Deel dit artikel
-

Detailhandel staat voor uitdagingen, maar blijft vaag over e-commerce

Het gedrag van consumenten verandert en e-commerce versterkt de concurrentie. Dat vraagt om vernieuwing van businessmodellen. Maar ook bestaande wet- en regelgeving moet worden bezien in het licht van de online ontwikkelingen. Dat zegt brancheorganisatie Detailhandel Nederland in het Actieplan Detailhandel, dat vanochtend aan minister Kamp is overhandigd.

In het Actieplan, genaamd Het Kloppend Hart (pdf), wordt e-commerce samen met de economische recessie als belangrijkste oorzaak van de malaise in de retail gezien. In 2012 gaven consumenten online ongeveer 4,5 miljard euro uit aan producten. Dat is maar 5,5 procent van de totale detailhandelsomzet, maar toch al gauw tien procent van de omzet in de non-food detailhandel. In 2025 zal de online behaalde omzet naar verwachting toenemen tot zo’n vijftien procent van de totale omzet in de detailhandel.

De branchevereniging constateert dat het aantal webwinkels gekoppeld aan een fysieke winkel  in aantal en volume toe (clicks and bricks) snel toeneemt. Daarnaast kent Nederland een groot aantal webwinkels van zzp’ers, dat kleinschalig via internet verkoopt. Een deel daarvan, vermoedt de branchevereniging, is verliesgevend.

Naast de online verkoop speelt de online oriëntatie op de verkoop een grote rol. Voor veel producten oriënteren consumenten zich online. Daar wordt prijs en kwaliteit beoordeeld. Die transparantie zet ook druk op de prijs in de fysieke winkelomgeving. De invloed van internet gaat dus verder dan online kopen; dat is slechts een van de uitkomsten van een koopbeslissing die consumenten met behulp van internet nemen.

Groeimogelijkheden liggen volgens de brancheorganisatie in de ontwikkeling van technologische toepassingen die de mogelijkheid hebben om de functie van fysieke winkels te vergroten en de winkelfunctie te versterken. Maar hoe het een en ander beslag moet krijgen, blijft onduidelijk.

Sterker nog: de Detailhandel Nederland doet een oproep aan de overheid om gezamenlijk een (detailhandels)visie op e-commerce te ontwikkelen. In plaats van zelf met voorstellen te komen, waarbij ook lopende initiatieven als Shopping 2020 volledig worden genegeerd. De branchevereniging is een van de partners in dat project.

Er wordt ook gevraagd om een ‘ICT doorbraakproject’ gericht op e-commerce. zonder uit te leggen wat daarmee bedoeld wordt. Het ‘e-commerce proof’ maken van regelgeving om ‘ongelijke concurrentie te voorkomen’ lijkt nu niet meteen het grootste probleem waarmee de klassieke detailhandel te kampen heeft.

De meeste aanbevelingen liggen dan ook op een heel ander vlak. Detailhandel Nederland vindt dat de eerdere BTW-verhoging moet worden teruggedraaid van 21 naar 19 procent. De OZB–aanslag 2013 is voor veel winkeliers ook een tegenvaller gebleken. Er moet ook iets worden ondernomen tegen de leegstand in buurt-, stads- en dorpscentra die leidt tot een sterk gevoel van onveiligheid bij inwoners en verloedering. Kansrijke winkelgebieden moeten versterkt worden.

Vrijhandel stimuleert vernieuwing, stelt de branchevereniging, maar die vernieuwing lijkt nog heel ver weg.

 

Deel dit bericht

2 Reacties

Jolanda

In het artikel wordt gesproken over een ‘visie op e-commerce’. Hierbij kan gedacht worden aan een stimuleringsprogramma voor het internationaliseren van webshops. Een groot deel van de webshops is (vooral) gericht op Nederland. Jammer, want het grote voordeel van een webshop is juist dat een klantenkring kan worden opgebouwd buiten de regio rondom de eigen winkelstraat en buiten het eigen land. Minder dan een kwart van de EU-webshops verkoopt aan kopers over de grens. Een kans kortom, voor Nederlandse webshops om wél ‘internationaal te gaan’. Er valt nog een wereld te winnen! Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Er bestaan duidelijke (oa. juridische) barrieres. De overheid zou hierbij een rol kunnen spelen. Informeren waarop te letten, het stimuleren van initiatieven en idealiter, het slechten van barrieres. ‘Het land van de VOC verkent de digitale wereld!’

JaN

Deze organisatie schijnt te vergeten, dat ecommerce ook retail is, en dat veel grote ecommerce spelers te vinden zjn onder haar eigen leden.
Verder vermoedt de branchenvereniging dat veel kleinschalige webwinkels verliesgevend zijn, daar komt dan zeker vreugde op? Maar waarom vindt hier geen onderzoek plaats zodat men weet waarover men spreekt?
Warom wordt transparantie als zo negatief ondervonden? Betekent dit dat vroeger alleen geld kon worden verdiend indien men er voor zorgde dat de hele handel niet transparant was? Indien dit zo is, is ecommerce een ware zegen voor de consument.
Dan wordt de leegstand van winkels beklaagd. Is het echter niet zo, dat juist in de genoemde buurt- en dorpscentra de vroegere winkeliers nog steeds de huidige eigenaars van de leegstaande panden zijn? Panden die vaak leegstaan omdat niemand de phantasy huur kan betalen? Panden die met belastinggeld gefinancierd werden, moet de belastingbetaler hier nu een tweede keer voor opkomen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond