Deel dit artikel
-

Derk Roodhuyzen de Vries (Fixico): ‘Offline business werkt als springplank’

Door de coronacrisis gaan veel bedrijven versneld online. Online schadeafhandelingsplatform Fixico zag echter juist nieuwe offline kansen. Het ontwikkelt sinds kort spatschermen voor taxi- en personenvervoerbedrijven. En dat helpt de online business makkelijker de grens over, vertelt medeoprichter Derk Roodhuyzen de Vries.

Ook Fixico merkte afgelopen maanden de gevolgen van de coronacrisis. Er werd minder gereden en dus ook minder schade gemeld. Zeker in België, dat weken op slot ging. Toch viel de terugval wel mee, zegt Roodhuyzen de Vries desgevraagd. “Er werd minder gereden, maar autobezitters hadden nu ook tijd om dat ene deukje te laten repareren.”
Fixico levert al enkele jaren end-to-endoplossingen voor digitale schadeafhandeling voor autoverhuurbedrijven, fleet owners en verzekeraars. Momenteel werkt het bedrijf samen met ruim tweeduizend erkende schadeherstelbedrijven.
Fixico zelf zat midden in de internationale expansie toen de coronacrisis uitbrak. Vorig jaar haalde het bedrijf nog zeven miljoen euro op bij het Amerikaanse Autotech Ventures, een vroege investeerder in Uber-concurrent Lyft. Het plan was om elk kwartaal een nieuw land toe te voegen.

India
Het bedrijf was al actief in Nederland, België, Duitsland en Zuid-Afrika. De expansie naar Frankrijk moest in maart evenwel worden stilgelegd. Toen kreeg Roodhuyzen de Vries echter de vraag wie coronaspatschermen aan de taxibranche kon leveren. In Europa waren die leveranciers niet te vinden. Dus besloot Fixico ze zelf te maken. Binnen een week was er een prototype en nog een week later kon de verkoop van start gaan.
De Fixicover is een transparante afscheiding van polycarbonaat dat 250 keer sterker dan glas en brandvertragend is. Dat materiaal is moeilijk te verkrijgen. Fixico bestelde nog een eerste lading schermen bij fabrieken in Nederland en België, daarna moest al gauw een beroep worden gedaan of leveranciers in Duitsland en Turkije. Om de productie op te voeren, wordt nu zelfs al naar India uitgeweken.
De schermen zijn inmiddels geschikt voor meer dan veertig verschillende voertuigen, uiteenlopend van auto’s tot busjes voor personenvervoer. “We wilden een oplossing die eenvoudig was te installeren en ook weer te verwijderen.”
Een belronde langs taxicentrale TCA, DVG Personenvervoer en Uber leverde al gelijk duizenden bestellingen op.

Springplank
Voor de schadeherstellers die het in deze tijden moeilijk hebben, betekent de installatie van de schermen extra omzet, maar ook Fixico zelf wordt er niet slechter van. De vraag naar het product blijkt veel groter dan geschat. Roodhuyzen de Vries: “Naar aanleiding van de publiciteit kregen we ook verzoeken van de politie, die haar auto’s graag coronaproof wil maken.”

Ook al gaat het om een tijdelijke oplossing, voor Fixico fungeert het scherm intussen als springplank naar andere landen. “We zaten nog niet in Engeland, maar installatiebedrijven daar die het scherm installeren, worden gelijk onderdeel van ons platform.” Plus: de extra inkomsten zorgen ervoor dat de internationale uitrol vlot getrokken kan worden.

Foto: Vincent Boon (in opdracht  van Emerce)

* Dit artikel verscheen eerder in het juninummer van Emerce magazine (#178).

Deel dit bericht

1 Reactie

marcel

super inventief en ondernemend! Mooi en inspirerend om te zien hoe sommige ondernemers omgaan met een plotseling veranderde realiteit!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond