Deel dit artikel
-

De levenslijn van de e-tailer

Klik en bestel. Het is zo makkelijk voor de online consument, maar het kan grote problemen veroorzaken voor de online winkelier. Klik en bezorg bestaat nu eenmaal niet. Door Rob Roelofs

De tijd dat er aan de deur een doos bakstenen werd afgeleverd, terwijl er toch echt een computer was besteld, ligt al een tijdje achter ons. Dat die doos er ook nog eens twee weken over deed om de voordeur te bereiken, ach ja. Die ellende mag dan voorbij zijn, het neemt niet weg dat het pad van de logistiek en distributie binnen de e-commerce markt nog vele groeipijnen kent. "De nadruk komt ook hier meer en meer te liggen op de macht van de consument."

Op de vraag van onderzoeksbureau Forrester wat etailers als grootste fulfillment-uitdagingen zien voor dit jaar, antwoordden velen het volgende: mondiale bezorging, verlagen van de kosten, beter omgaan met terugkomende artikelen en grote hoeveelheden aankunnen. Zie daar, het zijn meteen de grootste struikelblokken voor de gemiddelde etailer. Immers, in drukke perioden staat Amazon-baas Jeff Bezos regelmatig in het magazijn om te helpen bestellingen in dozen te stoppen, en de helft van de winkeliers die off- en online verkopen heeft geen overzicht van teruggekomen artikelen, omdat goederen van verschillende kanten worden teruggestuurd naar verschillende plekken. Gevolg: Er is bij de betreffende winkel nauwelijks informatie voorhanden over tevredenheid van de klant, en een persoonlijke klantbenadering kan vergeten worden.

We bekijken de brandende kwesties van de logistieke sector van dichtbij. Hoe krijg je een globale verzending voor elkaar? Hoe kunnen de kosten omlaag? Waarom is een koppeling van front- en backend zo belangrijk en wie zet dat voor je op? Tenslotte, hoe komt de bestelling zo snel mogelijk bij de klant?

Schaalgrootte

Om een logistiek proces ook kosten-technisch interessant te maken, hameren de partijen op schaalgrootte. Hoe meer verzendingen en verschepingen, hoe goedkoper de keten wordt. Door kennis van bijvoorbeeld het koopgedrag van een groep consumenten, kan een winkel slimmer omgaan met de opslag van goederen. "Als wij met internet start ups werken, is 'scalability' de belangrijkste factor," zegt John Manners van UPS. "We gaan ervan uit dat er flinke groei komt in de eerste jaren van het nieuwe bedrijf, en daarbij is het van belang ook gestroomlijnd te blijven als er meer orders binnenkomen." Ook voor Hot Orange is de schaalgrootte van belang. "Zowat elke bestelling die we binnenkrijgen is nog verliesgevend," zegt De Hoop. "De logistieke keten vormt nog een flink deel van de kosten." Volgens De Hoop komt daar een keerpunt in, als er meer verkocht gaat worden, en als er uitgebreid wordt naar het buitenland. "Als we grotere volumes kunnen draaien, kunnen we een marge pakken." Dat het draaien van grotere volumes winstgevender is, weet ook Michiel Haarman, manager van E-commerce Services van de TNT-Postgroep. "Uiteraard wordt verscheping goedkoper; een volle vrachtwagen is beter. Maar het duurste deel van de keten blijft dat laatste stukje naar de voordeur: dan moet er immers één chauffeur met één pakje één straat in."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond