Deel dit artikel
-

Duitse online reclamemarkt groeit tot boven 4 miljard

De bruto online mediabestedingen groeiden in Duitsland hard met 12 procent tot 4,1 miljard euro. Internet is, als reclamemedium, groter dan de publiekstijdschriften. Onderzoekers verwachten dat internet binnen drie jaar de nummer twee zal innemen, ten nadele van de krant.

Duitse adverteerders zijn in drie jaar tijd twee keer meer aan internetreclame gaan uitgeven. Deze winst in het digitale domein gaat ten koste van de uitgaven bij alle analoge media, zo blijkt uit onderzoek van het Bundesverband Digitale Wirtschadft.

De belangenclub verwacht dat digitale media geld weg blijven kapen bij hun analog tegenhangers. Vooral merkcommunicatie is een verschuiving begonnen richting internet. Het BVDW verwacht dat dat voor 2010 leidt tot een stijging van bruto mediabestedingen van 14 procent. Dat zou betekenen dat de digitale groeitrend versnelt.

Voor het eerst ging er in Duitsland meer dan 300 miljoen euro naar affiliatemarketing. De uitgaven aan tekstadvertenties als Google en Yahoo bedroegen samen 1,62 miljard euro, terwijl naar banners en andere ‘klassieke’ e-mail kanalen 2,5 miljard euro ging.

Daarbij is wel duidelijk te zien dat videoreclame sterk aan populariteit wint:

Verwacht wordt dat internet voor 2014 het nummer twee advertentiemedium van Duitsland is. Televisie blijft de nummer één. Het is nog maar de vraag hoe lang dat zo blijft. In Engeland gaven adverteerders in de eerste zes maanden van 2009 meer uit aan online media dan aan televisie. Daarmee was het het eerste land waar dat omslagpunt werd bereikt.

Foto: Cameron Parkins (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond