Detailhandel Nederland vreest voor opmars credit card door nieuwe dienstverleners

Winkeliers vrezen voor een stijging van de kosten voor het betalingsverkeer als dienstverleners vanaf 2018 nieuwe betaalmogelijkheden introduceren die voor een winkelier veel duurder zijn dan het huidige pinnen. Dat zegt secretaris Michel van Bommel van Detailhandel Nederland.

De Payment Service Directive 2 (PSD2) geldt vanaf 2018 als de nieuwe Europese betaaldienstrichtlijn. Ook in Nederland. Met die richtlijn kunnen nieuwe diensten worden gelanceerd. Diensten die vaak zijn gebaseerd op creditcard-betalingen.

Winkeliers ergeren zich al jaren aan onnodige vergoedingen en onredelijke eisen die vastzitten aan het gebruik van de creditcard. Momenteel moeten winkeliers voor elke creditcardbetaling een vergoeding betalen die kan oplopen tot enkele procenten per aankoop. Deze tarieven liggen tot wel 20 keer hoger dan de tarieven van een pinbetaling.

In Nederland zijn er nog relatief weinig creditcard betalingen: 5,6 miljard euro omzet in 2016. Maar winkeliers vrezen dat de Apples, Googles, Facebooks en Paypals van deze wereld, al dan niet in digitale portemonnees en apps, de credit card verder in het zadel helpen. Dat zijn geen nieuwe  betaalmiddelen, maar gewoon een dure creditcard transactie in een nieuw jasje. Van Bommel: ‘Als we niet opletten, gaat door PSD2 de bewust efficiënt pinnende consument de tol betalen.’

Een boodschappenkar bij de supermarkt of een nieuwe spijkerbroek wordt met PSD2 mogelijk vele euro’s duurder. Detailhandel Nederland roept daarom om een toezicht houdende ‘betaalgeneraal’ die de gevolgen voor de Nederlandse consument nauwlettend in de gaten houdt.

 

6 Reacties

Als creditcardbetalingen zo duur blijven, kiezen we er toch simpelweg voor om bijvoorbeeld ‘onze eigen’ betaalmethoden te gebruiken. iDEAL QR betalen is ook betalen met je smartphone, bestaat al en is bovendien goedkoper. We hoéven Apple, Samsung etc toch niet te gebruiken?

Helemaal mee eens, betalen met je smartphone, en dan de apps RABO Wallet, ABN AMRO wallet, of de ING app of die van de SNS, ASN en Regiobank genruiken, dit zijn ‘gewone contactloze’ pinbetalingen, dus geen extra kosten. Bijkomend voordeel: je aankoopgegevens blijven bij je bank en komen niet in handen van Google, etc. En ja, zolang Apple zijn NFC niet vrij wil geven, zullen apple-gebruikers het moeten doen met bv IDEAL-QR of straks misschien Payconiq.

Als het niet noodzakelijk is dan kan je inderdaad beter de creditcard niet gebruiken, aangezien de kosten vrij hoog zijn. Bij Apple en Google is er meestal ook wel een optie om met PayPal te betalen, dat scheelt weer kosten.

@Pieter,

Paypal is nog duurder dan Visa en maar net goedkoper van American express

Volgens mij is het nog steeds zo dat de merchant de deal maakt at the checkout. Dus als winkelier bepaal je zelf welke betaalmethode je accepteert. Er is niet veel fantasie voor nodig om Apple, Google, Paypal, Samsung en andere alternatieve betaal oplossingen buiten de deur te houden.

Los van kosten, gaat iedereen compleet voorbij aan wat klanten/consumenten zelf graag willen. Niemand wordt gedwongen om een betaalmethode te gebruiken, danwel te implementeren. Good old vraag en aanbod.
Als (hypothese) 17 miljoen NL’ers aan “de SamsungPay”gaan, dan is het een eigen afweging van een MKB-er / of wie dan ook om het wel of niet te accepteren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug