Deel dit artikel
-

‘Donkere wolken boven advertentiemarkt 2009’

Na jaren van groei in de Nederlandse mediabestedingen zetten adverteerders zich schrap voor een dreigende economisch teruggang. De hand zit wat dichter op de knip.

Dat is althans het beeld dat ontstaat uit een rondvraag van Het Financieele Dagblad bij mediabureaus naar het inkoopgedrag van hun klanten, de adverteerders. Cijfermatige prognoses geeft de krant niet, maar woordvoerders van verscheidene mediabureaus signaleren een afnemende groeitrend.

Het FD sprak met Carat, Kobalt, One4media en Mindshare. Stuk voor stuk melden ze dat hun klanten voorzichtiger met hun mediabestedingen. De inflatie in Nederland komt naar verwachting volgend jaar tegen de 4 procent uit, de energieprijzen stijgen en mondiaal waait een economische tegenwind waardoor het voor bedrijven moeilijk is geld aan te trekken voor vernieuwingen. Als er geld bespaard moet worden, is het eenvoudig om de minder aan reclame uit te geven.

Klappen worden verwacht bij de dag- en weekbladen. Jarno Stolk van Carat vermoedt dat volgend jaar één van de vier gratis kranten zal verdwijnen.

Hoe de mediabureaus en adverteerders tegenover internetreclame staan als effectievere of goedkopere manier van reclame maken, blijkt niet uit het krantenverhaal.

Uit het Jaarboek Bruto Mediabestedingen van Nielsen Media Research over het jaar 2007 bleek dat de totale mediabestedingen in Nederland 6,1 miljard euro bedroegen. Dit betekende een stijging van 8 procent ten opzichte van 2006. Het merendeel daarvan gaat naar televisie, radio en print.

Aan digitale kanalen werd volgens datzelfde onderzoek ‘maar’ 224 miljoen euro uitgegeven, een toename van 9 procent.

Bron foto: mynameispaul (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond