Deel dit artikel
-

‘Doneersite Dream or Donate heeft 5,6 miljoen euro opgehaald’

Doneersite Dream or Donate, die deze week plotseling offline ging, zou tot juli in totaal 5,6 miljoen euro hebben opgehaald. Dat vertelde crowdfundingadviseur en onderzoeker Gijsbert Koren aan het Hart van Nederland.

Hoeveel daarvan daadwerkelijk is uitgekeerd blijft vooralsnog onduidelijk. Advocaat Royce de Vries, die gedupeerden bijstaat, schat dat 50.000 euro in rook is opgegaan. Dat is ook het bedrag dat Dream or Donate-eigenaar Robert-Jan Mastenbroek zelf steeds noemt.

Mastenbroek zette zijn site, een van de grootste doneerplatforms van Nederland, op zwart nadat deze zogenaamd gehackt was. Aan die verklaring wordt echter getwijfeld nu blijkt dat de ondernemer ook zijn bedrijf uit de Kamer van Koophandel heeft uitgeschreven.

Mastenbroek heeft inmiddels al zijn bezittingen te koop aangeboden, waaronder het landgoed Oergoed in Witharen. De villa heeft een waarde van  950.000 euro. Ook een Fisker Karma, een hybride sportwagen met een nieuwprijs van 114.000 euro, wordt voor 30.000 euro aangeboden bij Marktplaats.

De politie heeft vrijdag beslag gelegd op de computer en telefoons van Mastenbroek, die officieel nog niet onder verdenking staat.

Duidelijk is dat Mastenbroek in het verleden niet vies was van snel geld verdienen, zo richtte hij een reeks schimmige internetbedrijfjes op die een inkomen van vele duizenden euro’s per maand in het vooruitzicht stelden. Rond 2016 leek Masterbroek even geïnteresseerd in online investeringen met bitcoins.

Ook Dream or Donate bleek een geoliede geldmachine: Mastenbroek pakte een commissie van zo’n 5 procent per actie, bovenop de transactiekosten. In 2017 kon de in Vledder geboren ondernemer zich een een rietgedekte villa veroorloven van 15.000 vierkante meter, een woning met 13 kamers (acht slaapkamers), een buitenzwembad en paardenstal.

De opheffing van de site valt toevallig samen met een transitie van Mastenbroek naar dreadlocks en hippie-kleding en de productie van biologisch-dynamisch voedsel.

In crowdfundingkringen is de verbijstering groot. De vrees is dat mensen online doneersites niet meer vertrouwen. In Europees verband wordt gewerkt aan wetgeving om toezicht op doneersites mogelijk te maken. Daar is nu geen sprake van.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jan jaap

Valt dit ook onder “disruptive marketing”? Ipv een sector te disrupten nu even je klanten disrupten????

Erik

Jammer want de gedachte was goed. Zonde dat je een bedrijf met zoveel potentie om zeep laat helpen. Ik vermoed te veel Rasta…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond