Deel dit artikel
-

‘Consumenten besteden 300 miljoen online in 1999’

Nederlandse Internet-shoppers kopen meer bij in Nederland gevestigde online winkels, dan bij buitenlandse winkels. Dat zegt het Rotterdamse onderzoeksbureau Blauw New Media Consulting. Blauw verwacht een totale online consumentenomzet van 300 miljoen gulden voor 1999.

Voor het onderzoek &#39 ondervroeg Blauw 1000 consumenten die wel eens via Internet kopen. Daarnaast werd navraag gedaan bij de 'belangrijkste' online retailers die in Nederland gevestigd zijn. Zij vertrekten kwantitatieve gegevens. B-to-b en het aankopen van aandelen en telebankieren rekende Blauw niet tot online shopping.

Volgens Blauw zijn de totale online consumentenbestedingen het afgelopen half jaar met 300% gestegen. In heel 1998 was het nog 91 miljoen gulden. In de eerste helft van 1999 werd er voor 117 miljoen online besteld.

Van de totale online bestedingen van Nederlandse online consumenten vindt 55% plaats bij een retailer die in Nederland gevestigd is. Vorig jaar was dat nog 47%. Dat komt volgens Blauw door een toename van online retailers in Nederland, en door uitbreiding van hun aanbod.

Aankopen in Amerika blijven stabiel op 36%. In andere landen wordt steeds minder gekocht door Nederlanders.

Deel dit bericht

2 Reacties

Sascha Mengerink

Ik ben benieuwd naar de verhouding bezoekers/daadwerkelijke kopers van electronische winkels. Is dit ook in het onderzoek meegenomen of weet iemand hier iets meer over?

begthel

Zou dit komen door de hogere risicoperceptie van het kopen van producten met creditcard, wat bij sites in het buitenland vaker voorkomt dan bij Nederlandse verkopers? De sites in Amerika lopen volgens mij namelijk nog altijd voor met hun dienstverlening e.d. Voor de beste sites op Internet: bezoek http://www.beginsite.com!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond