Deel dit artikel
-

Daan Dohmen (Luscii): ‘Arts bij algoritmes betrekken is noodzaak’

Vanuit de relatieve luwte staat medtechbedrijf Luscii ineens perfect voorgesorteerd. Het speelt tijdens de pandemie een centrale rol in patiëntmonitoring en schaalt in hoog tempo op. “Met AI geven we zorgverleners hun creativiteit terug”, stelt oprichter Daan Dohmen.

Nog voor hij FocusCura aan een Zweedse multinational verkoopt, legt Dohmen intern het fundament voor zijn volgende onderneming. Na de digitalisering van de ouderenzorg stelt hij zich ditmaal tot doel terugkerende ziekenhuisbezoeken te vervangen door thuiscontroles. “Wat begon met een signaal bij een hoge hartslag, groeide uit tot een set complexe algoritmes.”

Zijn behoefte het managen te verruilen voor ondernemen, maakte de bedrijfsafsplitsing eind 2018 rond. “Een idee met een grote investeringsbehoefte ging naar mijn gevoel moeilijk samen met een miljoenenbedrijf in een andere niche”, zegt Dohmen over die keuze. Het geeft hem alle ruimte om met twee compagnons Luscii uit te bouwen tot het huidige medtechplatform.

Legodoos
De technologie stelt patiënten onder meer in staat hun belangrijkste waardes uit (medische) wearables, eigen metingen of labtests voor thuis geautomatiseerd door te geven aan een arts. Die ontvangt na de interpretatie een eventuele waarschuwing waarna digitaal contact ontstaat.

Ditmaal richt Dohmen zich primair op de doktoren en leveranciers van thuisapparatuur. Bovenop het generiek bruikbare platform, ontwikkelen artsen bijvoorbeeld specifieke ziektebeelden voor het bedrijf. Daarmee voeden ze de onderliggende Clinical Engine – een bundel configureerbare algoritmes die vervolgens klinisch worden gevalideerd. “Uit een soort legodoos selecteren ze de belangrijkste signaalwaarden, tekenen het zorgpad uit en verfijnen zo de werking. Artsen en verpleegkundigen willen snappen wat algoritmen doen en niet te veel onverklaarbare magie.”

Die geschiktheid voor inmiddels veertig ziekten gaf Luscii bij het uitbreken van de pandemie een uitstekende uitgangspositie. In samenwerking met het Amsterdamse OLVG-ziekenhuis werd in no-time ‘De Corona Check’-app ontwikkeld waarmee gebruikers hun gezondheidsgegevens invoeren en op afstand een medisch advies krijgen. “Tijdens de eerste paniekweken zaten er vijftig artsen achter hun schermen. Twee weken en tweehonderdduizend gebruikers verder werd het algoritme slimmer en konden we het af met acht.”

Was Dohmen voorheen opgetogen zodra een ziekenhuis besloot een test te doen met 25 patiënten, inmiddels telt hij er dagelijks een veelvoud. “Afgelopen jaar groeiden we van een paar duizend registraties naar ruim twintig miljoen.” Ziekenhuizen uit zeven landen waaronder heel Engeland, Ierland en enkele Afrikaanse regio’s sloten overeenkomsten. In Nederland werkt de helft van de ziekenhuizen met Luscii. “Ook voor mij is dit tempo ongekend.”

Zelfsturing
Nog altijd is het een uitdaging om zorginnovaties te laten landen. Wat, behalve een geforceerde stroomversnelling in digitalisering, vergemakkelijkt de adoptie? “Patiënten zijn nog meer dan we denken bereid technologie te gebruiken”, weet Dohmen als part-time hoogleraar Digitale transformaties in de zorg en overheidsadviseur bij Raad voor Volksgezondheid en Samenleving. Vooral in de sector ziet hij de koudwatervrees. “Door medici aan de knoppen te vragen, groeit de bereidheid. In een wereld waarin protocollen en voorspelbaarheid de norm zijn, geven we ze ruimte hun toekomst niet te laten bepalen door een techbedrijf. Ze willen hun creativiteit terug.”

Dat het zorgsysteem draait om controle en het financieel onaantrekkelijk is om aan zorg op afstand en preventie te doen, helpt niet bepaald mee. Geleerd van het verleden staat de werkwijze van Luscii hier met de zelfsturing van holocracy diametraal tegenover. Gevolg: een structurele samenwerking met Apple leverde een eenvoudigere UX op met aandacht voor toegankelijkheidsprincipes. En na gesprekken met de sector werd het verdienmodel aangepast. In plaats van te rekenen per patiënt vraagt het bedrijf nu een vaste afdelingsfee.

“De ruimte voor medewerkers om naar eigen inzicht afslagen te nemen, maakt ons flexibel genoeg bij verzekeraars en ziekenhuizen aan te schuiven. Voor digitale ondernemers blijft het navigeren door een zeer complex stelsel.”

* Dit artikel verscheen eerder in het juninummer van Emerce magazine (#184).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond