Deel dit artikel
-

E-commerce bij groothandel neemt toe

Een kwart van de Nederlandse groothandels doet momenteel aan e-commerce. Dat aantal stijgt over twee jaar naar 70 procent, en voor groothandels met meer dan vijftig werknemers stijgt het percentage naar 85 procent. De omzet uit e-commerce blijft achter, en bedraagt minder dan 5 procent van de totale omzet. De cijfers komen uit een nieuwe studie van Cap Gemini Ernst & Young naar het gebruik van e-commerce in de Nederlandse groothandel.

Het grootste deel van de ondervraagden verwacht dat e-commerce de komende jaren 10 tot 25 procent van de totale omzet zal uitmaken.
Opvallend is dat van de groothandels met meer dan 100 medewerkers 15 procent zegt geen e-commerce activiteiten te gaan ondernemen. In het kleinbedrijf is dit percentage twee keer zo hoog. Uitschieters naar beneden vormen de groothandels in landbouwproducten en dieren. Vier procent daarvan doet aan e-commerce, terwijl de helft zegt geen e-commerce activiteiten te willen ontplooien.
E-commerce is het populairst in de branche machines en transportmiddelen, met een penetratiegraad van 39 procent. Van degenen in deze branche die nog niks online onderneemt, zegt 79 procent de komende twee jaar ook e-commerce activiteiten te gaan ontplooien.

Volgens het onderzoeksrapport 'eCommerce en de groothandel' wordt e-commerce veelal gebruikt voor bestaande producten en marktrelaties. Er zouden maar weinig nieuwe initiatieven ontstaan (zoals het rechtstreeks leveren aan de eindgebruiker, wat alleen via e-commerce gebeurt als men dat voorheen ook al deed). Van de groothandels die met e-commerce werken zegt meer dan de helft systeem- en softwareproblemen te hebben.
Uit het onderzoek blijkt verder dat 48 procent van de groothandels zonder e-commerce plannen niet weet wat e-commerce kan betekenen voor de onderneming of de markt. Daar ligt dus nog een markt voor de consultants.

De schrijvers van het rapport stellen dat e-commerce de groothandel veel kansen kan bieden, maar tevens in hun bestaan kan bedreigen. Dit omdat eindgebruikers de mogelijkheid hebben om zelf leveranciers te selecteren en rechtstreeks te bestellen op de websites van de fabrikanten; een ontwikkeling die onder meer al gaande is in de bloemenbranche en de levensmiddelenbranche . 8 procent van de ondervraagde groothandels zegt e-commerce een bedreiging te vinden, met overname van de activiteiten als de grootste bedreiging.

De functie van groothandels zou volgens het rapport overgenomen kunnen worden door 'dot companies': ondernemingen die fysieke activiteiten zoals productie en distributie uitbesteden en zich uitsluitend richten op commerciële activiteiten zoals marketing en verkoop.

Het rapport werd gepresenteerd tijdens een jubileumbijeenkomst van het Nederlandse Verbond voor de Groothandel. Mede-auteur van het rapport Philip van Tienen zegt dat het zeer positief door de verzamelde groothandelaars werd ontvangen. "De aanwezigen werd een spiegel voorgehouden en tegelijkertijd werd er afgeweken van de traditionele paden. Velen zien e-commerce als een kans, maar toch zal men snel moeten handelen en en gebruik maken van de nieuwe mogelijkheden. Wie dat niet doet loopt kans op een achterstand ten opzichte van de concurrentie."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond