Deel dit artikel
-

Cookietijden: wat is eerlijk?

[Insights] Al vanaf het begin dat in de online marketing sector cookies werd toegepast zorgde dit voor veel onrust en discussie. Buiten de online marketing sector maakt men zich zorgen om privacy kwesties en in de online marketing sector wordt er ook in 2010 nog volop gediscussieerd over de wijze waarop cookies worden toegepast.

Door Jaap Jacobs*

What’s cookie time? Cookies zijn kleine bestandjes voorzien van historische data. Cookies worden, zonder dat de gebruiker dit in de gaten heeft, op de computer gezet. Site(analytics) kunnen op deze manier exact zien via welk kanaal en welk tijdstip een computer een website heeft bezocht. Met deze gegevens is het ook mogelijk om inzicht te creëren in de acties en conversiemomenten die hebben plaatsgevonden en wederom via welk kanaal. Cookies zijn daarom een belangrijk middel om de effectiviteit en ROI van een campagne te berekenen.

De cookietijd geld in de meeste gevallen ook als periode dat partners mee mogen snoepen van sales en leads. Adverteerders schakelen meer dan vaak bureau’s of affiliates in om zodoende extra inkomsten te genereren. Deze partijen worden beoordeeld en beloond op het aantal conversiemomenten. Standaard wordt de cookietijd ingesteld op 30 dagen en dat betekent dat conversiemomenten tot en met 30 dagen na het eerste bezoek worden goedgekeurd.

Zoals u wellicht begrijpt is het toepassen van cookies niet geheel waterdicht. Want wat is de juiste strategie wanneer een computer door meerdere gezinsleden wordt gebruikt? Moet u rekening houden met het feit dat uw gebruikers tussentijds cookies kunnen verwijderen? Hoe kunt u een actie toekennen als uw bezoeker via meerdere kanalen en/of partners uw website heeft bezocht? En moet u rekening houden met de duur van de koopcyclus van uw product of diensten? Als u naar een vakantie heeft gezocht doet u er wellicht 2 a 3 maanden over voordat u terugkeert op de website van Sunweb om uw vakantie te boeken, terwijl de keuze om definitief een DVD’tje bij Bol.com te bestellen binnen enkele uren wordt gemaakt.

In de Yonego nationale affiliate enquête van 2009 geeft driekwart van de Nederlandse affiliates aan dat men een cookietijd prefereert van 30 dagen of meer. Adverteerders hebben daar uiteraard een andere mening over. Maar hoe lossen we deze problemen op? Is deze discussie wel onoverkomelijk? Het afgelopen jaar is er volop gediscussieerd en er zijn een aantal oplossingen die door de grote meerderheid nog niet worden toegepast.

Hanteer één cookietijd
Het wil nogal eens voorkomen dat er binnen een bedrijf of campagne wordt gemeten met verschillende cookietijden. De meeste affiliate netwerken hanteren zelf standaard cookietijden en deze kunnen aanzienlijk verschillen. Vaak kunt u in overleg met deze netwerken zelf uw cookietijd bepalen. De cookietijden van verschillende "software" kan echter ook verschillen. Zo hanteert Google Adwords ten alle tijden een cookietijd van 30 dagen, terwijl u dit bij Google Analytics handmatig kunt instellen.

Fingerprint tracking
Een andere mogelijkheid om uw data accuraat te meten is door gebruik te maken van fingerprint of IP tracking. Dit zijn redelijk nieuwe technologieën en worden vrijwel nergens nog ondersteund. Het is een ander principe dan cookietracking, waarbij de data van een bezoeker wordt gekoppeld aan een IP of een gebruikersprofiel (fingerprint). Op deze wijze zou het in de toekomst mogelijk moeten zijn om verschillende gebruikers vanaf 1 PC te onderscheiden. En in het geval van universiteiten, bibliotheken en andere grote instellingen zouden statistieken aanzienlijk kunnen wijzigen en dat een beter inzicht geven in de werkelijkheid.

Conversie-attributie
Campagnes worden via steeds meer kanalen verspreid en regelmatig ook door meerdere partners. Stel dat iemand via website B uw webshop heeft bezocht en een kadobon heeft besteld, terwijl hij de week daarvoor via website A gezocht heeft naar leuke kadootjes. Welke partner wordt in dit geval beloond? Het is belangrijk om hierbij goed stil te staan en daar een rechtlijnige strategie in te kiezen. Het juiste gebruik van cookies heeft dus niet alleen betrekking op cookietijden.

Aangezien er veel voor- en nadelen aan deze oplossingen vast zitten is het wellicht voor het IAB een uitgelezen kans om een structuur te ontwikkelen die door de gehele branche wordt gedragen. Zoals u kunt lezen zal dat echter geen gemakkelijke opgave zijn!

*Jaap Jacobs is Internet Marketeer bij Yonego

Deel dit bericht

14 Reacties

Pieter Vlamings

Cookietijden en de manier waarop er momenteel gemeten wordt maken het niet mogelijk om de mooie statistieken die een website heeft echt puur en onvervuild weer te geven. Statistieken liegen momenteel altijd. Er zal een verandering moeten komen vanuit de regelgevers (W3C?) of de browserbouwers naar een uniforme, waterdichte standaard waarin de cookie as we know it wordt vervangen.  Als die kogel door de kerk is kan internet als marketingtool pas echt volwassen zijn. Heb over de oplossing pas ook een discussie aangezwengeld ( http://www.e-marketingblog.nl/website-statistieken-kloppen-gegarandeerd-niet/ )en hierin komt als onderdeel voor de toekomst ook OpenID naar voren. Benieuwd wat jullie hier van vinden!

Koos Koets

"Als die kogel door de kerk is kan internet als marketingtool pas echt volwassen zijn." Ja en de gebruiker zit daar echt op te wachten, maar met alle respect mijnheer de marketeer, uw marketing besognes zal mij een zorg zijn, marketeers vergallen nu al vele jaren het internet plezier, in plaats van zelf innovatief te zijn, probeert men slechts te parasiteren op dit medium.

Haan

Ik kan iedereen die last van marketeers heeft ABP aanbevelen: http://adblockplus.org/en/

M

@Haan: Als je je ergert aan banners op een site, wees dan een flinke kerel en bezoek die site niet. Het gebruik van adblockers vind ik ronduit asociaal: de sites die jij de moeite waard vindt om (gratis) te bezoeken moeten ergens van worden betaald. Ik exploiteer als hobbyist een aantal websites die gezien de bezoekersaantallen voor een hoop mensen toegevoegde waarde hebben.  Dankzij advertentieinkomsten hoef ik daar geen geld op toe te leggen. Als iedereen met adblockers gaat surfen moet ik maandelijks xxx euro er op toeleggen en dan gaat de stekker er uit. Wel gratis sites willen bezoeken, maar het die sites bewust onmogelijk maken om hun kosten te dekken, dat wil er bij mij niet in.  Ik heb wel eens een onderzoekje gedaan onder mijn publiek met de vraag of men wilde betalen voor dezelfde sites zonder commerciele uitingen, maar dat wil men ook niet.

ed blok

@Mstop even met huilen en anders stop je toch lekker met je site-je. Je zal niet gemist worden zo aan je huilie bericht te zien

M2

Nou Nou Ed, dat is een volwassen reactie; daar zit iedereen hier (or for that matter…op het net) echt op te wachten.  Jij bent precies die persoon die niet verder kan kijken dan z'n neus lang is. Voor jou bestaan mensen zoals M…, die uitleggen waar ??n en ander vandaan komt…en naar toe gaat. Ik hoop dat je dit begrijpt. 

Pieter Vlamings

Had niet een dergelijk niveau aan reacties verwacht op Emerce. Schrik er een beetje van zelfs. Don't feed the trolls, ik weet het. Maar dit is echt wel sneu en niet inhoudelijk geneuzel. Ergens snap ik het ook wel hoor, al die bedrijven zitten op internet om zich als charitatieve organisatie te profileren…

Eric

Even terug naar feedback op dit bericht.  Ik begrijp de open vraag die je stelt in het stuk over de conversie-attributie niet helemaal. Wil je nu zeggen dat als ik bijv. bij de Mediamarkt ga kijken welke televisies er allemaal worden verkocht en ik uiteindelijk de televisie voor enkele euro's minder bij een webshop bestel, dat de Mediamarkt hier eigenlijk ook voor beloond zou moeten worden?  Is het niet het geval dat dit gedrag vanzelf wel wordt afgestraft (of gestimuleerd) door zelf regulering van de markt? Het is wel een interessante gedachte.  PS: ten alle tijde = te allen tijde 😉

Eric

zelf regulering = zelfregulering. Ik kan het bericht helaas niet wijzigen.

jonghj

Verbied third party cookies al together, maar ga voor affiliates werken met directe urls. Dan is je discussie van de cookie time ook over en is voor zowel consument als affiliate duidelijker wie wat wanneer koopt en wie waaraan verdient. Het enige waar een cookie nog voor gebruikt mag/moet worden is het opslaan van een session id van de site die je bezoekt (dit mechanisme zorgt ervoor dat je niet voor elke pagina van je webmail pakket opnieuw hoeft in te loggen waarvoor het gebruik van cookies momenteel de veiligste en eenvoudigste oplossing zijn)  

Jaap Jacobs

Beste Eric, Ik bedoel het iets anders. Mediamarkt heeft een affiliate programma, waarbij derden dus ook de spulletjes van Mediamarkt aanbieden. Je moet je dan afvragen hoe je daar verder mee omgaat. Wat als iemand eerst via een Google advertentie van Mediamarkt zelf de website bezoekt en de 2de keer via een adverentie van een affiliate op Mediamarkt.nl terecht komt? Welke credits geef je dan de affiliate en vice versa.

Koos Koets

@jonghj gelukkig word dat met de nieuwe europese wet ook verplicht, de rest zal alleen nog via Optin mogen, zullen de marketing boys niet blij mee zijn maar lekker boeiend, dragen al 15 jaar niks bij aan het internet behalve tendentieus meeliften op het internet, ze doen zich groot voor, maar komen nooit met iets orgineels, laat staan dat ze bijdragen aan het internet. Nu weet ik al wat de reactie zal zijn: Dat zonder reclame/marketing het internet niet gratis kan, maar goed dit zijn met name de mensen die rond 2003 eens kwamen aanzetten, en niet snappen dat veel internet diehards hun geld op een normale manier verdienen, en dus gewoon kunnen bijdragen aan een internet zonder irritant gespam.

Marketingboy

@koos Is geld verdienen aan reclame geen normale manier van geld verdienen?  Nieuwe tijden vragen om nieuwe verdienmodellen.

Koos Koets

@Marketingboy, geld verdienen aan reclame is niet erg, wat wel vervelend is dat de marketingboys vaak te pas en te onpas meeliften op bepaalde internetmediums en dan ook nog het hoogste woord willen voeren. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond