kon doneren. Van de euro die je doneert gaat er ook een euro naar het goede doel. Dit is naar mijn mening eenvoudiger en laagdrempeliger dan een Bluetooth donatie.

Willem

Donateurs die geen Bluetooth of infrarood op hun mobiele telefoon hadden konden ook naar het speciaal gereserveerde 0900-nummer bellen en toch meedoen aan de oneMen actie.w@

Kjeld

[quote]Hoeveel de collectanten hebben ingezameld, kan Michiel van Pijkeren van Pinkeye nog niet zeggen.[/quote] Pff wat een farce zeg! Hij kan in 3 klikken de inkomsten van dat 0900-nummer opvragen en dus aangeven hoeveel er is ingezameld. Als hij het zo stelt dan denk ik dat er mischine 200 euro is opgehaald. Lekker suf dus

Wouter

@ Kjeld, Als u langer dan 2 seconden nadenkt, weet u dat er meerdere motieven zijn om het bedrag niet door te spelen naar de media. Wellicht dat bedrijfs- danwel strategische overwegingen de doorslag hebben gegeven om het bedrag niet bekend te maken. Graag eerst nadenken voor u een bericht plaatst.

Wouter

@ Kjeld, Als u langer dan 2 seconden nadenkt, weet u dat er meerdere motieven zijn om het bedrag niet door te spelen naar de media. Wellicht dat bedrijfs- danwel strategische overwegingen de doorslag hebben gegeven om het bedrag niet bekend te maken. Graag eerst nadenken voor u een bericht plaatst.

Sorcerer

Ze hadden ook gewoon een bordje met het 0900-nummer om hun nek kunnen hangen, stuk gemakkelijker… Een technologie gebruiken enkel omdat ze er is, heeft geen zin… zeker niet als er alternatieve manieren zijn die veel eenvoudiger zijn (zoals een bordje).

Danny

@Wouter Laat ze dat dan zeggen. Nu suggereren ze dat ze het niet 'kunnen' zeggen. Dat is natuurlijk andere koek!

koos koets

Wat een domheid zeg, waarom zou je dit in godsnaam doen, met koninginnedag bulkt iedereen van het kleingeld, bovendien is men doorgaans wat vrijgeviger. Ik voorspel dat men met een collectebus het 20 voudige had opgehaald. Ik vind het ook nogal raar dat men wel collecteerd, maar niet wil vertellen hoeveel men heeft binnengehaald. Wat een flauwekul actie weer.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond