Deel dit artikel
-

Drie vragen aan: Brechtje de Leij (NU.nl)

NU.nl houdt een besloten test voor de nieuwe Androidapplicatie. Brechtje de Leij van Sanoma gaat over álle mobiele ontwikkelingen van NU.nl. Hoe ziet zij de mobiele markt zich ontwikkelen? Drie vragen.

Je ontwikkelt een nieuwe app voor Android. Moet die ‘on par’ komen met iOS of wordt die app het paradepaardje dat Applebellers verdrietig maakt? Zo ja, welke features zorgen daarvoor? Zo niet, dan de vraag: wat moet waarom veranderen en verbeteren ten opzichte van de huidige Androidapp?

“Android is de afgelopen maanden heel erg sterk gegroeid. Binnen Sanoma Media, uitgever van NU.nl, is Android dan ook het focusplatform. De Androidapp wordt het meest gedownload van alle NU.nl apps, meer dan 115.000 keer per maand. We hebben een goede app voor Android, maar wegens de populariteit van het platform willen we deze verder ontwikkelen naar een hoger niveau en met meer functionaliteiten.”

“De uitdaging bij Android is dat er wel technische en designrichtlijnen zijn, maar deze worden niet zoals bij Apple afgedwongen. Daarom zie je dat elke Androidapp zijn eigen manier kiest en wordt er vaak gekozen voor een doorvertaling van de iPhoneapp. Hierdoor wordt er niet optimaal gebruikgemaakt van de mogelijkheden van Android. Wij willen met de nieuwe NU.nl Androidapp dé benchmark app worden voor Android. De app zal dan ook volgens de laatste richtlijnen zijn. En de app wordt geschikt voor alle Androidsmartphones en tablets. Het wordt hiermee een universele app, die een unieke ‘eigen’ view heeft afhankelijk van de grootte van je scherm.”

“Met het gegeven dat tweederde van de bijna miljard pageviews van NU.nl per maand via mobiele devices komen, hanteert NU.nl een mobile first-strategie. Dit houdt ook in dat we alle kennis en kunde op mobiel in house willen hebben. De apps voor dé platformen, iOS en Android, ontwikkelen we daarom allemaal zelf. We doen dit op de agile-developmentwijze en hebben Androidworld aangehaakt om tijdens het hele ontwikkelingstraject mee te denken en te testen. We hebben twee actieve fora vol alfatesters en geven deze steeds de laatste versie van de app voor feedback. Het is uniek voor een uitgever om samen met gebruikers een nieuw product te ontwikkelen.”

“De Android-app wordt qua features en content ‘up to par’ met de iPhone- en iPadapp, maar is er tegelijkertijd niet mee te vergelijken. Er komen een aantal typisch Android functionaliteiten bij, zoals een widget. Daarnaast is de manier van navigeren en content consumeren anders dan bij iOS.”

Hoe ziet NU.nl er uit in mobiele dragers als Google Glasses, een rijdende auto, televisies, horloges, etc. Het aantal en de vorm van mobiele platformen versnippert eerder dan dat ze consolideren.

“NU.nl hanteert een ‘all screen’- en tevens ‘being first on every screen’-strategie. Dit zie je terug in het aantal verschillende native apps, widgets en feeds die er zijn om NU.nl te lezen. Nog voordat de iPad ook maar in de Nederlandse winkels verkrijgbaar was, hadden wij een iPadapp in de store klaar staan.”

“Aan de ene kant is er sprake van fragmentatie, maar je dient als uitgever daar te zijn waar de lezer is. We hebben daarom recent een socialreader op Facebook ontwikkeld, en een Spotify-app die muziekrecensies koppelt aan playlists waar je je direct op kunt abonneren. Het is vervolgens de uitdaging om al die ‘consumer touchpoints’ met elkaar te verbinden. Op iOS hebben we dit al gedaan.”

“We zijn de enige app die de leeservaring meeneemt van de iPhone naar de iPad en vice versa. We gebruiken hiervoor iCloud, waarmee je persoonlijke instellingen, nieuwsfilters, artikelen die je hebt bewaard om later te lezen én de gelezen indicatie van artikelen kunt meenemen. Je kunt dus ’s avonds in je iPad zien welke artikelen je overdag op je iPhone al hebt gelezen. Een meer persoonlijke en draagbare leeservaring wordt onderdeel van de NU.nl strategie. De iOS-app is een eerste voorproefje hiervan.”

Wanneer zijn de appstores als belangrijkste distributiekanaal over hun hoogtepunt heen en gaan we in een HTML5-wereld leven? Of, omgekeerd, waarom gebeurt dat nooit?

“Ik denk dat het nu al zaak is om als merk of uitgever slimme strategische partnerships aan te gaan voor je applicatiemarketing. Met de enorme hoeveelheid apps in de stores is het voor een wat kleinere titel bijkans onmogelijk om in de toplijstjes van Apple te komen. Zorg daarom waar mogelijk voor een goede samenwerking met operators en software- en hardwarepartijen.”

“Ook is het zaak om je app goed, doch subtiel, te promoten vanuit de verschillende manieren waarop gebruikers mobiel met je in aanraking komen. Plaats bijvoorbeeld een smart banner ter promotie van je app als gebruikers op je mobiele site terecht komen via zoeken of een link. Voor kleinere titels, waarbij het dure native ontwikkelen niet uit kan, voldoet een goede responsive HTML-site. Maar, voor een titel als NU.nl biedt native nog steeds de beste gebruikerservaring. Daarbij is er geen harde scheidslijn meer. Je hebt HTML5, adaptive- en responsive design, hybride apps, en native apps, en afhankelijk van het budget wat je ter beschikking hebt, de strategie en hoe je gebruikers wil trekken, maak je je keuze.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond