Deel dit artikel
-

“E-tailers verliezen 500 miljoen dollar aan fraude”

Volgens onderzoeksbureau Gartner zullen Amerikaanse e-tailers dit najaar voor 500 miljoen dollar aan inkomsten mislopen als gevolg van fraude. De webwinkels worden deels de dupe van eigen maatregelen om fraude tegen te gaan, ten onrechte wordt in twee procent van de gevallen verkoop geweigerd. In vergelijking met vorig jaar is de fraude echter wel gedaald.

De 500 miljoen dollar aan gemiste inkomsten bestaan volgens Gartner overwegend uit ten onrechte geweigerde verkoop (315 miljoen dollar) en voor een kleiner deel uit daadwerkelijke fraude (150 miljoen dollar). Het een hangt echter wel samen met het ander. In hun poging om fraude tegen te gaan zijn e-tailers strenger geworden in het accepteren van een bestelling. Volgens Gartner wordt zes procent van de bestellingen geweigerd, achteraf blijkt twee procent van die weigeringen, met een waarde van 315 miljoen dollar, onterecht.

Gartner zegt dat ondanks diverse inspanningen van e-tailers om fraude tegen te gaan, het percentage aan frauduleuze transacties "sinds midden 2000 constant op één procent is gebleven". Wel is het bedrag dat misgelopen wordt als gevolg van fraude afgenomen ten opzichte van vorig jaar. Een woordvoerster van Gartner zegt tegenover de Wall Street Journal dat er vorig jaar 650 miljoen dollar aan gemiste omzet en 370 miljoen dollar aan fraude werd geconstateerd.

Gartner zegt dat de ondervraagde e-tailers niet de indruk hebben genoeg ondersteund te worden door de creditcardmaatschappijen. "Verschillende grote creditcardmaatschappijen zijn gestopt met het aannemen van telefoontjes van e-tailers, waarin ze willen controleren of creditcardnummer en adres overeenstemmen", zegt een analist van Gartner. Grotere webwinkels blijken sceptisch te zijn over de initiatieven van Visa en MasterCard, die via Verified by Visa en MasterCard SecureCode proberen fraude tegen te gaan.

In reactie daarop adviseert Gartner een drie stappenplan. Ten eerste dienen webwinkels "realtime-checks te doen naar frauduleuze handelingen, gebaseerd op patronen van fraude". Ten tweede wordt geadviseerd verdachte transacties eruit te vissen en ze handmatig verder af te handelen. Ten derde adviseert Gartner e-tailers om de creditcardmaatschappijen verantwoordelijk te stellen voor chargebacks, als de transactie ten onrechte is geaccepteerd.

De verwachtingen over de online verkopen eind dit jaar zijn optimistisch. In november lagen de bestedingen 22 procent hoger dan vorig jaar, aldus het eSpending Report van GoldmanSachs, Nielsen//NetRatings en Harris Interactive. Er werd toen in de Verenigde Staten 6,2 miljard dollar uitgegeven. ComScore zegt dat in de week na Thanksgiving online twee miljard dollar is uitgegeven, een toename van 34 procent ten opzichte van 2001.

Deel dit bericht

2 Reacties

Bert

Visa slaagt erin om voor verificatie van Visa-kaarten alles nog via fax te regelen (geweldig betrouwbaar (sic)) + ik heb zelf meegemaakt hoe ze een kaart die ze een week tevoren nog hadden goedgekeurd opeens weigerden omdat hij al een maand (!) geleden gestolen was. Commentaar van Visa: Tja, dat zijn de risico's van het vak he! Ons bedrijf mocht opdraaien voor 10.000 euro aan verkopen. Te weten dat we Visa hadden ingelicht omdat we de transactie verdacht vonden… Een bende amateurs eerste klas!

sf

Waarom niet het het online betalen afschaffen, en volgens het fysieke systeem werken: Klant print een document uit, vult gegevens in en creditcardnummer en handtekening, fax het vervolgens naar de betreffende creditcard-maatschappij die alles verder afhandeldt. Op de deze manier worden chargebacks afgedaan en alle risico is voor de consument. Het online betalen is alleen maar een extra inkomsten bron voor alle creditcard-maatschappijen, omdat zij alle rechten in handen hebben. Het betalen online is zo lek als een mandje: E-shops kunnen gehacked worden, gestolen creditcards kunnen geaccepteerd worden, payment-providers hebben alle rechten in handen, waardoor E-shops kansloos zijn op het gebied van fraude.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond