Deel dit artikel
-

“Content wordt alleen maar belangrijker”

Na de lancering met veel tromgeroffel vorig jaar, horen we nog maar weinig van breedbandaanbieder @Home. Rik Rensen, director of programming & content, vertelt over de ogenschijnlijke stilte, zijn overstap van tv naar Internet en het belang van content.

Verklaart u dat eens, die plotselinge stilte?

"Het is niet onze stijl om luidkeels van de daken te schreeuwen hoe goed we wel niet zijn. Dat laten we graag aan anderen over. Het nadeel van continu klaroengeschal is dat het op een gegeven moment cliché wordt. We zoeken de publiciteit dan ook alleen bewust op. Zo hebben we aan de overeenkomst tussen @Home en de BBC veel ruchtbaarheid gegeven, dat vonden we belangrijk. De Volkskrant had onlangs nog een paginagroot artikel over @Home. Je moet natuurlijk oppassen dat je de landelijke pers tot maatstaf verheft. Want op regionaal niveau, zeker in de gebieden waar we goed vertegenwoordigd zijn, staan we wel veel in de publiciteit."

Vorig jaar verruilde u het hoofdredacteurschap van RTL Nieuws voor @Home. Nog geen spijt van die beslissing?

"Ik kan niet ontkennen dat ik het werken met programmamakers soms mis. Maar ik realiseer me dat ik in een start-up situatie zit. Toen ik van het NRC naar RTL overstapte, was dat ook zo. In het begin was ik daar meer met techniek bezig dan met het programma. Bij @Home zit ik nu weer in die fase. Ik richt me nu voor eenderde op content. De rest van de tijd houd ik me bezig met technische zaken. Dat zal zo blijven tot Internet stabiel en gebruikersvriendelijk is. Vanaf dat moment gaat content de overhand nemen."

Hoe belangrijk is content voor @Home?

"Heel belangrijk. We hebben dan ook een fulltime redactie die niets anders doet dan het selecteren en bij elkaar brengen van nieuwsaanbod. En content wordt alleen maar belangrijker. Kranten, televisie en radio moeten zich afvragen welke allianties ze moeten aangaan, willen ze geen publiek verliezen. Dat betekent dus dat je als televisiemaker zowel programma's moet maken voor televisie als voor Internet. Het is een noodgedwongen aanpassing. Zeker als Internet straks de kritische massa bereikt en de reclamestroom en bijbehorende opbrengsten verschuiven naar het web."

Staan mediabedrijven open voor zulke allianties?

"Een bedrijf als SBS6, waarmee we inderdaad een alliantie hebben, wel. Maar ik krijg ook defensieve reacties van bedrijven die denken dat ze het op eigen benen wel redden. Ik denk dat ze niet echt ver zullen komen. Het is heel simpel: als een filmproducent een fantastisch script heeft, zal hij niet ver komen zonder facilitair bedrijf dat de camera's levert. Zo is dat met @Home ook: wij leveren de techniek, de omroepen leveren de programma's."

Hoe ziet u de concurrentieslag tussen de huidige portals?

"De komende twee jaar zal er een hausse aan portals zijn. De site van @Home wordt ook gebracht als een portal. Het verschil is echter dat er bij ons een hele redactie achterzit die voortdurend aan het selecteren is voor de gebruikers. Want uiteindelijk gaat het allemaal om de content draaien. Daarom moet je nù investeren in een redactie."

www.home.nl

Kenneth van Toll

Deel dit bericht

1 Reactie

Jeroen Ivo Damstra

Het belang van content, vertel mij wat. Ik schrijf zelf voor een aantal internetsites en merk aan de reacties van de bezoekers duidelijk dat veel en verse inhoud van hun favoriete pagina belangrijk is. Maar goed, dat doet een groot aantal pagina's, dus moet je ook iets anders te bieden hebben. Een eigen stijl/identiteit, niet alleen een bekende naam. Als @HOME gebruiker ben ik bekend met hun portal en de content. Deze is goed te noemen, hoewel het niet een sterk eigen karakter heeft. Daardoor word het al snel moeilijk om de aandacht vast te houden. Dit wordt zeker niet geholpen door de programma's die de gemiddelde gebruiker installeert. Neem ICQ bijvoorbeeld. Veel mensen klikken door de installatie heen en eindigen met met ICQ als startpagina. Resultaat: weg @home bezoeker. Gezien het grote aantal portals, vraag ik mij af of het verstandig is van @home om voor de grote aanpak te gaan. Een boel mensen die een goed product neerzetten maar bezoekcijfers die achterblijven vragen op den duur op veel vertrouwen van het management, en als Disney al de plug uit go.com trekt…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond