Deel dit artikel
-

Column: mobiel internet moet op de schop

Als je de marketingmanagers van de telefoniebedrijven mag geloven is mobiel internet eindelijk gearriveerd in Nederland. Maar storm loopt het nog altijd niet. T-Mobile heeft 120.000 mobiele internetklanten op een totaal van 2,6 miljoen bellers. De consument laat het dus vooralsnog totaal afweten.

De telecombedrijven hebben kenbaar gemaakt dat ze volgend jaar hun 5,6 miljard euro willen terugverdienen die zij in 2000 investeerden op de veiling voor de mobiele zendvergunningen, maar er moet nog veel gebeuren. Mobiel internet in Nederland is waar vast internet tien jaar geleden was. Leuk voor technies, maar nog lang niet rijp voor de massa.

Toegegeven: mobiel internet is de laatste maanden wat aantrekkelijker aan het worden vanwege de flat fee aanbiedingen van  T-Mobile, Rabo Mobiel en Vodafone. Voor rond de 10 euro in de maand kun je in Nederland onbeperkt internetten (als je het niet te gek maakt ten minste). Zelfs voor prepaid gebruikers liggen dergelijke mogelijkheden nu in het verschiet.

Problemen

Maar hoe werkt mobiel internet in de praktijk? We bestelden een budget prepaidpakketje bij Debitel’s Lowcall voor een HP iPaq en een jaarabonnement bij Vodafone op een door Vodafone zelf ingerichte F700V, zeg maar het antwoord van Samsung op de iPhone.

De Lowcall optie viel ondanks de aantrekkelijke verbruikstarieven al gelijk door de mand: wie wil internetten kan GPRS rustig vergeten. Minimaal is UMTS vereist.

Maar nog veel erger was dat je als gebruiker al gauw een middag kwijt bent met het instellen van het apparaat voordat je überhaupt iets kunt doen. Debitel biedt via Lowcall goedkoop dataverkeer aan, maar lijkt het onder de pet te willen houden. De (juiste) instellingen vind je overal behalve op de website van Lowcall.

Vodafone doet het amper beter. Het bedrijf geeft hoog op van zijn Vodafone Live dienst, oftewel internet uit de doos. En ja, surfen gaat nog, ook al is dat UMTS niet zo snel als je zou hopen. Het is vooral email dat voor enorme frustraties zorgt.

De emailinstellingen van Vodafone moesten op een toestel dat Vodafone zelf op de markt brengt handmatig ingesteld worden, want automatisch sturen en installeren bleek niet te kunnen. Nog veel erger wordt het als je daaraan externe mail (van Planet of Alice) wilt toevoegen. Zonder helpdesk lukt dat al helemaal niet.

Hoe komt het nou toch dat niemand bij Vodafone eens op het idee is gekomen om een mooie online wizard te schrijven die automatisch alle gegevens, ook van externe mail, voor je invult en ze vervolgens naar het toestel stuurt? Waarom moet ik als Planet gebruiker de gegevens van de SMTP server voor uitgaande mail opzoeken als Vodafone die dat net zo goed kan achterhalen? Scheelt een hoop uitleg bij de helpdesk.

MSN

Nog een frustratie: MSN Messenger. Helaas, de applicatie werkt nog niet op het Vodafone toestel, meldt Vodafone die deze dienst nota bene zelf introduceert. De website meldt ook nog eens monter dat er tot 2008 nog gratis gechat kan worden. Dat belooft wat: gaat Vodafone voortaan voor elke berichtje kosten in rekening brengen? Of voor chatten een vast bedrag per maand incaseren? Welk marketinggenie heeft dat bedacht?

Op deze manier wordt het helemaal niks met mobiel internet. Introduceer eerst eens fatsoenlijke internetdiensten zonder verborgen of extra kosten. En maak van je product geen bouwpakket dat je eerst nog eens zelf eens in elkaar moet gaan zetten, als een auto waarvan de banden nog ontbreken. Misschien zijn die dure investeringen dan eindelijk eens echt terug te verdienen. 

Deel dit bericht

25 Reacties

Frank Stip

De MSN dienst van Vodafone werkt inderdaad niet . Een oplossing hiervoor is te vinden bij http://www.mymessenger.nu waar je eenvoudig kan inloggen. Omdat dit een runtime -applicatie is hoef je ook niets te downloaden.

blogdog

Uit mijn hart gegrepen! De mobiele operators hebben sowieso al een prima methode (WAP-billing) om hun abonnees te kunnen laten betalen voor content (bv. ringtones). Dat zou tot een hoop gebruikersgemak kunnen leiden, als de operators ook daadwerkelijk iets aanbieden en niet allerlei doorgaans gratis diensten gaan belasten.Het ligt veel meer voor de hand dat content- en dienstenleveranciers eenvoudiger hun spullen kunnen verkopen via mobiel, liefst op uniforme wijze via alle operators.Dat mes snijdt aan twee kanten, waardoor deze markt zich eindelijk eens kan ontwikkelen.

Chris Bannink

Veel van je ergernissen herken ik. Ik ben bestuurslidlid van het OMI ( http://www.OpenMobielInternet.com ) initiatief. Het OMI probeert -samen met contentproviders en operators- oplossingen te verzinnen waar consumenten iets aan hebben. Voor het instellingen probleem is er bijvoorbeeld een gezamenlijke sms service. Sms de tekst INTERNET naar 1300 en je krijgt gratis en automatisch de juiste instellingen naar je telefoon verzonden. Makkelijk (voor elke telefoon en operator) en gratis.  Meer zaken, zoal de actie "ontdek internet op je mobiel" in week 52, heb ik gepost op http://www.yellowlab.nl/?p=122

Ken

Dat 1300 werkt dus ook weer niet bij alle toestellen. Oftewel: dat kan allemaal veeeel beter!

Richard Otto

In het artikel wordt het aantal van 120.000 T-Mobile Mobile Internetklanten genoemd. Dit is inderdaad een aantal dat nog niet erg hoog is. Het is echter niet het geval dat van de 2,5 miljoen T-Mobile klanten alleen de 120.000 van de 2,6 miljoen T-Mobile klanten gebruik maakt van het Mobiele Internet. Iedereen met een simkaart en een telefoon van de laatste 3, 4 jaar kan gebruik maken het mobile internet. Veel jongeren die bijvoorbeeld ringtones, wallpapers of mobile games download maken gebruik van mobiel internetverkeer, zonder dat zij een Mobile internetabonement hebben(je moet immers 18 jaar om een telefoon abonnement af te sluiten). Zij vallen dus ook niet onder deze 120.000 en zijn zeker geen "technies". Op de meeste nieuwe telefoons zijn de mobiel internet instellingen reeds standaard goed ingesteld en anders kun je door een smsje (sms INTERNET naar 1300) gratis de juiste instellingen krijgen.  Uiteraard is Mobile Internet nog in de beginfase, maar als je kijkt dat het Mobile Internetverkeer van T-Mobile in de eerste 6 maanden al 2x zo hoog was als geheel 2006 is goed te zien dat het medium volwassen begint te worden.

Arne

Prima artikel. De huidige staat van mobiel internetten is in mijn ogen om te huilen. Dramatische informatie van miljardenbedrijven, vreselijk gebruikersonvriendelijke telefoons met te kleine schermen, hoge (en niet transparante) kosten en geen unieke mobiele content.De iPhone is gelukkig het eerste produkt in tijden dat weer wat kussens zal doen opschudden. Ik ben geen hard-core Apple fan, maar de concurrentie zit ook gewoon te slapen. Is Apple echt de enige die praktische simpele oplossingen kan leveren?

Onno Bakker

@Frank Stip Gefeliciteerd met de LCD TV die je op de mymessenger site hebt gewonnen! http://www.mymessenger.nu/Winnaar.php  Wat betreft IM (MSN, Yahoo, AIM, Gtalk) op mobile, kan ik iedereen aanraden gebruik te maken van eBuddy. Daar kan je met een mobile browser op elk GSM toestel met internet toegang via m.ebuddy.com gratis IM'en. Wil je een nog betere user experience dan kan je daar ook een java applicatie downloaden en installeren.  Meer dan 1 miljoen gebruikers doen dit elke maand naar volle teverdenheid. gr Onno Bakker

Marinus Zijlstra

De marketing van mobiele operators, met name KPN, is om te huilen. Reeds vanaf de eind jaren '90 van de vorige eeuw probeert men zonder zichtbaar resultaat mobiel internet aan de man te brengen. Wie kent niet de flaters en blunders van Mr. WAP, de heer Amos Kater van KPN, die er in zijn eentje voor zorgde dat de Nederlandse consument weigerde de gebruikersonvriendelijke toepassingen te aanvaarden. Idiote en ondoorzichtige prijsstellingen van mobiel internet alsmede onvoldoende waarde voor de consument resulteerden in het (voorlopige?) failliet van deze electronische verworvenheid. Bijna 10 jaar lang wordt er maar wat aangeklooid door de MO's. Marketing moet je aan professionals overlaten en niet aan prutsers.

Roel van Eersel

Toch wel jammer dat er vaak negatief gedacht wordt over het mobiele internet. Ik ben al vanaf 2002 bezig met het mobiele internet in de Benelux en naar mijn idee is mobiel internet redelijk succesvol. Alleen het gaat erom wat voor een verwachting bij de consument/gebruiker gecreerd wordt. Je kunt de telefoon tenslotte niet vergelijken met een full internet pc. De gemiddelde gebruiker kan prima terecht voor het laatste nieuws/weer/verkeer, downloads zoals ringtones, wallpapers, games en video's voor zijn/haar mobiele telefoon.  Als ik bijvoorbeeld kijk naar de mobiele site van een van onze klanten, dan vind ik een gemiddelde van 25.000 bezoekers per dag op hun mobiele site toch echt niet slecht…. En gaan de betalingen van downloads via wapbilling erg soepel, voor de gebruiker slechts 1 druk op de knop tijdens de wapsessie. En ja, we zijn er inderdaad nog niet helemaal, maar de laatste tijd worden toch veel stappen gezet door de operatoren (zoals databundels, internetsettings via sms, wapbilling/id's, etc) om het nog gemakkelijker te maken. Vergeet niet dat we vroeger ook allemaal moesten internetten met een 14k4 modempje….  Groeten, Roel

Bas van der Toorn

@ Roel nu.nl heeft 1,5 miljoen bezoekers per dagstartpagina.nl zelfs 4 mln. per dag Mobiel internet is nu al 10 jaar op de markt, voorlopig blijft het gerommel in de marge, luchtfietserij.

bulent polat

Mobiel internet zal binnen nu en 2 jaar doorbreken, mits de operators het toegankelijk maken. Het medium biedt simpelweg additionele verdiensten (en verdienmodellen). Operators moeten inzien dat ze het niet moeten hebben van het afsluiten van abonnementen en/of dataverkeer maar met cpl/cpm modellen.

Anton Wouters

Altijd weer makkelijk om de operators de schuld te geven, terwijl veel van de beperkingen opgelegd zijn door de toestellen. De reden voor KPN om met I-Mode aan de slag te gaan was juist dat de klantbeleving op I-Mode toestellen veel beter was dan die op WAP toestellen. Helaas voor de operators waren de verwachtingen van klanten echter anders dan de beleving die operators konden bieden… Waarom is het nu beter?- Betere netwerken (van GPRS naar UMTS en nu zelfs HSPA)- Betere toestellen- Betere prijsstelling, niet zo zeer de hoogte, maar vooral de flatfee structuur ipv de betaling per Mb En meneer Zijlstra: In plaats van het afgeven op andere mensen zou het interessanter zijn hoe in uw ogen de zaken wel geregeld zouden moeten zijn…. Achteraf roepen is een beetje makkelijk…

Bas

De redding is nabij! http://www.ribbit.com/ Nouja nabij… als je in Amerika zit dan…

Erik

1 Belletje naar de Klantenservice en je krijgt alle instellingen automatisch op je toestel.

Klaas

Wat een gezeur. Zolang iedereen doet alsof mobiel internet een apart of bijzonder product is werkt het niet. Ik heb gewoon een IP verbinding op mijn telefoon. Daarmee kan ik op mijn telefoon websites bekijken, via VOIP bellen, e-mail lezen. Ik kan de verbinding ook aan mijn laptop koppelen. Het is gewoon internet. Helemaal niet anders dan internet thuis. Het is zeker geen apart product of concept.

Rick

@Klaas: Ik ben heel benieuwd waar jij je mobiele internet aansluiting dan vandaan haalt, want mijn grote bezwaar tegen het huidige aanbod is dat ik het juist niet net als gewoon internet kan gebruiken. Roel van Eersel schreef hierboven: "Je kunt de telefoon tenslotte niet vergelijken met een full internet pc." Maar dat kan ik juist wel. Ik ben als consument zelf wel slim genoeg om te kunnen bedenken wat mijn telefoon als apparaat wel en niet kan in vergelijking met een PC. En dan kom je tot de onvermijdelijke conclusie dat de bottleneck niet in het apparaat zit maar in het opzettelijk gecastreerde en ondoorzichtig aanbod van de mobiele operators. En dan krijg je dus het slappe aanbod aan nieuws/weer/verkeer/ringtones etcetera. Handig, maar met Internet heeft het weinig te maken, en het is nog geen fractie van wat mogelijk is met de huidige technische stand van zaken.

Linkerd

Ik heb voor 9.95 per maand een flat fee UMTS abbo bij KPN in combinatie met een HTC TyTN en een HTC 710 (ja sorry, hou nu eenmaal van gadets).Instellen was ook bij KPN een crime. Als je naar de helpdesk van KPN belt weten ze het ook niet. Van een aantal toestellen kun je de standaard instellingen downloaden of laten sms-en (kweenie precies) maar van de mijne indertijd niet. De uitleg op de KPN site betreft alleen WAP. Ze hebben wel een soort van portal, maar daar kun je weer niet met alle toestellen op, dan wordt je doorgelinkt naar een andere versie van "KPN vandaag"Maar goed, als het eenmaal werkt, bevalt het wat mij betreft uitstekend. UMTS is snel genoeg om je mail te checken, om te surfen en ook Live Messenger werkt uitstekend. Je moet je natuurlijk niet instellen op snelheden die je thuis ook hebt; het blijft " maar UMTS". Een aantal belangrijke sites is echter ook geoptimaliseerd voor mobiel (bijvoorbeeld NU, Hyves enz enz), deze sites zijn meer dan uitstekend mobiel te benaderen.Kortom, ik ben blij!

blogdog

@linkerd: ik heb dezelfde ervaring met Vodafone, prima UMTS verbinding… op mijn laptop via bluethooth naar een Ericsson telefoon van twee jaar oud. Met de verbinding is ook niet zoveel mis, maar ik moet dan wel mijn laptop meenemen om er internet mee te spelen. @anton wouters: als je van mobiel internet hetzelfde verwacht als internet dan heb je met UMTS, flat-fee en goede modems inderdaad genoeg.Maar via mobiel internet wil je :- betalingen verrichten die op je telefoonrekening verschijnen, en het heeft godsgruwelijk lang geduurd voordat dat een beetje in orde kwam.- ook op een beperkte browser als een telefoon iets zinvols kunnen zien, en daar moet echt nog wel wat voor aangepast worden.Dat laatste is wel goed, want dat noopt mensen eens wat nettere websites in elkaar te schroeven. KPN (i-Mode), Vodafone (live!), T-Mobile (T-Zones) en Orange (OrangeWorld) hebben jarenlang koninkje gespeeld in hun eigen kleine internetje, en je mocht niet zomaar in hun ommuurde tuintje spelen. Met name KPN had na het HetNet debacle toch wel beter moeten weten. Dat de MO's na jaren onzin pas tot inkeer komen pleit echt niet voor hen, maar ik ben blij dat het eens gebeurt.

Ronald ter Voert

Ik maak inmiddels al weer zo'n kleine 2 jaar gebruik van de mobiele diensten zoals email, internet, en tegenwoordig ook tv kijken. In de afgelopen paar jaar heb ik bij T-Mobile gezeten, en ben sinds een mand over naar Vodafone. Verbazingwekkend hoe slecht het is gesteld met de volgende zaken bij Vodafone; Klantenservice: zeer slecht. Krijgt bijna geen hulp en reacties als 'bij anderen werkt het wel', zijn natuurlijk not done. En dan te bedenken dat ik gewoon de gegevens van de smtp-server wilde hebben en wat andere info, die ze me niet konden geven. Ze ondersteunden m'n SonyEricsson P1i niet. (Een top telefoon, die niet op waarde wordt geschat door de rode telecomreus.) Bereik: abominabel slecht. Ik woon in de binnenstad van Amsterdam, in een oud grachtenpandje. Bijna geen bereik! Het beste bereik heb je ondergronds in de metro. Zodra je boven de grond komt is het netwerk grotendeels twijfelachtig, en valt het een paar keer weg. Hoe kan ik genieten van de mobiele diensten als het netwerk (net als bij T-Mobile) eigenlijk te zwak is? Het fenomeen TV kijken via je mobiel is geweldig. Alleen het tonen aan anderen is vaak niet mogelijk. Het netwerk trekt dit vaak niet. Prut. En dan te bedenken dat ik voor de 7, 50 euro per maand, die ik extra betaal bovenop de internetdiensten, g??n 'uitezending gemist' kan kijken voor free. Nee, dat kost nogmaals 0,50 eurocent per keer/video.  Kortom, De telecomindustrie doet er zelf alles aan om de mobiele telefoon te laten zijn wat het voor velen is, een belapparaat. En ik bewtijfel of je als (early-adaptor) consument wel de juiste tools krijgt. Volgens mij interesseert ze het bar weinig. (ik ga er binnenkort maar eens een posting aan wijden op ??n van de weblogs waarvoor ik schrijf…) Nee, er is nog een hoop te verbeteren. Als was het maar om te voorkomen dat ik himmeljauchend ben over mijn p1i, maar ??n ding zeker weet; ik stap over 11 maanden (over liever eerder!) over naar naar KPN. Dat is de enige partij waar ik 'friends' positief over hoor. Shame on you, de teclo-industrie en met name Vodafone.

Kuyer

Krijg dagelijks meer dan vijf sms jes van het 1300 nummer.Dit staat er:Ga naar http://www.vodafone.nl/mijntoestel voor MMS en vodafone live.Hoe kom ik van deze ongevraagde troep(spam) af. 1 keer is genoeg.Gebeld met vodafone, antwoord, ergens zit een fout, kan nog wel 1 maand duren. Nou bedankt, ben je mooi klaar mee.

renee frinking

Ahh Ik word gek!! ben dus niet de enige??Ik krijg ook steeds smsjes via 1300. vodafone live troep.Niemand die me kan helpen het uit te schakelen. Vodafone nog debitel mijn provider. Ook kan ik niets vinden bij http://www.smsafzeggen.nlWeet iemand raad?

spoek

ik flip m helemaal de pan uit!! kwist niet dat spam op de telefoon ook al bestond.heb nu al 10 keer vodafone klantenservice gebeld.en zelfs naar vodafonewinkel geweest,niemand die t kan stoppen.tevens kom je niet verder dan een meisje op een callcenter.kkrijg iedere keer te horen dat er een storing was en nu opgelost is.NIET DUS!! ik heb al meer dan 100 berichten van het nr 1300 van vodafone zelf gehad ook van die my vodafone.nl troep ,ik kreeg zelfs eenmaal te horen bij klantenservice;maar mevr(ben meneer)het is toch niet zo erg om af en toe een berichtje te krijgen. tsssss het ken toch niet de bedoeling zijn dat ik naar de concurent moet om over te stappen om van deze berichtjes af te komen! vervolgens vodafone gebeld,om te blokkeren.tja je kan dus iedereen blokkeren behalve vodafone zelf!inmiddels is de storing weer opgelost en u raad het al niets is veranderd.valt mij wel op dat vaak bericht krijg nadat ben uitgestapt uit de auto(of ingestapt)en net nadat hij van mijn comand-systeem met bluetooth is overgeschakeld.wie oh wie weet hoe ik van deze telefoon-terreur af kom zonder echt de stap te maken om naar de concurent over te stappen?

Vodafone Web Relations

Klanten vragen regelmatig de instellingen van hun toestel op, dat kan via SMS (1300). Een week geleden heeft Vodafone een nieuwe server ge?nstalleerd, waar ook deze dienst op draait. Door de installatie van die nieuwe server ontving de sms centrale opeens geen afleverbevestiging meer van SMS berichten die naar klanten zijn gestuurd die de dienst toestelinstellingen (1300) gebruikt hadden. Daarom bleef de centrale smsjes versturen naar die klanten, met de vervelende gevolgen van dien, zoals door Kuyer, Renee en Spoek gepost. De centrale is inmiddels geconfigureerd en daarmee is het probleem opgelost .Heel hinderlijk dat dit gebeurd is. Daarvoor onze excuses.

spoek

ongeleloofelijk maar waar! krijg net een bericht van VODAFONE Web Relations ; ja er was een storing maar die is nu opgelost.weten jullie hoe vaak ik dit nu al te horen heb gekregen?!? DIE STORING IS HELEMAAL NIET OPGELOST!!!!!!!!!!!!!!! heb tot zelfs nu net nog heel de dag berichten gekregen(ook snachts!)  word het nu niet eens tijd dat er iemand een keer flink op zn flikker krijgt en/of dat er eindelijk iemand ingehuurd word die wel voldoende kennis bezit om deze storing op te lossen.zolang iedereen maar blijft roepen ja er was een storing die is nu opgelost ,word er door niemand echt actie ondernomen en blijven ik en met mij nog velen anderen heel de dag door berichten krijgen van vodafone!!! BAH BAH BAH dit gaat helemaal nergens meer over en niemand die er wat aan doet!

Anoniem

Frank Stip wat is dat nu weer met die goedkope reclame van mymessenger.nu Je moet mensen niet aan een abbonnement laten vast ziten en dat somige daardoor diep in de problemen komen.  Er zijn genoeg gratis website's waar je kunt msn-en als je dat wilt. Daarbij is het onderzoek doen de taak van de consument. Persoonlijk zie ik zelf weinig toekomst in het mobiele internet juist omdat dat internet toch kosten met zich mee brengt die de gebruiker in kleine letters in voorwaarden ziet staan. Onbeperkt is niet onbeperkt weten wij tegenwoordig wel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond