Deel dit artikel
-

Decembermaand blijft riskant voor Nederlands e-commerce

December staat te boek als de grootste, belangrijkste maand voor e-commerce in Nederland. Het is echter ook de periode waarin reputaties sneuvelen, vertrouwen verloren gaat en klaaglijnen vollopen. Webwinkeliers moeten campagnes voeren om de consument in toom te houden.

In de laatste weken van november en begin december 2019 voerden Nederlandse webwinkels en pakketvervoerders aan grote mediacampagne die consumenten opriep niet op het allerlaatste moment te gaan shoppen. ‘Koop op tijd, ontvang op tijd’, klonk het ongeveer. De actie klink sympathiek, maar voor de partijen achter de schermen was het bittere noodzaak. Was dat niet gebeurt, dan hadden veel kopers hun pakketjes te laat ontvangen. Met een hausse aan klachten als gevolg.

Ieder jaar zorgen de feestdagen voor een online omzetstijging van gemiddeld 28 procent ten opzichte van de rest van het jaar. En ieder jaar groeit e-commerce in zijn geheel met rond de tien procent. Tel daar bij op dat pakketbezorgers doorgaans al op strakke schema’s zitten en het algemene beeld is er een van schaarste en spanning. De keten van warehouse naar distributiecentrum naar bezorger en eindconsument staat onder grote druk en er is weinig ruimte voor marge. De huidige infrastructuur kan op lange termijn geen dubbelcijferige groei aan zonder dat het ergens gaat kraken. Vandaar de campagne.

Gisteren deelde Thuiswinkel.org de resultaten van ‘Wees voorbereid – Bestel op tijd’. “In totaal heeft 43 procent van de consumenten eerder besteld voor Sinterklaas. Ruim tachtig procent van de consumenten vindt het goed dat de e-commercesector deze boodschap communiceert en 68 procent heeft een of meerdere uitingen van de campagne gehoord of gezien.”

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: “We zien dat deze aanpak voor veel partijen goed heeft gewerkt. Dit jaar zitten er slechts zeven dagen tussen Black Friday en Sinterklaas. Het is onze intentie om aankomende eindejaarsperiode opnieuw samen te werken met de hele sector om de feestdagen met z’n allen wederom tot een groot succes te maken voor webwinkels, vervoerders én consumenten.”

Foto: Barney Moss (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond