Deel dit artikel
-

Concurrenten mogen reclame maken op Amazon.com

Amazon.com begint een advertentieprogramma waarbij andere webwinkeliers reclame mogen maken op zijn site.

Derde webwinkels mogen tegen betaling van een paar dubbeltjes reclame maken op een van ‘s werelds grootste e-commercesites. De reclame van deze adverteerders komt prominent op de productpagina’s van Amazon te staan, die daarmee een volgende bron van inkomsten aanboort.

De dienst Product Ads lijkt in grote lijnen op Google AdWords of Marktplaats’ Admarkt. Beiden zijn voorbeelden van advertentieprogramma’s waarbij een grote site zijn bezoekers  in contact brengt met reclame van derden. Die derde partijen betalen een bepaald bedrag voor iedere bezoeker die naar hun site wordt gestuurd.

Amazon heeft de dienst net gelanceerd en is nog in de aftastende fase. Nog niet alle productgroepen staan open voor reclame van derden, zoals Horloges en Schoenen.

Ondernemers betalen tussen de 15 cent en 1 dollar om in contact te komen met de 44 miljoen bezoekers op Amazon.com. Per categorie geldt een vaste prijs. Er is geen sprake van een veilingmodel zoals bij Google AdWords. De adverteerder mag hiervoor reclame maken voor óf zijn site óf voor een product. Hij betaalt achteraf en kan aangeven hoeveel hij maximaal op een dag uit wil geven.

Adverteerders die producten willen promoten op Amazon.com moeten een Excel-bestand met productkenmerken opsturen naar de webwinkel. Amazon zoekt vervolgens waar welke advertentie kan worden getoond.  

Van Nederlandse webwinkeliers is bekend dat de kwaliteit van deze zogeheten datafeed in de regel bedroevend slecht is.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond