-

Online gamechangers: wat zijn de ingrediënten van succes?

Veel deelmarkten snappen het spel en zetten dé klant nu centraal in hun strategie, aanbod, marktbenadering en bediening. Andere deelmarkten lijken deze transformatie maar niet te (willen) maken. Ze zijn nog productgericht, hebben complexe klantprocessen, zijn intransparant in kostenstructuren en daarmee onvergelijkbaar en onverklaarbaar duur. Gelukkig bieden innovatieve online start-ups als Fixico, SnappCar en CrowdBuilding oplossing.

Zij weten of hebben de potentie het spel in de markt om te draaien en deze markten open te breken ten bate van de consument. Opvallend zijn de gemeenschappelijke ingrediënten in hun propositie. En zoals bij veel sterke concepten is het idee zo simpel als het maar zijn kan. Wat kunnen wij hier van leren? Vanuit drie unieke online concepten de succesfactoren onder de loep.

Fixico: shoppen met autoschade

1

Fixico is een Amsterdamse start-up en verbindt autobezitters en autoschadeherstelbedrijven. Ze doen dit met behulp van een onafhankelijk mobiel en online platform dat het proces van autoschade en -reparatie zo transparant en gemakkelijk mogelijk maakt. Het werkt heel simpel:

  1. Plaats je opdracht: maak drie duidelijke foto’s van de schade vanuit verschillende hoeken en uploadt je foto’s met een korte omschrijving van jouw autoschade, je kenteken en binnen welke straal jij offertes voor schadeherstel wenst te ontvangen op de Fixico website of via de app.
  2. Ontvang offertes middels een online biedingssysteem van verschillende schadeherstellers en zoek de beste uit. Binnen 24 uur heb je minimaal drie offertes via het Fixico platform.
  3. Vergelijk en kies: vergelijk de offertes op basis van wat jij belangrijk vindt, zoals bijvoorbeeld prijs, duur van het herstel, locatie, gerenommeerde naam en serviceniveau van het schadeherstel. Na bevestiging maak je makkelijk een afspraak en plant Fixico dit gratis voor je in.

Clipboard01

Facts

  • Start september 2013 door oprichters Derk Roodhuyzen en Mark van Laar. Livegang landelijke vergelijkingswebsite en boekingsapp op 8 april 2014.
  • In drie maanden tijd zo’n 300 opdrachten verwerkt en heeft inmiddels ruim 400 aangesloten garages.
  • Fixico onderzoekt nog het beste verdienmodel. Dit ligt in ieder geval aan de kant van de garages. Fixico wil in eerste plaats aantonen dat die garages daadwerkelijk opdrachten binnenhaalt via het platform. “We neigen naar een percentage per uitgevoerde reparatie”, zegt Roodhuyzen. “Maar het zou ook een hybride model kunnen worden, waarbij herstellers die veel opdrachten uitvoeren een vaste prijs betalen boven een bepaald reparatiebedrag.” (Sprout,mei 2014).
  • Uit een testfase in de regio groot Amsterdam blijken prijzen voor autoschadeherstel enorm uiteen te lopen, tot wel 30 procent.
  • In Nederland kan daarmee jaarlijks ruim 150 miljoen euro worden bespaard.

CrowdBuilding: samen woonwensen vormgeven in leegstaande panden

3
CrowdBuilding brengt gebouwen, woningzoekers met soortgelijke woonvoorkeuren en architecten, ontwikkelaars in een online platform samen om mooie nieuwe leefomgevingen te creëren in leegstaande kantoorpanden.
Gebouweigenaren kunnen een pand of portefeuille aanmelden op het platform. CrowdBuilding ontwikkelt vervolgens het woonconcept met de crowd aansluitend op hun voorkeuren. Als er voldoende aanmeldingen zijn dan benadert CrowdBuilding de eigenaar van het gebouw. Het is een win-win situatie: de eigenaar is verzekerd van toekomstige kopers en de kopers hebben een betaalbare woning die aansluit op hun specifieke woonbehoeften.

CrowdBuilding verloopt in vijf heldere stappen:

  1. Vind het gebouw dat bij je past op de ‘buildingpage’.
  2. Volg je favoriete gebouwen middels de ‘follow’ knop. Volgers krijgen automatisch updates over de transformatie.
  3. Kies je woonwensen voor een gebouw door het ‘liken’ van een crowd. Zo bepaal je samen met anderen wat er met een gebouw gaat gebeuren. Staat jouw crowd er niet bij, maak deze dan zelf aan en probeer zoveel mogelijk mensen enthousiast te krijgen.
  4. In de ontwerpfase gaat een architect met de woonwensen aan de slag en ontwikkelt een woonconcept zodra de crowd voor een gebouw groot genoeg is. Volgers ontvangen een update. Vind je het mooi dan blijf je volgen, vind je het niks dan klik je op de ‘unfollow’ button.
  5. Op de profielpagina zie je welke gebouwen en crowds je volgt en vind je mensen met dezelfde interesses. Zo ontmoet je mogelijk al medebewoners en kunnen jullie samen optrekken.

45

Facts

  • Initiatief van space&matter (architectenbureau), Blauwhoed en OPEN Development (vastgoedontwikkelaars). Lancering in juni 2013.
  • Het platform staat nu online als bètaversie en zal binnenkort live gaan. Hierop staan gebouwen uit het eigen netwerk van Blauwhoed, aangedragen door beleggers en gemeenten, maar ook door het Rijksvastgoedbedrijf. In een later stadium kunnen mensen zelf gebouwen uploaden. De enige criteria zijn dat de gebouwen in een binnenstedelijke omgeving moeten staan en dat het mogelijk is erin te wonen.
  • Momenteel 7 gebouwen en 27 crowds online met ruim 200 volgens van gebouwen.
  • De initiatiefnemers willen hun geld gaan verdienen aan het project voor begeleiding, ontwerp en projectontwikkeling nadat er bij voldoende animo voor een plan afspraken tussen de eigenaar, geïnteresseerden en de architect offline worden vastgelegd.
  • In Nederland staat 7 miljoen m2 kantoorruimte leeg, terwijl duizenden mensen online een woning zoeken.

SnappCar: De ideale auto huren van vrienden, buren of wie dan ook.

6

SnappCar is een bemiddelingservice tussen autobezitters die hun auto willen verhuren en consumenten die een auto willen huren. SnappCar heeft als missie om één procent minder auto’s in Europa te hebben. Dit is goed voor het milieu en sociaal en financieel erg aantrekkelijk. SnappCar maakt dit mogelijk met haar online en mobiele community en biedt een oplossing voor alle obstakels die er zouden kunnen zijn om je auto te verhuren. Het ontzorgen van de verhuurder is eigenlijk de kern van de dienstverlening, denk hierbij aan de verzekering, community faciliteren en kwaliteitscontrole van huurders, hulp bij autopech en vervangend vervoer, contracten en gegarandeerde betaling. Voor huurders gelden deze voordelen ook en wordt veilig rijden (controle verhuurder, geldige APK) gegarandeerd en zijn eerdere beoordelingen van de auto inzichtelijk.

Het (ver-) huren via SnappCar werkt simpel en als volgt:

7

Facts

  • Lancering eind 2011 door oprichters Victor van Tol en Pascal Ontijd. Winnaar van New Venture 2011 en de Accenture Innovation Awards 2012, Sprout Challenger van 2013.
  • In zo’n twee jaar delen bijna 40.000 mensen in 800 plaatsen in Nederland zo’n 7000 auto’s met elkaar. Hiermee is SnappCar nu het grootste deelplatform en marktleider in Nederland en heeft concrete plannen om uit te breiden naar Engeland en Duitsland.
  • De service en verzekering zijn de basis van het verdienmodel van SnappCar. Een vast bedrag van tien euro bovenop het verhuurbedrag gaat naar het platform om de verzekering en medewerkers te betalen. “In het begin was dit een percentage van het verhuurbedrag, maar dat vonden gebruikers te ingewikkeld”, vertelt Ontijd (collaborative-economy.com, mei 2014).
  • In Nederland staan 8 miljoen auto’s gemiddeld 23 uur per dag stil.
  • Bij SnappCar huur je een auto gemiddeld 30-40 procent goedkoper dan bijvoorbeeld een huurauto.

Het succesmechanisme onder de loep
Fixico, CrowdBuilding en SnappCar zijn drie voorbeelden van unieke concepten in compleet verschillende markten die allemaal de ‘wowfactor’ hebben.
Ze weten overcapaciteit te ontsluiten vanuit een ultieme klantbehoefte (niet een boormachine, maar een schilderij ophangen) en markten te transformeren. Hiermee creëren ze waarde voor zowel klanten als aanbieders en worden eveneens nieuwe standaarden gezet. Denk bijvoorbeeld aan creatie van nieuwe vraag en aanbod, lagere prijsstelling en een betere aansluiting op echte behoeften en wensen van consumenten.

Het samenspel van de volgende ingrediënten is hierbij van belang en maken het succes:

  • Online/mobile platform: het bieden van 24/7 digitale toegankelijkheid van vraag en aanbod die nog niet eerder op deze manier inzichtelijk en beschikbaar was. Een ‘Social’ insteek; van klantwaarderingen en ervaringen delen tot crowds met gelijke wensen en elkaar stimuleren tot deelname.
  • Een optimale en online customer experience gebaseerd op transparantie en gemak met korte en simpele processtappen en proactiviteit, snelle opvolging en visueel design: de simpele en heldere processtappen zijn visueel weergegeven, ondersteuning met visuele tools als apps, filmpjes, signing en cartoons. De status van de stappen, tijdslijnen en/of afhankelijkheden zijn volledig transparant. Proactief ontvangen de vragers en aanbieders status updates en/of hebben inzichtelijk wat er nog door wie moet gebeuren om een deal te kunnen sluiten.
  • Betrouwbaar: het platform treedt op als onafhankelijke partij die vertrouwen biedt door eventuele risico’s geheel af te dekken, drempels weg te nemen, garanties te bieden en hiernaast consumentenbeoordelingen te vragen en te delen zodat klanten de betrouwbaarheid via elkaar bevestigd zien. En dit alles met heldere regels en afspraken voor zowel de aanbieder als afnemer, zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan.
  • Klant aan het stuur: de klant weet precies waar hij wel of niet voor kan kiezen, kan zelf vergelijken en bepaalt zelf de waarde op basis van wat hij belangrijk vindt bij het sluiten van een goede deal. Belangrijke keuzecriteria zijn inzichtelijk als prijs, lokale nabijheid, kwaliteit, invulling product of dienst. Hiermee mixt en matcht hij voor wat voor hem het meest van belang is en weet de consument de voor hem beste deal te vinden.

Dit succesmechanisme, deze ingrediënten zijn opvallend en gemeenschappelijk in de drie beschreven proposities. Andere voorbeelden van succesvolle disruptors die deze ingrediënten weten te benutten zijn onder andere AirBnB, taxi-app Uber, Thuisafgehaald.nl (delen van maaltijden) en Spullendelen.nl of Peerby (delen van spullen).

Verwacht mag worden dat bovenstaande ingrediënten basis blijven bieden voor succesvolle innovatieve start-ups in de toekomst. Tegelijkertijd zijn ze ook voor huidige en grote bedrijven van belang. Heeft u deze ingrediënten al in uw bezit? En weet u deze zo met uw strategie, aanbod, marktbenadering en bediening te mixen tot het beste recept?

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond