Deel dit artikel
-

Consumentenbond in actie tegen tracking en cookies

De Consumentenbond begint een nationale ‘Volg me niet’-campagne. Burgers worden komende maanden geïnformeerd over hoe ze zich kunnen verlossen van ongewenste en irritante reclame via web, e-mail, telefoon en de post. Tracking en cookies komen uitgebreid aan bod.

‘De privacywetten zijn bedoeld ter bescherming van de consument. Toch krijgen we jaarlijks duizend klachten over ongewenste reclame”, aldus de woordvoerder van de bond. “De Nationale Afmeldweek, die vandaag begint, is het startsein van een ‘Volg me niet’-campagne die we in de komende maanden houden.”

De Afmeldweek is maar een onderdeel van de campagne. Komende weken besteedt de bond uitgebreid aandacht aan ongewenste reclame die via cookies en trackingscripts tot stand komt. De belangenorganisatie raadt leden en niet-leden nu al aan om de browserextensie Ghostery te installeren. Daarmee worden ongewenste scripts buiten de deur gehouden.

De woordvoerder: “De cookiewet is bedoeld ter bescherming van de consument. De praktijk wordt echter zo onvriendelijk gemaakt dat hij zijn doel voorbijschiet. Grote sites als Uitzending Gemist hanteren een stikken-of-stikkenbeleid. Als je geen cookies accepteert, kom je de site niet in. En je kunt voor een vergelijkbaar aanbod niet naar een andere site. De toepassing van de wetgeving schiet zijn doel voorbij.”

Foto: Marc Falardeau (cc)

Deel dit bericht

12 Reacties

Mark

Zonder reclame geen inkomsten geen inkomsten geen website geen website geen informatie.

We willen allemaal wel informatie maar een stukje reclame daarovoor terug kan weer niet.

We maken langzaam met zijn alle iets heel moois kappot. Door mensen die er helaas te weinig verstand van hebben.

Het zijn niet de websites maar de partners op de wesite zoals facebook google twitter en advertentie netwerken die het meestal verbruiken ivm privcy

Ik wil best een website runnen zonder cookies maar helaas alle advertentie netwerken maken er gebruik van. En zonder verdien ik niks.

Edwin Martin

Het is niet de toepassing die zijn doel voorbij schiet. Het is onzin om te denken dat de mensen achter websites het leuk vinden om de meldingen te tonen. Over de wet is niet
goed nagedacht. Het is de wet die veel te streng is.

Tussen een doel en de middelen probeer je gewoonlijk een goede balans te vinden. Dat lijkt hier niet gebeurt te zijn.

Ik ben ook voor bescherming van de privacy op internet, maar dat kan ook op andere manieren, bijvoorbeeld met anonieme cookies.

van Deurzen

Stikken of Stikken, tis gewoon niet anders. Het is ook mijn advies naar de sites: Als men geen reclame wenst, ook niet in de tracking modus die wordt aangeboden, dan gaat men maar elders op zoek naar de info die men wilt. Het is de cookie-wetgeving die zijn doel voorbij streeft en het de uitgevers van de sites niet anders dan zo mogelijk maakt hun klanten te bedienen. Vinden zij ook niet leuk, maar zal gewoon zo zijn. En voor iedereen die nu gaat vertellen: maar er zijn ook cookieloze oplossingen: klopt, maar ik denk dat het verlies aan bezoek vs de cookie-based inkomsten prima tegen elkaar opweegt. En voor hen die vinden dat je ook zonder cookies alles moet kunnen bekijken: Helaas, reality is a bitch 😉

123Privacy Cookiewet oplossing

Ik snap de ergenis, internet is echter niet gratis en partijen moeten er ook aan kunnen verdienen. Er moet dus een goede balans komen tussen privacy en inkomsten. Daar moeten partijen samen over nadenken.

Frank S

het continue gevraag of je cookies wilt accepteren is inmiddels irritanter dan de reclame zelf. Het schiet allemaal volledig zijn doel voorbij.

Mark

Weet je wat ook irritant is als ze nog even door gaan met de cookie wet je straks voor ieder stukje content / informatie 0,50 euro moet gaan betalen. En dat die betalinggegevens ook weer bewaart moeten worden voor de belasting dienst.

Ik denk dat ik dan toch liever een cookie heb en een heel klein stukje anonieme privacy daarvoor opgeef.

Michiel Maas

De consumentenbond heeft het over een ‘Volg me niet’-campagne. Laat ze dan eerst eens bij zichzelf beginnen.

Wanneer ik naar de productvergelijker op consumentenbond.nl ga (ik heb de cookiemelding niet geaccepteerd) en met mijn muis over de link ‘bekijk online’ scroll dan zie ik dat deze link doorverwijst naar logger.kieskeurig.nl. Je wordt dus gevolgd!

Kortom, de consumentenbond laat je als bezoeker ook volgen door hun partnersites zonder dat ik daarvoor toestemming heb gegeven. Dus laten ze deze ‘Volg me niet’-campagne dus eerst eens bij zichzelf starten!

Zie hier de link voor de productenvergelijker:
http://www.consumentenbond.nl/test/elektronica-communicatie/computers/tablet-pc/apple/ipad-mini-16gb-4g/prijzen-en-winkelinformatie

Peter

Wat een onzin inderdaad, op televisie kijkt iedereen ook ongewild naar ‘ongewenste en irritante reclame’ maar tv zenders moeten ook ergens aan verdienen niet waar?

Het hele idee achter cookies is trouwens ook dat je juist gewenste en passende reclame te zien krijgt. Daarnaast is consumentenbond zelf ook publisher voor autoverzekeringen etc.

Waarom worden die artikelen steeds geschreven door mensen die het zelf niet snappen?

Z.Eur

Als je serieus denkt dat het hele idee achter cookies is dat je passende reclame krijgt, dan heb je nog een hoop te leren in deze industrie.

Verder was er ooit eens een gulden middenweg tussen reclame en de beschikbaarheid van content.
Maar als je ziet wat voor bagger er aan reclames op sommige grote sites vertoond wordt, dan vraag je je af wat voor deals dat soort sites hebben gesloten met allerlei dubieuze partijen.
Dat sommige sites zoals Fok! in hun drang hun winst te maximaliseren enkel voor een slikken-of-stikken deurbeleid kozen, zegt des te meer over dit soort partijen.
Daar waar men voor een goede balans had kunnen kiezen, zijn nu helaas de grote publishers te lui of te onkundig dat zij enkel voor een slikken-of-stikken beleid kiezen.

Maurice Beerthuyzen

Dat men hierboven in het voorbeeld van Uitzending gemist noemt, geeft wel aan dat de Consumentenbond het hele probleem nog niet heeft begrepen. Dat is juist voor iedere site de aan te raden vorm om cookies uit te vragen. Het meest veilig, want op deze manier geeft de klant toestemming voor alle cookies, en geeft dus 0 juridische toestanden. En wat doet de klant? Die accepteert dit allemaal, want die willen maar 1 ding: content zien.
De Consumentenbond zou ipv een stupide ‘weiger’actie eens kijken hoe zij zowel de belangen van de klant als die van bedrijven dient ( want die gaan de zoals hierboven genoemde slikken of stikken optie niet weghalen zolang er geen betere oplossing in de wetgeving komt). Het echte probleem zijn de third party cookies. Zorg er voor dat beter bekend wordt hoe een internet-gebruiker in zijn browser third party cookies moet uitzetten.

Jaap

Het kind wordt weer met het badwater weggegooid. Om een aantal partijen die over de schreef gaan aan te pakken is regelgeving geïntroduceerd die zo kortzichtig is dat het gewoon stuitend is. Helaas vormt die regelgeving nu weer het startpunt voor verdere maatregelen om de problemen te verhelpen die die regelgeving zelf veroorzaakt of niet blijkt te kunnen voorkomen. En de partijen die zich niet aan de (ongeschreven) regels hielden, houden zich nu ook niet aan de (geschreven) regels… Ik hoop dat de Consumentenbond verder kijkt dan de klachtenmails die ze ontvangt. Het zou van haar mogen worden verwacht, maar ik ben eerder verbaasd…

Martin pauw

bestaat de consumentenbond nog? ik dacht die zijn inmiddels al opgedoekt..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond