Deel dit artikel
-

VPRO en NPO organiseren AI Songfestival

De VPRO organiseert in samenwerking met 3FM en NPO Innovatie dit voorjaar het AI Songfestival. Daarbij proberen verschillende Europese teams met behulp van kunstmatige intelligentie dé nieuwe songfestivalhit te maken. Dat vertelde Karen van Dijk, eindredacteur AI Songcontest voor de VPRO, gistermiddag op het eerste Cross Media Café van 2020.

Met het AI Songfestival onderzoeken teams van muzikanten, artiesten, wetenschappers en programmeurs de creatieve kracht van kunstmatige intelligentie (AI). De teams uit onder meer Nederland, Polen, België, Australië, Zweden, Denemarken, Engeland, Duitsland en Frankrijk laten zich helpen en inspireren door AI, maar geven ook hun eigen creatieve input.

Nog voor het officiële Eurovisie Songfestival in Rotterdam van start gaat, bepaalt een panel van AI-experts én het internationale publiek welk team volgens hen ‘douze points’ verdient. “We hadden het ook door kunstmatige intelligentie zelf kunnen laten doen,” aldus Van Dijk.

In vijf afleveringen, die vanaf vrijdag 10 april op het YouTube-kanaal van 3FM worden gedeeld, verkennen de teams de verschillende aspecten van AI, uitgaande van een basisset met elementen die het ultieme songfestivallied kenmerken.

Met kunstmatige intelligentie zou je ook volledig automatisch muziek kunnen maken, maar muzikanten gaan liever nog zelf aan de slag met materiaal dat wordt aangereikt, aldus Van Dijk op het evenement van Media Perspectives.

Kunstmatige intelligentie inzetten voor het creatieve proces is relatief nieuw, zo bleek gisteren uit de vele presentaties in Beeld en Geluid te Hilversum. In de media wordt AI momenteel vooral gebruikt voor de analyse van tekst en beeld.

Gijs van Beek is medeoprichter van startup Textgain dat met algoritmen zelfstandig teksten analyseert en converteert naar kennis en inzichten. Dat doet het bedrijf onder meer voor Centric en Rijkswaterstaat, maar ook voor Vlaamse media. Daarbij wordt op sociale media vooral gekeken hoe op bepaalde artikelen wordt gereageerd en welke standpunten worden gedeeld. “We zien dat het aantal tweets afneemt, maar de giftigheid van de overbleven tweets juist toeneemt.”

RTL Nederland werkt vooral aan AI generated promos, waarbij de computer automatisch interessante beelden selecteert. Daarmee kan flink wat tijd worden bespaard, want de regisseur hoeft niet eindeloos te spotten, maar kan kiezen uit een aantal voorgeselecteerde fragmenten. Netflix doet dat trouwens al langer, meldde Vincent Koops.

Anne Schuth, hoofd News Data bij DPG Media, vertelde over de inzet van AI voor het personaliseren van pushberichten, mailings en de website van de Volkskrant. Daarbij kan het gebeuren dat op basis van voorkeuren een bericht slechts een handjevol mensen bereikt. De kracht zit hem in het continu optimaliseren van de berichten. “Zo kijken we naar het tijdstip waarop de berichten gelezen wordt, zodat we een volgend bericht op het juiste moment kunnen sturen.”

Tess den Uyl, product manager van FaceReader Online, legde uit hoe haar tool emoties analyseert op basis van gezichtsuitdrukkingen. Door emoties te herkennen kan de ‘emotionele reis’ (negatief of positief) in kaart worden gebracht. Zo zou je de effectiviteit van reclamefilmpjes kunnen verbeteren. De tool herkent feilloos een boos of lachend gezicht.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond