Deel dit artikel
-

Consumentenautoriteit beboet sms-boer voor 1 miljoen

De Consumentenautoriteit heeft meerdere boetes opgelegd voor de som van ruim 1 miljoen euro aan het hardleerse Celldorado, een van de vijf grootste sms-dienstenaanbieders van Nederland.

Celldorado zou de SMS Gedragdscode op vijf punten hebben overtreden. De autoriteit mag op basis van de Wet Oneerlijke Handelspraktijken boeten opleggen van 450.000 euro per overtreding. Omdat Celldorado zegt een voortrekkersrol te spelen in de branche, komen de overtredingen extra zwaar aan. Het is de grootste boete die de autoriteiten haar bestaan heeft opgelegd.

De sms-diensten werden verpakt als een spelletje, als een liefdes- of IQ-test, maar waren in feite een abonnement. De consument stemt door middel van een sms onbewust in met een doorlopend sms-abonnement waarbij van te voren geen duidelijke prijsafspraken werden gesteld. Door de misleidende uitingen op internet en tv werd verhuld dat het om een abonnement ging.

De Consumentenautoriteit kreeg ook klachten van soortgelijke autoriteiten voorgeschoteld uit andere Europese landen waar de sms-aanbieder actief is.

Het is niet voor het eerst dat Celldorado een tik op de vingers krijgt. De Reclame Code Commissie stelde eerder al dat de reclames van Celldorado misleidend zijn.

In haar reclame-uitingen op internet en tv zet Celldorado consumenten op het verkeerde been door hen wezenlijke informatie te onthouden over de aangeboden dienst. Bovendien werd de consument informatie onthouden over het product, zoals dat het gaat om een abonnement, wat het kost en hoe de overeenkomst opgezegd kan worden. Daarnaast is het bedrijf schimmig over wie de aanbieder is en waar de consument terecht kan met klachten.

Celldorado is uiteraard in beroep gegaan tegen de opgelegde boetes.

Na kritiek uit verschillende hoeken, koos de stichting sms-gedragscode eieren voor haar geld en paste zelf de gedragscode aan. Onder meer de vorm van de aanmeldbevestiging kreeg strengere richtlijnen om zogenaamd gratis sms’jes tegen te gaan. 

De nieuwe sms-gedragscode, die per 1 maart dit jaar inging, zou nog steeds niet voldoen, zo meende toenmalig minister Van der Hoeven van Economische Zaken. Wetgeving om de problemen op te lossen wordt uitgewerkt.

De code werd in het voorjaar van 2008 opgesteld naar aanleiding van signalen van onder meer stichting De Ombudsman. 

Deel dit bericht

9 Reacties

smsnoob

Prima…!

Frank

Zo'n boete lijkt me op zijn plaats. Dit soort bedrijven levert geen dienst maar licht de boel gewoon op.  De naam (Celldorado) vind ik dan wel weer leuk gekozen. Beetje schaamteloos maar leuk.

ad

Meer dan terecht, al ben ik bang dat ze er dan nog steeds genoeg aan verdiend hebben. Mogen we in de toekomst ook een iets kritischer rol verwachten van de omroepen? Natuurlijk zijn die commercieel maar daarom hoeven ze nog niet zonder vragen te stellen mee te helpen aan oplichting van hun kijkers!

zanna

Celldorado is merknaam van blinck.com. Die boete is minder dan er verdiend wordt. Vergeet verder niet dat ook de telecomoperators en andere dienstverleners hun zakken vullen als gevolg van deze oplichterij, van elke euro gaat helft naar KPN, Vodafone, Tmobile, etc.. Google accepteert in ieder geval geen ringtone-adwords campagnes meer, waarvoor hulde!

Henk b

Pieter

Niet alleen de aanbieders zijn er beter van geworden. Ook adverteerders eten al jaren goed van ringtones. Zo is msn.nl de afgelopen jaren zeker niet kieskeurig geweest. Ook al waren de advertenties overduidelijk misleidend (doe de IQ-test, ben jij goed beschermd tegen de griep?, etc, .. om vervolgens te tekenen voor een abo van 36 euro per maand) msn.nl trok zich er nooit wat van aan, wat natuurlijk des te kwalijker is gezien het jonge publiek dat op die site rondhangt. Om de commerciele impact te vergroten waren de ads zelfs te zien in msn messenger. Kortom Celldorado & co waren niet te missen voor de jonge messenger gebruiker. Wellicht aardig als msn.nl (en de overige adverteerders) wat van hun inkomsten terugstorten naar de gedupeerde kids.

Michel H

@PieterGelukkig zijn er ook websites geweest die Celldorado's aanbod hebben geweigerd. De jongerensite Sugababes.nl/Superdudes.nl kreeg ooit een aanbod met 5 nullen, maar heeft dat geweigerd omdat de site niet achter de boodschap van de adverteerder stond. Dat vind ik nog steeds iets om trots op te zijn.

Erwin Moojen

Ik zie niet in waarom deze mensen niet gewoon worden gearresteerd obv deelname aan een criminele organisatie. Zeker als deze geldklopperij op Europese schaal gebeurt. ? Art. 342. Elke organisatie bestaande uit meer dan twee personen met als voornaamste oogmerk het op duurzame wijze en in onderling overleg en gestructureerd plegen van misdaden en wanbedrijven die strafbaar zijn met gevangenisstraf van minstens 3 jaar om op onwettige wijze vermogensvoordelen te verkrijgen en waarbij gebruik gemaakt wordt hetzij van intimidatie, bedreiging, geweld, wapens, listige kunstgrepen of corruptie, hetzij van commerci?le of andere structuren om het plegen van misdrijven te verbergen of te vergemakkelijken, is een misdaad of een wanbedrijf door het enkele feit van het organiseren. ?

Mike

De SMS gedragscode is een wassen neus in deze branche. Een van de eigenaren van Celldorado, Karel Tempelaar heeft ook zitting heeft in deze commissie. Die gaan niet in hun eigen voet schieten en houden deze miljoenen business onder hun eigen voorwaarden in stand.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond