Deel dit artikel
-

“De speeltuin genaamd e-commerce is inmiddels gesloten”

Op elk Emerce-artikel, in print of online, kan gereageerd worden door middel van de reactie-mogelijkheden op www.emerce.nl. Hieronder een samenvatting van de meest spraakmakende bijdragen van de afgelopen maand.

Frontstage
De Belgische boeken- en cdwinkel Frontstage.be verkeerde in grote financiële problemen. Eigenaar Kinepolis was gestopt met het aannemen van online bestellingen, in afwachting van een evaluatierapport.

'Rick van Boekel'vond het bepaald niet vreemd:

"Het door beide bedrijven gebruikte business-model getuigt van weinig realiteitszin. Boeken worden veelal via een zogenaamde "U-bocht constructie" voor veel geld -feitelijk illegaal- in Nederland ingekocht waardoor de levertijden oplopen (en de convenience rechtevenredig afneemt), de transportkosten oplopen maar de inkoopprijs gelijkt blijft of hoger is. Neem daarbij ook nog eens de grote kortingen op de diverse productgroepen alsmede portovrije shipping & handling en 'gift wrapping' en een kind kan de was doen."

'Frank' corrigeert:

"Door het wanbeleid van de overnemers ging het bedrijf richting afgrond. Dit alles staat mooi te lezen in de Belgische pers. Informatie Rick, informatie…"

'Pete Richards' op zijn beurt corrigeert 'Frank':

"Frank, je leest niet goed, en bent gebrekkig geïnformeerd. Frontstage kon onmogelijk alle boeken in Belgie inkopen, omdat een hoop titels er niet te koop zijn. Die worden dus uit Nederland gehaald, onder de vaste boekenprijs verkocht en weer naar Nederland verscheept. (…) Dat tot slot het prijsbeleid van andere winkels hetzelfde is als bij Frontstage, zegt eerder iets over de kansen voor die andere webwinkels dan over de mislukte kansen van Frontstage. De speeltuin genaamd e-commerce is inmiddels gesloten. Alleen weet nog niet iedereen dat."

Emerce SMS-service

De SMS-dienst van Emerce is veranderd. Er wordt gewerkt met berichtenprofielen, en de berichten zijn niet langer gratis.

Zoals te verwachten viel wordt vooral de omschakeling van gratis naar betaald niet door iedereen positief ontvangen. Het ontgaat 'F. Bijl' dat voor de nieuwe dienst met een nieuwe partij wordt samengewerkt, daarnaast meent hij dat het op deze manier nooit een succes zal worden:

"Of het nu de bodem van de Distefora schatkist is of een commerciële brainwave van Emerce: in beide gevallen voorspel ik een tragisch einde voor de SMS-service tegen de huidige tarieven (of eigenlijk tegen ieder tarief)."

Sander Nubé geeft de SMS-dienst in ieder geval het voordeel van de twijfel:

"Helaas vormen de kosten van die berichten soms een probleem, zoals bij studenten die wel geïnteresseerd zijn, maar er het geld niet voor hebben. Ik ben van mening dat de dienst op zijn minst kans van slagen heeft, maar hoe het allemaal uitpakt moet inderdaad nog maar blijken."

'Janneke' geeft impliciet aan dat ze niet goed begrijpt hoe nieuwsberichten tot stand komen en denkt dat de redactie stukloon krijgt:

"Gevaar hiervan is dat er nu veel nieuws gemaakt kan worden. Per slot van rekening heeft Emerce daar belang bij. (…) Tis niet gezegd dat Emerce dat zal doen. Maar het belang is er wel."

BTW-wetgeving

Buitenlandse bedrijven die via internet bepaalde producten of diensten de EU invoeren, moeten straks omzetbelasting gaan betalen. De Europese ministers van financiën ondertekenden daartoe een wetsvoorstel.

'Hans Perukel'denkt dat het wereldwijde bereik van internet op het punt van belastingen een probleem vormt dat nooit opgelost kan worden:

"Er is geen echte oplossing voorhanden. De aangekondigde maatregel zal echter leiden tot 'onderduiking' en achterstand voor alle bedrijven die wel fiscaal correct willen werken."

'Rianne ter Veen' meent dat het helemaal niet zo is dat de bedrijven omzetbelasting moeten gaan betalen:

"Dit is onjuist: het zullen de consumenten zijn die het betalen; de niet-EU bedrijven zullen na invoering van de richtlijn (net als nu al EU-bedrijven!) als tussenpersoon in de BTW administratie een taak hebben."

Hoogleraar e-business Martijn Hoogeveen, wiens mening in het nieuwsbericht werd gevraagd, neemt het op voor de schrijver van het bericht:

"Inderdaad wordt een competitief voordeel voor VS-leveranciers weggenomen. Maar hier komt het competitieve nadeel bij dat per land een BTW-administratie gevoerd moet worden. EU-bedrijven hoeven binnen de EU slechts 1 BTW-tarief te voeren richting consumenten. Ik denk dat de beschrijving van de journalist dat "buitenlandse bedrijven BTW moeten betalen" (ergo afdragen), dus juist is."

E-mail campagnes

Goede e-mailcampagnes zullen, net als huis-aan-huis communicatie, uiteindelijk geaccepteerd worden door de ontvangers. Dat zegt Paul Kelder, directeur van DM-bureau Target Interactive.

Voor 'Egbert' is dat geen verrassing:

"Ik heb het al eens eerder gezegd, het is een kwestie van geduld. Vroeger of later beginnen adverteerders zich te beseffen dat je vakwerk moet afleveren in een markt die zo anders is qua beleving dan de traditionele markt. Spam zal altijd blijven bestaan, ook als het verboden wordt. Via buitenlandse constructies kun je heel simpel de wetgeving ontduiken."

'Mark' gaat nog een stapje verder en vindt e-mailmarketing een solide inkomstenbron.

"Eindelijk een artikel dat een 'beetje' hout snijdt. Eigenlijk is de enige tak van het internet dat geld kan verdienen e-mail. Dat is een perfecte manier om door het oerwoud van aanbieders en direct snail marketing direct terecht te komen bij wie je iets wilt communiceren c.q. onder de aandacht te brengen. Je zult ook zien dat e-mail een geduchte concurrent wordt van de webadvertentie-inkomsten."

'Mo'riche' neemt een radicaal standpunt in en weet wat consumenten van e-mailmarketing vinden:

"Een volledig inhoudsloos artikel dat uitgaat van de volkomen uit de lucht gegrepen premisse dat er iemand op deze planeet is die bezwaar heeft tegen e-mailcampagnes. Onzin. Tegen nette opt-in emailmarketing heeft nog nooit iemand bezwaar gemaakt."

'Ed Vertais gruwelt bij een mogelijk toekomstscenario:

"Ga dus niet achteroverleunen en denken dat opt-in al geregeld is. Stel je voor dat die stofjassen daar in Brussel hun poot stijf houden en Opt-out definitief goedkeuren. Ik moet er niet aan denken!"

'Robus' verwacht weinig van de politici in Brussel, hij legt zijn vertrouwen in hogere machten:

"Ik verwacht veel van opt-in e-mailmarketing en zal er binnen mijn bedrijf alles aan doen om het tot een succes te maken. God behoede ons voor de dag dat bedrijven ongevraagd onze digitale mailbox volspammen…"

Internet via stopcontact

Energiebedrijf NUON zegt dat de levering van internet via het electriciteitsnet technisch haalbaar is gebleken en dat proeven op dat gebied succesvol zijn verlopen.

'Jan Sellis' ziet het al helemaal zitten:

"Eindelijk hoop voor mensen zonder kabel en adsl. Dit zal kpn leren de uitrol van adsl zo te vertragen. Het gaat goedkoper worden, en als ik het zo hoor mooi makkelijk. ff inpluggen en surfen maar."

Voor 'Remi' zijn de mogelijkheden vooralsnog te beperkt:

"150 kb per seconde is toch niet voldoende voor de toekomst."

'Buck' denkt niet dat het ooit wat zal worden:

"Een aardig artikel over een stukje nieuwe technologie. Helaas anders dan de teneur in 't stuk verwacht ik dat het resultaat van het project nooit in een commercieel zal overleven."

'Gosse AdB' vindt dat mensen zich niet moeten verliezen in technische details. Het gaat om de mogelijkheden, niet de beperkingen:

"Wat een gezeur over de bandbreedte van IP over 220V. De snelheid ligt volgens Nuon op het niveau van kabel en ADSL. Dit is nog steeds ruim boven de capaciteit van een telefoonmodem welk een zeer groot gedeelte van de NL bevolking nu gebruikt. (…)

'Wie is die man op zolder (die geen weet heeft van routers ed.) die elke avond van Mama een bord eten krijgt?' – is verleden tijd. Elk 220V-stopcontact geeft toegang tot de buitenwereld."

'Pepita' ziet nog een voordeel, zij heeft dan ook een heel bijzondere keuken:

"Al je webbased apparaten (magnetrons, wasmachines etc.) kun je dan gewoon inpluggen. Heel handig om op afstand aan te sturen. Hoef je geen telefoonlijntje naar de wasmachine te leggen."

'De ideale klant' meldt zich. Hij blijkt verslaafd aan het geraas van het telefoonmodem en wars van flat-fee breedbandverbindingen.
"Ik ben al 9 jaar gebruiker van het internet en gebruik nog steeds een gewoon modem (niks isdn-adsl). Wellicht dat ik niet de meest hippe internetgebruiker ben maar ik weet zeker dat ik voor Planet Internet de ideale klant ben."

TV3000 versus IPAN

Internetvereniging IPAN is tot een schikking gekomen met schuldeiser TV3000, dat de IPAN-site bij wijze van dwangmiddel op zwart had gezet.

'IPAN-lid' wijst er op dat de oorspronkelijke prijs in orde werd bevonden:

" (…) alle offertes zijn met een IPAN-ledencommissie besproken en die hebben kennelijk toen niet gezegd dat 100.000 of meer uitgeven voor zo'n kennis platform te veel was."

'Ander IPAN-lid' vindt het een vreemde gang van zaken:

"En dan de reactie van TV3000!? Zij hebben voor IPAN een contentsysteem ontwikkeld op kosten van IPAN, waar IPAN vervolgens een maandelijkse 'license-fee' voor heeft moeten betalen?! Rare jongens…"

'Alexander' vindt het hele onderwerp wanstaltig:

"Werkelijk heel professioneel. Wat een amateuristisch zooitje. Dit doet de ICT-branche goed;-) Zullen we nu maar weer verder gaan met borrelen enzo?"

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond