Deel dit artikel
-

“E-business-strategie meestal pragmatisch”

De e-business strategie van de meeste bedrijven is pragmatisch: vooral gericht op het bereiken van meer efficiëncy en kostenverlaging. Maar weinigen richten die strategie op het bereiken van "meer visionaire" doelen als aandeelhouderswaarde. Dat stelt een omvangrijk Europees onderzoek van ICT-dienstverlener EDS.

Het voor de vijfde keer uitgevoerde onderzoek 'E-State of the Nations' van EDS Consulting EMEA leert dat de meeste bedrijven nastreven met e-business vooral pragmatische doeleinden als kostenverlaging en efficiëncyverbetering nastreven. "De strategie is vooral defensief en operationeel", aldus het rapport, "en veel minder gericht op de markt en de klant".

Minder dan 20 procent van de ondervraagde topmanagers stelt e-business in dienst van voor bedrijven centrale concepten als het vergroten van marktaandeel of het verhogen van aandeelhouderswaarde. EDS noemt dit Level Two bedrijfstransformatie, in tegenstelling tot het pragmatische Level One.

Tweederde van de bedrijven die wel zo'n visie op e-business hebben zijn 'billion dollar companies'. Opvallend is tegelijk dat minder dan de helft van deze grote, mondiaal opererende bedrijven een wereldwijde e-business strategie heeft.

Het onderzoek verwacht nog veel groei op het gebied van Digital Enablement: het integreren met en geschikt maken voor internet van bedrijfsprocessen en -systemen. Meer dan driekwart van de ondervraagde Europese bedrijven wil hier nog fors in investeren. Ook outsourcing wacht een grote toekomst in de komende twee jaar, zo voorspelt het rapport. Ondernemingen verwachten zo toegang te krijgen tot schaarse kennis en ervaring.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jordi Damen

Vanuit een pragmatische/praktijk insteek reageer ik op het bovenstaande artikel. Het is namelijk heel logisch dat bedrijven zich op dit moment focussen op efficiëncy en kostenverlaging. Veel van onze klanten zijn namelijk op dit moment bezig met het op orde brengen van hun eigen 'keuken'. Ofwel het stroomlijnen van de interne organisatie. Dit is noodzakelijk, want je kunt wel proberen om je klanten op maat te bedienen, maar als je productinformatie en klanteninformatie niet gecentraliseerd is, valt er weinig te ontsluiten. Dit zie je bijv. heel veel binnen de (technische) groothandel, waar bedrijven worstelen met het digitaliseren en uniformeren van hun productinformatie en zodoende helemaal niet toekomen aan klantensegmentatie (substitutie aanbiedingen, printing on demand catalogi, etc.) Alvorens de markt en klanten aan bod komen moeten bedrijven dus wel pragmatisch en met gezond verstand te werk gaan.

Jan de Bree

Komkommertijd !Leuk dat het ene bureau aan de haal gaat met het onderzoek van een ander. Maar dan ook nog pretendeert het zelf uitgevoerd te hebben. Wie heeft het onderzoek nu uitgevoerd: EDS of SmiPe Groep ?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond