Deel dit artikel
-

Coolblue: meer omzet zonder 3-D Secure

Directeur Pieter Zwart van Coolblue overweegt de verificatiecode 3-D Secure bij creditcardbetalingen af te schaffen. Zonder die code heeft de online retailer een hogere omzet.

Zwart sprak gisteren op het Risk Event van European Merchant Services in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Coolblue heeft een test gedraaid van twee weken waarbij klanten bij creditcardbetalingen geen 3-D Securecode hoefden in te voeren.

3-D Secure is een extra beveiliging voor transacties die via het internet afgewikkeld worden en de kaarthouder verplicht om een persoonlijk wachtwoord of pincode in te geven bij de online betaling met de creditcard.

Om gebruik te maken van deze dienst, dient de kaarthouder zich te registreren bij de kaartuitgevende instantie. De kaarthouder kiest een wachtwoord of pincode, de beveiligingscode, en elke keer dat zij online betaalt met de creditcard moet het wachtwoord of de pincode ingegeven worden.

De methode blijft omslachtig en zonder de verplichting worden klanten eerder verleid tot aankopen. “Het scheelt 5 miljoen euro op jaarbasis, hebben wij berekend”, zegt Zwart. Zijn organisatie gaat de komende maanden bekijken of de verificatiecode kan worden afgeschaft.

Deel dit bericht

12 Reacties

klaas

Zorgelijk. Veiligheid opgegeven voor omzet. Dat gaat zich tegen je keren op den duur.
Waarom wordt er niet standaard een 3-D secure account gekoppeld aan elke credit card? Nu moet je soms eerst omslachtig een account aanmaken voordat je een transactie kan afronden. Ik kan me goed voorstellen dat niet iedereen dat doet en een winkel dan dus omzet mist.

Maar de uiteindelijke oplossing moet zijn dat 3-D secure normaal wordt en je het bij elke winkel tegen komt. Dan is het probleem van omzet verlies opgelost en heb je toch een hoger niveau van veiligheid.

Patrick Speijers

@klaas: hoezo zorgelijk? In mijn optiek gaat het hier niet alleen om omzet, maar zeker ook om gebruiksgemak voor de klant. Een stukje extra service van Coolblue naar de eindklant door betaalgemak te bieden. Het risico van een valse bestelling ligt dan bij Coolblue lijkt me. Of zie ik iets over het hoofd?

Jan

Het grote probleem is dat het aanmaken van de 3D secure code voor de kaarthouder best omslachtig is. Ik zie ook in mijn omgeving mensen afhaken zodra dat proces wordt opgestart. Er is door de credit card aanbieders niet goed over nagedacht, danwel slecht uitgewerkt.

Terug naar de tekentafel en bijvoorbeeld de standaard pincode aan de online kassa koppelen. Dat lijkt al veel logischer.

klaas

@patrick, waar het risico ligt hangt af van het soort fraude. Als een huisgenoot op jouw credit card besteld heb je het zelf op te lossen. Als jouw nummer in een hack bij een webshop wordt gestolen en misbruikt dan ligt de schade bij de credit card maatschappij en/of de retailer.

Maar gebruiksgemak versus veiligheid is altijd een moeilijke afweging. Persoonlijk vind ik een wachtwoord gebruiken bij een credit card betaling geen probleem, sterker nog, het voelt wel prettig.

Maar gebruikersgemak is er bij gediend als de betaalprocedure altijd het zelfde is. Daarom pleit ik er voor om 3-D secure een verplichte standaard te maken. Dan heb je meer veiligheid en een level playing field.

klaas

@jan: dat zou ik nooit doen. De online omgeving is per definitie niet veilig. Als daar de pincodes overheen gaan die je ook aan een geldautomaat gebruikt creëer je een heel groot security gat.

Maar wel bij het uitreiken van een kaart, als onderdeel van de activatie procedure, een 3-D secure wachtwoord instellen. Dat kan inderdaad beter en simpeler dan nu het geval is.

Kymo

De acquiring banks zouden veel meer bekendheid moeten geven aan het fenomeen 3D secure. Zodat de consument weet dat er een paswoord nodig is en dat dat de veiligheid ten goede komt. Een stukje marketing van die zijde zou niet verkeerd zijn. Betalen met 3D secure is immers voor de consument nog steeds veiliger en gemakkelijker als met Ideal, waarbij bijna niemand afhaakt.

Kurt De Leeuw

DIt klinkt heel vreemd voor me. In BE krijg je zowiezo een PIN-code wanneer je je creditcard aanvraagt. Dat is dus geheel automatisch en daar hoef je als gebruiker van een creditcard niets extra voor aan te vragen…

Kymo

Beste Kurt, de 3D secure is niet gelijk aan de pincode. Dit is een extra wachtwoord, dat jezelf kan aanmaken, bestaande uit letters en cijfers. In Nederland ontvang je ook een pincode bij je CC, deze is voor NIET online betalingen.

Sven

De 3D-verificatie in BE bestaat uit een kleine kaartlezer (niet verbonden met het web – volledig offline) waar je kredietkaart in moet. Bij het uitchecken presenteert de website een aantal codes die je in de kaartlezer dient in te voeren, gevolgd door je PIN van kredietkaart. Deze combinatie genereert vervolgens een responscode op het scherm van de kaartlezer die je dan dient in te voeren op de website om je betaling te authoriseren. ERG ongebruiksvriendelijk (kleine lettertjes, onduidelijke stappen, heel veel interacties, …) en bovendien moet je die kaartlezer bij de hand hebben of je KAN simpelweg niet betalen. Lastig als je van op een andere locatie dan je thuislocatie wil webshoppen. Ik begrijp coolblue om het met minder te willen doen en de afweging te maken tussen het fraude-risico en de meeropbrengt.

Kymo

Hoi Sven, Dat is inderdaad bewerkelijk. Het fijne van een CC vind ik juist dat ik geen kastjes mee hoef te nemen en gewoon waar dan ook ter wereld online kan betalen met mijn CC. De 3D secure die ik heb, werkt op enkel een wachtwoord. Wellicht verschillend per acquirer?

Hugo

Is er ook rekening mee gehouden dat de klant bij het afbreken van de 3dsecure betaling het nogmaals probeert met bijvoorbeeld iDeal?
Wij merken dat wanneer het niet lukt bij klanten, ze een andere betaalmethode proberen.

Steven

Interessant… Het past volledig in het model van CoolBlue om de klant het zo makkelijk mogelijk te maken, hoewel ik me afvraag of die omzet allemaal eerlijke omzet is (en dus niet uit frauduleuze transacties bestaan die later gechargebacked worden).

Het argument dat het vervelend is om een account aan te maken voor 3D-Secure gaat niet op; dit is slechts eenmalig en op bijna alle Nederlandse kaarten is 3D-Secure mandatory, dus als je het nog niet gedaan hebt spendeer je wellicht ook niet zo veel tijd online om te shoppen?

Ook vraag ik me af of de mensen die het lastig vinden om hun 3D-Secure code in te voeren dit argument ook opvoeren tijdens hun dagelijkse boodschappen. Is het ook een punt van frustratie bij de Albert Heijn, als je je PIN code invoert? Het is een kwestie van wennen en omdat we een debitcard land zijn duurt het gewoon wat langer om dit ook op creditcards heel normaal te vinden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond