Contouren Nederlands opt out-programma cookies bekend

Een Engelse site verklapt hoe de Nederlandse opt out-site van het bedrijfsleven voor cookies eruit komt te zien. Vanaf eind mei moeten bedrijven consumenten de gelegenheid geven zich uit te schrijven om via cookies te kunnen worden gevolgd.
De site YourOnlineChoices.com moet Europese consumenten meer controle geven over hun online privacy. Ze kunnen er aangeven of en, zo ja, welke bedrijven cookies op hun computer mogen plaatsen om de internetter te kunnen volgen en met gerichte informatie te bedienen.
Het gaat hierbij enkel om derde partijen, dus instanties die met tussenkomst van een andere site een cookie kunnen plaatsen. Dat kan Google zijn die via de site van een uitgever een Analytics- of AdWords-cookie plaatst of een ander reclamebedrijf. Er staan momenteel twaalf bedrijf vermeld op de Engelse afmeldsite (screenshot) op YourOnlineChoices.com.
De Europese site verwijst op dit moment enkel naar een Engelse site. Maar het blijkt dat ook de Duitse, Franse, Italiaanse, Spaanse en Nederlandse sites in meerdere of mindere mate gereed zijn. De Nederlandse versie verklapt bij niets:
Uit de Nederlandse site blijkt hoe zwaar de nadruk op het opt out-programma ligt: niet zwaar. De Afmeld-knop staat helemaal onderaan in de linkermarge. Op de Engelse site staat het woord ‘opt out’ nergens prominent vermeld en spreekt men liever in vage bewoording over ‘Uw reclamekeuzes’. In Frankrijk heet het ‘Controleer uw cookies‘ . Duitsers zijn duidelijk. Daar heet opt out: ‘Opt Out’.
Jitty van Doodewaerd van belangenvereniging DDMA legt uit: “Bijna alle Europese koepelverenigingen die iets met Behavioral Advertising te maken hebben, zijn samengekomen in de Europese Stichting Reclame Code: EASA. In dit gremium hebben zij zelfregulering opgesteld voor het gebruik van third party cookies.
In een gedragscode verplichten zij partijen die third party cookies plaatsen (affiliates) een cookie icoon in hun banner op te nemen. Zij moeten op basis van de Code dit icoon doorlinken naar een landelijke website. Voor de UK is dit YourOnlineChoices.com. Maar er komt zo’n website voor elk land in Europa. Op deze site kunnen bezoekers meer lezen over de werking van cookies. En bekijken welke third party cookies er actief zijn op hun computer. Vervolgens kunnen zij zich met één druk op de knop afmelden.
In Nederland zijn de brancheverenigingen (BVA, DDMA, IAB, Thuiswinkel, PIBN en NUV) bezig met de implementatie.“
Morgen komen de grote Europese belangenverenigingen uit verschillende delen van het bedrijfsleven samen om tot overeenstemming te komen met consumenten- en burgerrechtenorganisaties over de zelfregulering.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
5 Reacties
Stef
Leuk hoor zo’n opt-out, maar hier zijn alvast drie tips om wat veiliger te browsen:
Tip 1: installeer AdBlock plugin
Daarmee blokkeer je effectief alle ads. Primair omdat de overlay en take-over ads zo enorm irritant zijn.
Tip 2: installeer de Ghostery plugin
Daarmee blokkeer je alle stiekeme trackers. Op deze pagina alleen al zijn Adwords, Facebook connect, Doubleclick, AdNexus en Right Media actief.
Tip 3: Safari Cookies plugin
Hiermee kun je exact managen welke sites wel cookies voor je mogen bijhouden. Na een browser herstart zijn alle andere cookies verdwenen, ook de flash cookies en de tijdelijke storage.
Niels Willems
Vermoeiend dat je altijd alles gratis moet aanbieden en geen reclame mag laten zien. Je zou bijna een krant willen zijn, betalen voor content met advertenties.
Patrick Nijhof
Beter opt-out dan cookie opt- in systeem!
Toestemming geven voor elk 3rd party cookie is onbegonnen werk.
Bas
Liever passende reclame dan gespamed worden…
Laat mij maar opt in blijven!
René Nijhuis
Goed nieuws! Wat voor alle betrokkenen (adverteerders, publishers en surfers) belangrijk is, is dat er nu duidelijkheid komt over wat is toegestaan en wat niet, wat de verschillende cookies doen, wat je kunt doen als je geen cookies wilt accepteren en wat de consequenties daarvan zijn. Dat betekent dat niemand meer kan beweren dat ze het niet hebben geweten, dat het makkelijker wordt om adverteerders en netwerken die de regels overtreden aan te pakken en de online marketingbranche zich niet meer hoeft af te vragen of bepaalde acties juridische of morele wetten breken. Winst dus voor iedereen.
Uiteindelijk vermoed ik dat het met de opt-outers wel mee zal vallen – de grote meerderheid interesseert zich niet voldoende om tot actie over te gaan en een andere belangrijke groep zal zich realiseren dat opt out niet betekent dat ze geen reclame meer krijgen, maar alleen ongetargete reclame. Als – zoals verwacht publishers dan nog regels gaan instellen dat alleen mensen die getargete reclame toestaan de website gratis mogen bezoeken en anderen moeten betalen, vermoed ik dat ook de overigen overstag gaan en hun gekoesterde privacy opofferen voor gratis content.