Deel dit artikel
-

De Mol: televisie blijft centraal staan

Het einde van het televisietijdperk is nog lang niet in zicht volgens John de Mol. Hij voorziet dat het medialandschap de komende vijf jaar meer zal veranderen dan het in de afgelopen vijftig jaar heeft gedaan. Internet en mobiel spelen een belangrijke rol, maar televisie blijft centraal staan. “Mensen willen sommige ervaringen met miljoenen anderen delen.”

Talpa, uit monde van De Mol, gelooft niet in het einde van de 30-seconden spot. De Mol sprak gisteren tijdens de Cross Media Week in Amsterdam. De visie van De Mol over de toekomst van televisie lijkt op die van RTL-baas Fons van Westerloo. Deze zei enkele weken geleden dat, hoewel digitale kanalen steeds belangrijker worden, traditionele televisie de basis zal blijven voor initiatieven van RTL. Ook volgens Van Westerloo is het einde van de tv-spot nog niet in zicht. RTL voorziet de komende jaren een groei in de vraag naar uitzendtijd voor commercials.

De Mol denkt dat de inkomsten van Talpa verhoudingsgewijs de komende jaren minder uit commercials zullen komen. Andere kanalen, internet en mobiel, zullen commercieel gezien dus belangrijker worden. De nieuwe media wereld vraagt om andere vormen van samenwerking met adverteerders en andere partners, aldus De Mol. “We staan open voor elke vorm van samenwerking.”

Nederland biedt een unieke kans voor cross-media initiatieven, vindt de Talpa-baas. Hij noemt Nederland een koploper op digitaal gebied. “Nederland is ons laboratorium om nieuwe ideeën te testen. Daarna exporteren we concepten en stemmen we ze af op lokale markten.”

Nieuwe technologieën zijn geen doel op zich, aldus De Mol, maar middelen om creativiteit te stimuleren. “Talpa gelooft erin dat creativiteit de kern is en technologie het instrument.” Daarbij is volgens hem een rol voor de producent weggelegd, maar zeker ook voor de gebruiker. Hij refereert aan user generated content, maar geeft geen concrete voorbeelden over hoe Talpa met deze ontwikkeling wil omgaan.

Er is een ontzettend groot aanbod aan digitale content. Dat is niet direct een voordeel. De Mol: “Meer keuze maakt mensen niet gelukkiger.” Hij maakt de vergelijking met een restaurant. “Ik heb liever een advies van een ober dan dat ik een keuze moet maken uit een uitgebreid menu.” Het maken van een keuze voor de consument uit het overweldigende aanbod, zou een taak voor Talpa kunnen zijn. De Mol, tamelijk abstract: “Interactiviteit gaat over controle en het op een slimme manier gebruik maken van de mogelijkheden.”

Deel dit bericht

2 Reacties

Alexander van Slooten

“Ik heb liever een advies van een ober dan dat ik een keuze moet maken uit een uitgebreid menu.” Liever nog heb je advies van iemand waarvan je weet dat zijn of haar smaak overeenkomt met die van jou en volledig onpartijdig is. Dit principe zou het medialandschap toch wel eens sneller kunnen doen veranderen dan verwacht.

Ron Toekook

Je zult toch maar in de rij hebben gestaan om dit te horen. Tjonge jonge, wat een eye opener, zzzzzzzzzzzzzz. De Mol kan niet erg goed vooruit denken en moet eens wat meer tijd en geld in goede techniek gaan steken inplaats van alleen die creatieve tak. Ik kan nog steeds niet fatsoenlijk tv kijken op mijn mobiel, IPTV loopt matig op de STB en narrowcasting is ook nog steeds via de server in Lutjebroek. De Mol mag dan hip zijn vanwege zijn goedgevulde bankrekening, hij legt het nog steeds dik af tegenover zijn Amerikaanse collega's die wel in technologie investeren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond