Deel dit artikel
-

Consumenten vermoorden waardeloze intermediairs

Nederland heeft een enorm aantal intermediairs; zogenaamde ‘middle men’ die ooit een gat zagen in het transparant maken van een markt voor consumenten. Nu is die functie echter in vele gevallen overbodig geworden. De consument kan het, al of niet met hulp van andere consumenten, zelf. En dus bekwamen diezelfde intermediairs zich nu in het ontransparant maken van de markt. Mij irriteert dit mateloos en ik verwacht dat de consument dit in de nabije toekomst genadeloos afstraft.

Door Sander Dullaart

Als mijn lieve moeder een nieuwe mobiele telefoon wil hebben en ze gaat naar éen van de vele telefoonwinkels dan weet ik éen ding zeker: ze komt niet thuis met de voor haar meest geschikte telefoon. Ze komt thuis met de telefoon waar de verkoper vandaag de meeste provisie op kreeg.

Waar Ben Woldring ooit zo succesvol de tariefstructuren van de operators inzichtelijk en vergelijkbaar maakte, zo ontransparant maakt de industrie het nu, met talloze verwarrende tariefschema’s en services, en leugenachtig ‘objectief’ advies. En niet dat ze even haar telefoon voor haar instellen of haar contactenlijstje overzetten, dat zou teveel op service lijken. Maar dit terzijde.

Hetzelfde geldt voor vele andere branches. Banken bijvoorbeeld hebben in de UK al te maken met een initiatief waarvan de groei gevoed wordt door de groeiende irritatie van consumenten. Waarom krijg ik maar 3% rente als ik een euro kom brengen en betaal ik 8% als ik er éen kom halen. Zopa (‘People are better banks than banks’) faciliteert een marktplaats waar mensen aan andere mensen geld kunnen uitlenen. Het loopt er storm.

Makelaars

We kennen allemaal de gladgestreken knaapjes die in hun suitsupply-streepje het glimmende Vespa scootertje (met windscherm!) door de stad sturen. Wie gelooft er nog in de superieure kennis en kunde van de makelaar? Eén avondje researchen op internet en je bent een grotere expert dan deze frisse bromfietsers. Ondertussen is de NVM er veel aan gelegen om de markt ontransparant te houden (consumenten mogen niet rechtstreeks adverteren op Funda).

Initiatieven als Makelaarsland zijn een stap in de goede richting en zoekallehuizen wat mij betreft ook. Het wachten is op een consumenteninitiatief wat de collectieve kennis van huizenbezittend en kopend Nederland aan elkaar koppelt. Dat is het moment dat voorzitter van de NVM huilend op het journaal z’n verhaal zal doen; afgestraft door de consumenten die hij jarenlang getergd heeft.

De aanpalende industrie maakt zich daar uiteraard ook aan schuldig: de hypotheekshops. Ook zo’n verschrikkelijk irritant fenomeen. There’s no such thing as a free lunch. Hoe kan je objectief advies verwachten van iemand die door de andere partij betaald wordt? Er gaan stemmen op om deze constructies niet meer toe te staan en de hypotheekshops te verplichten een uurtarief te laten rekenen. Ik zie er in de toekomst vele, krokodillentranen huilend, het licht uitdoen. Voor het laatst. Het succes van een site als Independer is voor mij volkomen logisch.

Ik kan nog even doorgaan met m’n irritaties over intermediairs die hun rol verloochenen, maar de ruimte hier is beperkt en m’n punt is wel duidelijk. Intermediairs zullen doorgaan met wat ze doen: Niemand heft z’n eigen bedrijf op vanwege groeiende gewetensbezwaren.

Revanche

Maar de consument revancheert zich, is mijn stellige overtuiging. Steeds betere social software en het prachtige netwerk genaamd internet zorgt ervoor dat de consument zich steeds makkelijker organiseert. Het duurt niet lang meer voordat de meerderheid van de consumenten doorheeft wat een ongelovelijke creativiteit en macht ze gezamenlijk hebben. En ze alle leugenachtige, zichzelf instandhoudende intermediairs genadeloos de nek om kunnen draaien.

Sander Dullaart is managing partner bij Favela Fabric | Community Driven Innovation

Deel dit bericht

3 Reacties

Koekoek

Bravo!! Helemaal mee eens, ik ga zelden of nooit meer naar dit soort tusenverkooppunten. En als ik gedwongen moet gaan, dan komt dat omdat het desbetreffende bedrijf waar je iets van wilt een zo slechte klantenservice heeft, dat ik wel met iemand moet praten. Deze persoon probeert dan idd de meest ranzige aanbiedingen te doen om mij iets te verkopen waar ik geen behoefte aan heb. En het verhaal over je moeder, heel herkenbaar, ook de mijne is er weer eens ingetrapt. Onder de naam van KPN telefonische verkoop, waardoor ze nu duurder uit is dan ooit….En mijn moeder nog van de ouderwetse stempel, haar quote "als het KPN is dan zal het wel kloppen………." maar helaas, zo zit je weer een jaar aan een contract vast.

Quintin

Interessant stuk. Internationaal duiken steeds meer rapporten op over de `disintermediation`. Consumenten die met behulp van internet in alle mogelijke takken van sport de intermediair met te beperkte toegevoegde waarde de nek om draaien. Niet alleen in de woningmarkt maar ook in de vacaturemarkt, de financie wereld en wat te denken van de dating markt. Toch ben ik er van overtuigd dat er in al die markten vele kansen liggen voor intermediairs. Er zijn mensen die tijd en zin hebben om zelf te gaan zoeken maar er zijn ook legio mensen die graag door een kundige intermediair willen worden geholpen. Dus zijn ook best bereid daarvoor te betalen. Torenhoge tarieven vragen omdat de intermediair een bak heeft met alle banen, huizen of c.v. is er echter (gelukkig) niet meer bij. Die dientsverlening is echt te mager.

PK

De rol van intermediar verschuift langzamerzeker naar online communities van gelijkgestemden. Informatie en kennis worden uitgewisseld op basis van free for all en learned experience. Immers de kennis van intermediars is immers ook vaak zo toegeeigend. Business informatie wordt op deze wijze vaak ontsloten via bijvoorbeeld online business clubs, zoals bijvoorbeeld tenderconnect.com of dit forum.  Zou deze ontwikkeling tot een prijsdemping leiden en in welke sectoren? Genoeg reden om een discussie te starten

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond