Deel dit artikel
-

Domeinnaam Lastminute in handen van concurrent Travel Unie

Volgende maand is eindelijk de langverwachte start van LastMinute.com Nederland. Het bedrijf zal voorlopig echter onder het .com-adres moeten opereren; Lastminute.nl is net voor veel geld opgekocht door concurrent Travel Unie . Dit bedrijf heeft met het adres echter nog geen vastomlijnde plannen.

Wie nu lastminute.nl intikt, komt uit op de site van het Internetbureau Netwide, opkoper van domeinnamen. Jan Sijnja van Netwide: "We hebben de naam net verkocht aan de Travel Unie, maar hij wordt nog hier gehost. Ze doen er nu nog niks mee." Hoeveel er voor de naam precies is betaald, willen beide partijen niet naar buiten brengen, maar Sijnja reageert wel: "Het is een behoorlijke som, dat kan ik wel zeggen."

De kans bestaat dat LastMinute.com geen behoefte aan het .nl-adres heeft. Ook in Duitsland is de landencode in het bezit van een ander reisbureau, en verlopen de zaken via de .com site. Zweden kent wel een lastminute.se -adres van het Britse moederbedrijf. LastMinute Nederland was niet bereikbaar voor commentaar.

"Het is een lastig geval", vindt mr. Bas Kist van Shieldmark . Dit bureau onderzoekt naamconflicten. "Last Minute is een generieke aanduiding. Het is een vrije term die een merk zou kunnen worden als het grote bekendheid geniet, zoals bijvoorbeeld de woonkrant van de Telegraaf. Maar het zal heel moeilijk zijn voor lastminute.com om het Nederlandse adres te krijgen. Ze zouden het via de rechter kunnen proberen, anders zullen ze 'm moeten kopen en dat zal niet goedkoop zijn."

Voorlopig doet de Travel Unie nog niks met de naam. "Die plannen liggen in de ijskast", zegt Patricia Egelie van Travel Unie. "Eerst willen we in september los gaan met TravelPlanet. Dat moet eerst de grootste reissite van Nederland worden, daarna zien we verder."

Tegelijkertijd dient ook de rechtzaak tegen domeinverzamelaar Namespace . Dit bedrijf verzamelt alle namen die los en vast zitten, met de bedoeling ze met flinke winst te verkopen. De uitslag in deze zaak volgt over twee weken. Kist: "Ik vind dit niet echt een spannende zaak, ik kan me niet voorstellen dat de rechter anders oordeelt dan dat dit inbreuk is."
Kist benadrukt ook de beslaglegging van de domeinnamen. "Namespace kan nu niks met die namen doen, daar is beslag op gelegd. Anders zou het mogelijk zijn om domeinen vlak voor de rechtzaak weer door te verkopen aan een derde, en dan staat de eiser met lege handen."

Deel dit bericht

5 Reacties

R. Speet

Slimme zet van Travel Unie. Lijkt me overigens dat het claimen van een in de reiswereld generieke term lastminute door lastminute.com geen schijn van kans maakt. Zeker niet als de .nl versie in handen is van de Nederlands marktleider. Benieuwd overigens hoe Travel Unie zich op het web denkt te gaan profileren om ook hier marktleider te worden.Alle ingredienten zijn aanwezig met veel content, een gedegen organisatie, een rijk assortiment en een krachtige partner (KPN). Slagvaardigheid is echter niet zo'n sterk punt als het gaat om het internetbeleid van de reisgigant getuige de nog altijd dramatisch slechte websites van de merken HI en Arke.

M.C.J. Vos

Het resultaat zal waarschijnlijk te bewonderen zijn op lastminutetravel.nl

Andy Kalbvleesch

Ja het blijft maar door gaan met de Travelplanet…We lanceren begin mei… oh nee toch maar niet, begin juni, oh nee stiekem toch ook weer niet we lanceren in september. Boeken van reizen laat nog even op zich wachten tot 2001. Graag zou ik weleens willen weten wie er allemaal als niet TUI lid mee gaan doen, want het is en blijft natuurlijk een onafhankelijke reissite. Wat ook wel interessant is om te weten hoe men die investering van 40 miljoen gaat terug verdienen. Als je er goed over nadenkt heeft de KPN een werelddeal gesloten. TUI iets minder. TUI zit vast aan de KPN en eventuele partnering zal KPN hoogstwaarschijnlijk wel hebben afgedekt. Daar zijn wij bij opvakantie.nl wel blij mee want dat biedt ons de mogelijkheid om met allerlei grote portal sites samen te werken… Het zal nog een paar maandjes duren maar dan zal je ons op vele plaatsen terug vinden. Wat betreft Lastminute.nl… ach what's in a name. Elmar verkoopt toch ook aardig wat reizen en wie associeert die naam nu met vakanties???

Marten Visser

Een zeer slechte zaak. Bedrijven die domeinnamen van concurrenten opkopen die door domeinkapers in eerste instantie geclaimd zijn. Volgens mij is dit heling.Als de concurrentie er een kinderporno-site achter gooit en dan te koop aanbiedt is dit chantage. Soms moet je de zaken op het internet ook eens vertalen naar de gewone wereld. Toen er nog geen internet was hebben wij met z'n allen merkenwetten ingesteld om onszelf, onze bedrijven, onze produkten en in feite onze maatschappij te beschermen tegen 'handige jongens'. Deze jongens maken misbruik van de ideeen en inspanningen van anderen om geld te verdienen. Op het schoolplein noem je dit jatten. Waarom ooit de domeinnaam-regels niet gekoppeld zijn met de merkenwetten is voor ieder weldenkend mens een compleet raadsel. Dat nu de overheid pleit voor algehele openstelling van de aanvraag van domeinnamen maakt de puinhoop alleen maar groter. Als bedrijf is je leven op het internet helemaal niet meer zeker. Er zijn nu al bedrijfstakken waar je als nieuwkomer niet meer het internet op kan met een enigszins relevante domeinnaam.Dit heeft niets te maken met vrije markt, dit heeft alles te maken met een soort anarchie die mafia-praktijken mogelijk maakt. En wij met z'n allen zijn op den duur de dupe.

Ron Cune

Zou http://www.lastminute.co.jp nog vrij zijn?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond