Deel dit artikel
-

Column: Mobiel gaat offline retailers helpen

Nog steeds doet het gros van de mensen haar aankopen gewoon in de stad. Alhoewel ik veel online koop moet ik bekennen dat dat ook voor mij geldt. Mobiele ontwikkelingen dwingen offline winkels ertoe meer over het opbouwen van een trouwe klantenkring na te denken.

door Jeroen Korving *)

Wie kent het niet. Je stapt een winkel binnen en ziet het product wat je wilt kopen. Je bent niet helemaal zeker of de prijs wel goed is, dus je besluit nog wat andere zaken af te lopen. Na behoorlijk wat geslenter en gewinkel kom je erachter dat die eerste winkel het beste aanbod had. Op zich niet zo heel erg, je hebt maar een zaterdagmiddag verspeeld. Het is al heel wat minder fijn als je met de hele familie op stap bent, dat hoef ik niet uit te leggen.

Natuurlijk heb ik wel eens iets geprobeerd op te zoeken op mijn mobiel, maar echt handig is dat niet. En een prijs zegt ook niet alles. Ik koop liever niet bij een onbekende online winkel. Daarnaast wil ik een snelle levering. En als ik in de stad ben, wil ik op dat moment zeker de koop afronden. Die oplossing lijkt nu voorhanden, met de introductie van de Kieskeurig iPhone app. De concurrentie zal wel snel volgen.

Tot op heden bleven de grote vergelijkingssites afwachtend als het om mobiel ging. Op zich is dat niet zo vreemd. Het vergt namelijk een behoorlijke investering, terwijl er geen direct solide business model tegenover staat. Maar dat is aan het veranderen. De leidende vergelijkingssites (Kieskeurig, Vergelijk en Beslist) zijn allemaal druk bezig met het in kaart brengen van de grote offline retailers.

Lokaal wordt dus steeds belangrijker. Omdat je hier geen CPC (cost-per-click) vergoeding voor kunt vragen zal dit zeer waarschijnlijk een soort abonnementsvorm worden. En dan wordt het mobiele kanaal opeens interessant. Want als je consumenten de gelegenheid geeft om naast online ook de offline prijzen weer te geven, dan kun je het gebruik gaan meten. En daar dus je abonnementsvorm op afstemmen.

Een aantal offline retailers lijken zich zorgen te maken over deze toegenomen transparantie. Zij zijn bang dat consumenten zullen weglopen. Als consument kun je nu namelijk nog sneller zien of het product deugt of niet en waar je dat product in de omgeving nog meer kunt kopen en voor welke prijs.

Mooi voor de consument natuurlijk. Maar ook een zegen voor een goede retailer. Want als je een degelijk serviceniveau hebt en goede verkopers dan zou je toch de koop ter plekke moeten kunnen afsluiten. De consument zal je namelijk precies vertellen hoe de vlag erbij hangt. Als je de goedkoopste in de buurt bent, dan heb je geen probleem. Als je duurder bent, dan kan je hem een aanbieding doen of er iets extra’s bijgeven.

Daarnaast kun je de conversie in je offline winkel verder verhogen door het beschikbaar stellen van ‘mobiele coupons’ of kortingscodes. Uiteraard maak je die alleen beschikbaar aan leden van je eigen winkelketen of eventueel aan leden van een vergelijkingssite. En dan zie je een volgend business model ontstaan voor vergelijkingssites, een commissie per ingewisselde coupon. En zo kun je als retailer ook nog eens de loyaliteit van de consument belonen.

Hoe trouwer je als consument bent, des te hoger je voordeel. En ook voor de winkelier valt via de achterdeur nog wat te verdienen. Want als iemand zich op de coördinaten van jouw winkel aanmeldt als lid van een vergelijkingssite dan is een kick-back fee eenvoudig uit te onderhandelen lijkt me.

Ik kan me geen mooiere toekomst bedenken voor offline retailers dan deze ontwikkelingen. Op zich ironisch dat de door offline retailers vaak verguisde vergelijkingssites hen straks wellicht weer aan meer omzet gaan helpen. Dan is de cirkel weer rond. Nu nog maar zien of zij dit ook zo zien!

?*) Auteur: Jeroen Korving, voormalig MT-lid bij Vergelijk.nl en nu een eigenaar adviesbureau Korving Klikt.

Deel dit bericht

8 Reacties

Daan

"Een aantal offline retailers lijken zich zorgen te maken over deze toegenomen transparantie. Zij zijn bang dat consumenten zullen weglopen. Als consument kun je nu namelijk nog sneller zien of het product deugt of niet en waar je dat product in de omgeving nog meer kunt kopen en voor welke prijs." Bij Target is er al eens iemand weggestuurd vanwege prijsvergelijk via de mobiel: http://www.walletpop.com/blog/2009/01/02/target-boots-customer-for-comparison-shopping-know-your-rights/

Michel H

Over het algemeen ben ik een voorstander van transparantie, maar in dit geval weet ik niet of ik dit wel zo'n leuke ontwikkeling vind (hoewel logisch). Sowieso, ze gaan dus de grote offline retailers in kaart brengen. De kleintjes worden bewust vergeten, want dat kost te veel moeite. Je stuurt consumenten ook tijdens hun slenter-zaterdag dus aan op kopen op prijs. Op de een of andere manier heb ik daar offline meer moeite mee dan online. En logisch toch ook dat sommige offline retailers zich druk maken? Waar je service, vriendelijke glimlach en misschien zelfs een kopje koffie voorheen nog invloed hadden, gaat de consument je nu zijn mobieltje voorhouden. "Fijn, die koffie, maar deze knakker is 5 euro goedkoper, wat krijg ik er bij jou bij?" Juist de kleinere retailers, de winkeltjes waar je (vind ik tenminste) in veel gevallen nog kunt genieten van een stukje ouderwetse winkelcharme (en ik ben 'pas' 33) kunnen niet altijd mee op prijs. Dat hoeft ook helemaal niet! En ik denk dat dat is waarom ik er offline meer moeite mee heb dan online; een zaterdagmiddag met de hele familie op stap HOORT minder fijn te kunnen zijn. Niet zo zeiken dus, en al helemaal niet als je een keer meer dan de allerlaagste prijs betaalt.

Frits

He Michel, dit is een column en geen mening van de schrijver volgens mij… Gezien je e-mail adres ben jij zo'n kleine zelfstandige en dan is je reactie logisch. Maar volgens mij gunt elke consument een kleine zelfstandige zijn marge, zeker als je goed advies krijgt. Voor 5 euro gaat niemand ergens anders heen, en voor 20 euro ook niet. Zeker niet als je net erg goed geholpen bent. Dat ligt wat anders als je in de Mediamarkt of It's staat.  Enne, ik zie niet iedereen dit doen hoor. Mensen van boven de 50 gaan echt niet ff ter plekke een iPhone app bekijken. Dit is slechts weggelegd voor een kleine groep 'savvy' gebruikers. Maar dit soort consumenten houden de winkelketens wel scherp. Prima dus wat mij betreft!

Marc B

Dit was een stap die vroeg of laat genomen zou gaan worden. Offline, locatie, mobiel en internet worden samengebracht. Overigens worden populaire initiatieven als FourSquare en Gowalla hier niet genoemd. Dit zijn ook platformen waar offline retailers zich al op begeven en hiermee klanten trekken en speciale acties aanbieden. Ik vind de ontwikkeling dat alles transparanter en in mijn ogen eerlijker wordt een goede ontwikkeling. Een bedrijf dat hier moeite mee heeft doet in mijn ogen dan dus niet de goede dingen, anders zouden ze niet bang hoeven te zijn voor de concurrentie. Gewoon accepteren, aan overgeven en zorgen dat je er vroeg bij bent, dan werkt het alleen maar in je voordeel.

Michel H

@FritsIk ben geen kleine zelfstandige hoor, ik moet er niet aan denken 🙂 Volgens mij is een column nu juist een opinie stuk, maar mijn 'niet zo zeiken' was niet zozeer persoonlijk aan de schrijver gericht, meer aan de situatie. Zoals zo vaak moet je je denk ik afvragen of je alles wat kan ook echt moet willen, of het ook echt iets toevoegt. Voor de Kieskeurigs, Vergelijks en Beslists van deze wereld voegt het ongetwijfeld iets toe, ze kunnen eindelijk gaan verdienen aan die verdraaide offline retailers, maar voor de consument? Ik weet het niet. Op de lange termijn denk ik dat dit de ondergang van de kleine zelfstandige alleen maar verspoedigt, en als dat zo is vind ik dat wel jammer. @Marc BTransparanter op het gebied van prijs, zeker, maar er is meer dan dat en ik ben zelf juist bang dat je op deze manier mensen leert vooral naar prijs te kijken, of met prijs te gaan slaan als een winkel niet de allergoedkoopste is. Ik vind het dan ook juist helemaal niet per se eerlijker. Je kunt namelijk niet altijd de laagste prijs hebben, en je moet mensen ook niet wijsmaken dat dat kan, of dat ze vooral daarnaar moeten kijken. Foursquare en Gowalla zijn overigens ook eerder een 'Customer Loyalty 2.0' dienst dan echt iets zoals in het verhaal hierboven, maar dat vind ik dan wel weer leuke diensten.

Adri Ulfman

Eindelijk komt dit onderwerp concreet op de agenda.Fantastisch om te beleven hoe de online/digitale business modellen ook zullen toeslaan in de instore/trade marketing. Ook narrowcasting, instore IPTV, kan hierdoor mogelijk een 'revival' krijgen. Hoort en zegt het voort!

Joris

Goed om te zien dat er in de gelederen van Sanoma iets gebeurt. Kieskeurig is en blijft een vreemde eend in de bijt. Waar Sanoma vastloopt gaat Kieskeurig door chapeau. Of men daadwerkelijk op een vergelijking APP zit te wachten vraag ik mij af.  Als ik ondernemer zou zijn dan ging ik nadenken of ik daar wel voor zou willen betalen. Bovendien beschikt nog niet iedereen over een iphone dus het aantal mensen wat de winkel in zal gaan om te vergelijken zal wel mee vallen. Een slimme winkel speelt hier op in door zijn verkopers te laten jagen op de vergelijkende consument. En deze in de winkel extra voordeel te laten aanbieden voordat me de winkel uitloopt. De consument kan dit ook gebruiken en aangeven dat men elders goedkoper is. Echter is het niet echt Nederlands om in winkels naar korting te vragen. De ondernemers zullen wel moeten betalen aan Kieskeurig voor dit soort extra info naar de consument, dus onafhankelijkheid kan men niet echt meer claimen. We zullen zien wat het brengt. Ben het overigens wel met Debbie eens dat er erg eenzijdige berichtgeving plaatsvindt. Blijf onafhankelijk Emerce daar is iedereen mee gebaat.

Izal

Interessant stuk, zo had ik nog niet naar het verdienmodel van mobiel voor vergelijkingssites gekeken. Altijd leuk als je een nieuwe invalshoek krijgt! @ Joris: wie is Debbie? Haar reactie zie ik niet staan. En daarbij, wat bedoel je met onafhankelijkheid van Emerce? Dit is toch een column van een onafhankelijke adviseur die nota bene bij Vergelijk heeft gewerkt…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond