Mediabedrijven volop bezig met kunstmatige intelligentie

Grote mediabedrijven als RTL, Endemol Shine en FremantleMedia zijn volop aan het experimenteren met kunstmatige intelligentie en machine learning om content beter te serveren, maar ook om programma’s te verbeteren, zo bleek gisteren tijdens Cross Media Café in Hilversum. De middagvullende bijeenkomst stond in het teken van data en content.

RTL heeft al een stuk of vier AI-experts aangetrokken om met name het aanbod van de videodienst Videoland te optimaliseren. Dat doet de zender samen met het Nederlandse bedrijfje PrimedIO. De inspiratiebron is ongetwijfeld Netflix dat al enige tijd slimme technieken inzet om abonnees de juiste content voor te schotelen. Uit onderzoek van RTL blijkt dat ook vaker wordt geklikt op maat gemaakte aanbevelingen dan op reguliere tips van een redactie.

RTL dochter Fremantle Nederland analyseert sinds enige tijd reacties via sociale media op eigen producties als RTL Boulevard en RTL Late Night om nieuwe formats te ontwikkelen.

Branchegenoot Endemol Shine werkt aan twee concrete projecten. Het bedrijf laat historische sentimentsanalyse los op nieuw geschreven scenario’s van bijvoorbeeld drama of soaps met als doel om die te verbeteren. Volgens Leon Backbier van Endemol kon zijn bedrijf daarbij putten uit een groot aantal draaiboeken uit het verleden. Het experiment is te kort bezig om het succes ervan te voorspellen. Backbier: “Schrijvers zijn dit soort feedback nog niet gewend.”

Even ambitieus is het automatisch spotten van vele uren videomateriaal die tijdens realityprogramma’s als Big Brother wordt gedraaid, zodat sneller een ruwe montage kan worden aangeleverd voor een uitzending op televisie. “Gezichtsherkenning is niet zo moeilijk als je een kleine groep mensen hebt,” zegt Backbier. “Maar spraak naar tekst omzetten is nog wel even een dingetje.”

Ook dat wordt trouwens steeds beter. Het uit TNO voortgekomen Media Distillery houdt zich vooral bezig met het analyseren van een kleine driehonderd tv kanalen, zo’n 8000 uur per dag, met als doel om het taggen van beeld in de toekomst te automatiseren. Een concrete toepassing (zie onder) is het herkennen van logo’s, bijvoorbeeld van Red Bull. Dat merk wil graag weten in welke programma’s het logo te zien is.

Ook de Ster zet computervisie in om reclames beter te kunnen analyseren en adviezen aan makers te kunnen geven. Het onderzoek komt voort uit het reclamewaarderingsprogramma dat zeker al tien jaar loopt en met panels werd uitgevoerd. Inmiddels heeft de Ster informatie over 951 reclames vergaard, inclusief de soundtrack. Volgens Rick Hoving van de Ster is de juiste advisering nog wel een uitdaging: “We kunnen makers moeilijk adviseren om de kleur turquoise te gebruiken, zelfs als die in populaire reclames vaak voorkomt.” Het (menselijke) panel blijft overigens bestaan, maar nieuwe inzichten kunnen makers ongetwijfeld verder worden geholpen.

Dat data driven creativiteit geen toekomstmuziek meer is bewijzen MediaMonks en Netflix. Het Nederlandse bedrijf mocht een unieke reclamecampagne voor de nieuwe Narcos serie ontwikkelen. Preroll reclames op YouTube werden aan de hand van verschillende stukjes video en lagen met tekst dynamisch gegenereerd op basis van de interesse van gebruikers of hun locatie. Als die zochten naar sport op YouTube zette het platform een speciale ‘sporty’ versie van de reclame voor. Niet minder dan 1,4 miljoen variaties waren mogelijk voor een kleine 115 landen. Hiertoe werd een speciaal advertentieplatform van Google Doubleclick gebruikt.

Het knappe van de reclames is misschien nog wel dat consumenten niet eens doorhebben dat de reclame op maat gemaakt is. “Je moet daarin niet te ver doorschieten, bijvoorbeeld door zoekopdrachten letterlijk weer te geven,” vertelde Jan Jelle de Boer van MediaMonks. Hij en collega Lieve Gerretsen adviseerden reclamemakers om hun videoboodschappen voortaan te segmenteren. “De tijd dat je kijkers een kant-en-klare video voorzet op basis van data ligt echt achter ons.”

6 Reacties

Ik begrijp niet zo goed waarom Netflix steeds maar weer wordt genoemd als een bedrijf dat intelligente suggesties doet. Ik kijk vooral (muziek)documentaires, lichtvoetige speelfilms en comedies. Mijn vriendin kijkt dingen als Mr Selfridge en Downton Abby. Beiden vermijden wij alles wat donker, naargeestig of gewelddadig is.

90% van de suggesties die ons worden voorgeschoteld wekken alleen maar verbazing, want ze vallen bijna altijd in de categorie die wij juist vermijden. Ik ervaar de het promo-beleid van Netflix als aanbod-gedreven en iets waarbij ik denk: ik zou willen dat ze hiervoor AI gebruikten…

Spotify doet het wat mij betreft een stuk beter…

En voor het overgrote deel maken dit soort partijen onder water weer gebruik van de AI-diensten van de grote vier… Google, Microsoft, Amazon en IBM. Volgens mij maakt Spotify weer gebruik van Google voor het tonen van slimme suggesties.

Ik deel de mening van Ferdinand. Netflix heeft een geweldige transformatie gemaakt, die de Mad Men generatie pijnlijk in ’t hemd zette: een heel weekend, in je stinkende pijama, series bingen? Dat was een broodje aap verhaal, volgens alle lineaire Mad Men in Nederland. Toch? Kwam RTL met de Videoland acquisitie (lokale Netflix met ook nog losse films kopen), ging meneer Galjaard weer over de zeik in NRC.

Maar eens, de recommendatie-engine van Netflix lijklt een beetje op die eerste versie van Amazon (Firefly) ca. 20 jaar geleden.

En Martijn heeft gelijk, AI komt vaak van een van dat soort spelers.

Wat mij vooral opvalt, als ondernemer en trendwatcher (I know, wat een jeukwoord): dit kan toch bijna geen serieus bericht zijn. Anno 2018 en de TV bobo’s zijn volop bezig met AI. Wow.

De snelheid van innovatie is toch van vitaal belang voor concurrentieslagkracht, overleven en groeien? Je bent 15 jaar in de ontkenningsfase, aan het zoeken naar nog een Utopia-format en bent zo hautain geweest dat je niet door had dat Google en Facebook niet alleen de kaas van het brood gevreten hebben, maar het brood is weg. Wacht, de koelkast is ook leeg? Huh, de keuken is nu ook weg.

Hoogmoed komt voor de val. En anders zitten er flink wat overbetaalde en ondergekwalificeerde leiders zonder visie aan het roer. Over storytelling gesproken heren TV bonzen: Het was toch Noah’s Ark? Of het verhaal van de veerpont over ’t IJ?

Ja en het wordt nog erger als ‘dat volop bezig zijn met AI’ door het merendeel in hun verhaal in de praktijk blijkt te worden ingevuld door de inhuur van stagiaires.

Inside info Thees 😉 Maar wel de spijker op z’n kop.

Nou ja, misschien wel juist een frisse blik? Insiders fluisteren wel, dat een stagiaire bij the Voice destijds riep: Maar als het de voice is.. dan moet de jury toch juist de rug naar de deelnemers zitten?

Die nam even zendtijd, nog niet bewust van hierarchie en 4-strepen generaals.. ouderwetse leiders die de cultuur bewaken c.q. in stand willen houden. Jij komt net kijken en zo doen wij het hier al sinds dag 1.

Ach als de mindset eenmaal om is, gaat het vaak wel snel. Die TV netwerken zijn niet voor niets decennia koplopers geweest . Prachtig medium met impact, maar te lang te lui en te hautain geweest. Snelheid van innovatie is het verschil tussen winnen of verliezen.

Maar als echte Tv liefhebber moeten je handen toch jeuken? TV empowered by bdigital. Wow, TV on steroids! Interactief, personalized, targeted, relevant.. easy voice guide (geen epg en on-demand guides meer), social buzz (shows on fire) connected met je mobiel b- tab let , programmatic and addressable. Op advanced hardware, 3D – Mixed Reality ready… met goede content?

Offensieve innovatie the Amazon way. Dat mis ik eigenlijk. Groei en schaal door innovatie. Voorop willen lopen. De consument blijven verrassen. Dat funky, frisse inventieve mis ik. Die drive van Gates, Job s, Bezos, Musk … zelf grenzen op willen zoeken ipv met de kont in eigen 16-meter hangend, loerend op die ene laffe counter. Je snapt me wel he? Het mag b est aanvallend resultaatvoetbal zijn. Mis je dat ook?

Tja Igor – het is niet eens inside information – die media die tijdens het Cross Media Cafe verklaarden hoe druk ze zijn met AI-achtige toepassingen meldden het zelf in hun praatje – minstens 2 van hen..

Daarnaast, de geschiedenis herhaalt zich nooit maar rijmt wel – technologische mogelijkheden lopen nu eenmaal jaren voor op gedragsveranderingen (if at all), zie de internethype eind jaren ’90. Maar ja, het geld wordt (nog) verdiend met vooral analoge toepassingen. ‘Er is geen grens aan wat mensen zichzelf kunnen wijsmaken’ en dus komt de vernieuwing van buitenaf.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug