DQ&A: ‘Sinds twee jaar schrijven we weer zwarte cijfers’
Onder leiding van Rick van Boekel (47) werd het kwakkelende online advertentiebedrijf DQ&A weer winstgevend. Met vestigingen over de hele wereld. Vooral dankzij de opkomst van real time bidding.
We spreken Van Boekel in Manhattan Kitchen, een restaurant in het historische centrum van Voorburg, vlakbij zijn kantoor. De CEO en mede-eigenaar van DQ&A luncht niet vaak buiten de deur, meestal eet hij een broodje op kantoor. Of thuis in Oss, waar hij een of twee dagen per week werkt.
Op de dagen dat hij wel op kantoor is, rijdt de geboren Brabander op en neer naar Voorburg. Soms op zijn motor, een Ducati Multistrada. Zijn werkende leven speelt zich al bijna 25 jaar voornamelijk in de Randstad af, maar het Brabantse land blijft altijd trekken.
Ook het internet is een constante factor in zijn leven. Vanaf de opkomst, begin jaren negentig, werkte hij in diverse directiefuncties bij toonaangevende ondernemingen. Van internetbedrijven als Planet Internet en bol.com – dat hij oprichtte en waar hij twee jaar CEO van is geweest – tot bedrijven die de omslag naar online wilden maken, zoals De Telefoongids en de ECI. “Ik heb me in al die functies eigenlijk altijd beziggehouden met het koppelen van data aan marketing.” Bij bol.com was dat onder meer de zoekgeschiedenis van een klant, die wordt gebruikt om gepersonaliseerde boekensuggesties te doen. “En bij DQ&A draait alles weer om het verkrijgen van inzichten – met behulp van data – om zo relevant mogelijke advertenties te kunnen tonen.”
Marges
Er zitten wel grenzen aan het verzamelen van dergelijke data, geeft hij toe. “Op het moment dat je gegevens over surfgedrag koppelt aan iemands profielgegevens op Facebook of een IP-adres, ga je een grens over. Er zijn marktpartijen die het doen, maar dat gaat wat mij betreft te ver. Ik geloof heel erg in oprechtheid, die bedrijven krijgen op een goed moment het deksel op hun neus.”
Ook bedrijven die niet die grenzen opzoeken, krijgen steeds vaker te maken met de toenemende aandacht voor privacy. De invoering van de cookiewet, nu twee jaar geleden, heeft ervoor gezorgd dat het surfgedrag van minder internetters te volgen is. Volgens de CEO zegt gemiddeld minder dan tien procent van de internetters ‘nee’ tegen een cookie zodra een melding erover in een pop-up verschijnt. Die uitingen zijn volgens Van Boekel ook erg gebruiksonvriendelijk. “Ik zou ervoor willen pleiten dat je ze generiek kunt instellen, dat je dat vervolgens niet per site hoeft te doen en je elke vier of vijf maanden de instelling kunt aanpassen.”
De cookiewet heeft echter niet kunnen verhinderen dat de markt voor online advertenties is blijven groeien. Zo steeg de marktomzet in 2013 met 8,4 procent naar 1,3 miljard euro, blijkt uit cijfers van het IAB.
DQ&A groeide de laatste jaren procentueel nog veel harder. In slechts vier jaar tijd wist Van Boekel, samen met zijn team, een kwakkelend bedrijf weer winstgevend te maken. “Sinds twee jaar schrijven we weer zwarte cijfers.” Met een omzet die bijna tien keer zo hoog is als in 2010.
DQ&A leverde bedrijven tot zijn komst vooral technologie en mankracht voor het realiseren van display advertising-campagnes. “De techniek werd echter steeds minder ingewikkeld, waardoor er meer toetreders kwamen en de marges kleiner werden. We hebben toen afgesproken dat we ons met al onze kennis ook eens moesten richten op de inkoop van displayadvertenties.” Naast een overname op dat gebied, werd besloten om fors in te zetten op performancemarketing, met een flinke focus op real time bidding (RTB), het geautomatiseerd in- en verkopen van online advertenties.
Zuid-Afrika
Nederland loopt volgens hem voorop op het gebied van RTB, samen met de Verenigde Staten, het Verenigde Koninkrijk en Zweden. “Wereldwijd wordt op dit moment 25 procent van de advertenties via RTB ingekocht. In Nederland ligt dat nu boven de 35 procent, in Duitsland tussen de 15 en 20 procent. Je merkt dat ze daar vernieuwing minder snel omarmen dan hier.” Ook mobiele advertentieruimte wordt steeds meer via RTB ingekocht. “Alle kanalen vloeien steeds meer in elkaar over.”
DQ&A is tegenwoordig actief in acht landen wereldwijd. Van de in totaal honderdtwintig medewerkers werkt de grootste groep in Zuid-Afrika, waar onder meer de ad operations en real time media buying worden gedaan. Nederland is goed voor 25 medewerkers. En dan zijn er nog kantoren in Zwitserland, Brazilië, Duitsland, Italië, Spanje en de VS.
Het is niet overal even makkelijk om goede mensen te vinden, heeft Van Boekel gemerkt. “Als je in Duitsland op zoek gaat, dan merk je dat het aanbod veel beperkter is. En in Spanje, Italië en Brazilië ligt het expertiseniveau weer een stuk lager.” Dat komt, zo verklaart hij, omdat wij in Nederland vooroplopen op het gebied van online advertising. “Een Nederlander die in het buitenland in deze branche wil werken, heeft daarom heel veel mogelijkheden.”
* Dit artikel verscheen eerder in het juninummer van Emerce magazine (#132)
Foto: Frank Ruiter (in opdracht van Emerce)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond