Deel dit artikel
-

Consumentenbond laat 850 foute webwinkels offline halen

De Consumentenbond heeft 2000 verdachte sites opgespoord en liet er 850 offline halen. De bond gaf de sites door aan 1API, Registrar.eu en de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN).

SIDN is in overleg met de andere twee registrars om ook deze nepsites offline te krijgen.

De Consumentenbond deed voor de Digitaalgids onderzoek naar webwinkels die zogenaamd met hoge kortingen merkkleding of luxe producten verkopen, maar in werkelijkheid nepproducten of soms zelfs helemaal niets leveren. In veel gevallen maken deze winkels gebruik van in onbruik geraakte domeinnamen.

Malafide webshops vormen volgens de bond een ‘aanzienlijk probleem’. Naast de 90.000 bonafide webwinkels die zich op de Nederlandse markt richten, zijn er naar schatting zo’n 25.000 tot 35.000 ‘fout’. Dat is minstens een op de vijf. Wereldwijd zijn er naar schatting 700.000 nepshops actief. De nepwinkels bieden vooral schoenen, kleding, tassen en zonnebrillen aan van bekende merken, zoals Nike, Adidas, Hugo Boss, Ralph Lauren en Tommy Hilfiger.

Deel dit bericht

2 Reacties

Marcel - Stichting WebwinkelKeur

Mooi onderzoek en goed dat het gebeurt. Er zijn inderdaad veel nepwebwinkels die op oude domeinen zitten. Ook het meldpunt internet oplichting is erg actief in het offline halen van die webwinkels.

Toch denk ik dat deze webwinkels niet de meeste schade veroorzaken. Er zijn ook heel professionele webwinkels in omloop die niet van bonafide partijen te onderscheiden zijn. Soms zelfs met offline winkel.

Deze partijen leveren de eerste maanden netjes hun producten onder de marktprijs, doordat ze door inkoop in het buitenland en gebruik makend van de regels voor “intracommunautaire levering” geen BTW betalen over de inkoop. En die vervolgens ook niet afdragen over de verkoop.

Die webwinkels leveren veel meer schade op voor de maatschappij. Enerzijds doordat ze geen belasting betalen, anderzijds omdat ze de laatste maanden niks leveren.

Enkel focussen op de kwantiteit kan averechts werken, helemaal omdat consumenten dan denken dat je een nepwebwinkel heel eenvoudig herkent. Soms is dat zo, soms ook niet.

Dat neemt niet weg dat beide vormen van misbruik aangepakt moeten worden. Doe je dat niet dan durft de consument enkel nog bij de Bols en CoolBlues te bestellen, wat slecht is voor de MKBer.

Tim Heinen - Trusted Shops

Een goede zaak van de Consumentenbond. Helaas bestaan er toch nog veel malafide webshops. Deze zijn gelukkig vaak makkelijker te identificeren dan gedacht, vooral wanneer consumenten letten op de volgende zaken:

– Is de verkopende partij identificeerbaar?
Vind je naast een bezoekadres, een KvK registratie en een BTW-nummer, dan is dit een goed teken

– Wordt de prijs helder gecommuniceerd?
Een betrouwbare prijsindicatie bevat een eenduidige prijs, met duidelijkheid over de BTW en verzendkosten

– Is er een gesloten leveringstermijn?
Zinnen als “levertijden zijn niet bindend” in kleine lettertjes zijn verdacht

– Slechte beoordelingen
Als je bij een snelle zoektocht op internet veel negatieve reviews leest, is dit geen goed teken

– Controleer de echtheid van het keurmerk
Soms worden keurmerken helaas onterecht getoond. Kijk daarom op de website van het keurmerk of de winkel geldig gecertificeerd is

Tim Heinen
Trusted Shops

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond