Deel dit artikel
-

Duurzamere e-commerce: hoe de aandacht voor producten zelf groeit

Duurzaamheid heeft zich de afgelopen jaren aardig omhoog gewerkt op de agenda van e-commercespelers. En de verschillende klimaattoppen onderstrepen de noodzaak ervan. Waar de blik al gauw gericht wordt op logistiek en verpakkingen is er ook op andere plekken flink wat winst te behalen. Zo groeit de focus op producten - die hebben namelijk veel verborgen impact in zich. En spannen spelers als Flinders, Otrium en Buy Me Once zich in om grip te krijgen op de duurzaamheid van hun aanbod.

Zoals gewoonlijk boekten Alibaba en JD.com tijdens Singles’ Day, het jaarlijkse koopfestijn in november – ook wel aangeduid als 11.11 – recordhoge verkopen op hun platforms, maar werd er in tegenstelling tot eerdere jaren een veel bescheidener houding ingenomen. Traditioneel publiceert Alibaba cijfers over de bruto verkoopwaarde (GMV) voor de pre-salesperiode van 11.11 en levert het realtime updates over verkoopcijfers tijdens de 24 uur van Singles’ Day zelf, gevolgd door een groot feest na middernacht op 11 november. Dit jaar maakte het bedrijf de verkoopcijfers echter pas bekend na het sluiten van de shopping sprint. En in plaats van alleen cijfers, benadrukten zowel Alibaba als JD.com hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. De waarde die het festijn biedt is inmiddels groter dan alleen de verkoopcijfers, meent Chris Jung, CMO van Alibaba. “Het festival van dit jaar markeert een nieuw hoofdstuk voor 11.11. We zijn van mening dat we de kracht van 11.11 moeten gebruiken om duurzame ontwikkeling aan te moedigen en inclusiviteit voor consumenten, handelaren en partners in ons hele ecosysteem te bevorderen”, aldus Jung in een verklaring.

Je wilt magazine content lezen. Log in of meld je aan voor Emerce Premium!

  • Krijg toegang tot Premium content
  • Gratis tickets voor E-commerce Live! en Digital Marketing Live!
  • Ontvang de print-specials EGUIDE en Emerce 100