Deel dit artikel
-

‘Dit is complexer dan Vente-Exclusive’

Met Vente-Exclusive.com was ze een van de eersten in Nederland die het retailconcept van online flashsales op de kaart zetten. Nu moet Noortje de Bruijn e-commerce groot maken. Bij vier verschillende fysieke retailorganisaties binnen één bedrijvengroep. 

Je stapt over naar de dark side, fysieke handel in kleding via bakstenen winkels?
“Ja, ik ben per 1 oktober werkzaam bij Coolinvestments, waar ik verantwoordelijk ben voor het verder uitbouwen van de huidige e-commerceactiviteiten. Het is de holding voor labels als Coolcat, America Today, Sapph en M&S Mode. Dat zijn vier aparte bedrijven, ieder met een eigen organisatie. De een is al wat verder met e-commerce dan de ander. Ik help hen de volgende stappen te zetten. Daarnaast probeer ik met een overkoepelende blik ook synergie te vinden aan de achterkant.”

Was Vente-Exclusive een aflopende zaak?
“Nee, helemaal niet, maar ik kwam op een gegeven moment in gesprek met een van de groepsdirecteuren van Coolinvestments. Hun online ambitie en de crosschanneluitdaging die hij schetste, trokken me enorm. Dat is namelijk wat complexer dan bij Vente-Exclusive.com, die als pure player alleen een forse omzetgroei wil realiseren. Deze opdracht is uitdagender: hoe ga je de off- en online kanalen laten aansluiten, en elkaar laten versterken? En dat voor meerdere retailmerken, in meerdere landen.”

Cultuurbotsing bij binnenkomst?
“Nee, ik trof juist een organisatie aan die openstaat voor een outside-in-benadering. De afzonderlijke online afdelingen werken met passie en enthousiasme voor het merk en het kanaal. De ene winkelformule is echter de andere niet. Waar de een nog nadenkt over de inrichting van de online strategie, is de ander al bezig met een optimalisatieslag. Overall was er gelukkig al iemand aanwezig die verstand heeft van e-commerce, content, traffic, conversie en dergelijke.”

Vier organisaties, vier tempo’s, vier fases. Onbegonnen werk.
“Welnee, het is niet lastig, maar leuk om met verschillende organisaties en culturen te werken. Het geeft juist energie om in meerdere fases te werken. Wel is het zo dat ik niet alles tegelijkertijd kan oppakken. In m’n eentje ben ik geen team. Eerst moeten alle organisaties in ieder geval online producten verkopen, en dan pakken we de volgende groeimogelijkheid aan. America Today opent bijvoorbeeld binnenkort zijn webshop. Daar ben ik nu vooral druk mee. Zo leer ik de organisaties ook goed kennen en dat maakt het makkelijker om best practices direct met de andere bedrijven te delen. Op lange termijn kunnen we dat op grotere, geautomatiseerde schaal gaan doen door met business intelligence-systemen te werken. Retail en e-commerce lenen zich bij uitstek voor big data-analyses. Maar zover zijn we nog niet.”

Hoe kijk je met een technisch-strategisch oog naar je nieuwe werk?
“We zijn ver vooruit op de meeste moderetailers, maar ook hier is het benodigde IT-platform nog geen vanzelfsprekendheid. Het is daarom niet makkelijk om direct de omnichannelbenadering optimaal neer te zetten. De wil is er in ieder geval wel. De ambitie is om online flink te groeien. Op termijn moet een substantieel gedeelte van onze omzet uit het online kanaal komen. De directie is ook bereid daar in te investeren. Daarom ben ik hier.”

Hoe ziet de toekomst er praktisch uit?
“On- en offline zullen één met elkaar vervlochten wereld worden. Geen onderscheid, want zo zien de klanten het ook niet. Overal moeten zij een product kunnen bekijken – en kunnen kopen – of een vraag kunnen stellen en antwoord krijgen. Daarvoor zullen ook de mensen in de winkels worden getraind. De stenen winkel zal zeker niet verdwijnen, want uiteindelijk vinden mensen het gewoon leuk om ‘in het echt’ te winkelen. Een goede online presence zal ervoor zorgen dat ze dat in onze winkels blijven doen.”

*) Dit artikel verscheen in het decembernummer van Emerce magazine (#118)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond