Deel dit artikel
-

eBay in herkansing met mediaveiling digitale stoppers

eBay heeft moeite om zijn veilingkennis te transplanteren naar digitale radio en televisie. Pogingen om beschikbare reclameruimte op digitale televisie te veilen aan adverteerders kwamen niet van de grond. Nu partnert eBay met een specialist om zijn geluk te beproeven met digitale radioreclame.

Het Amerikaanse veilingbedrijf sluit een samenwerkingsverband met Bid4Spots uit de staat Californië. Bid4Spots is een bedrijf dat vraag en aanbod van radioreclame in het digitale domein samenbrengt. Radioruimte die door de 2.300 stations zelf niet verkocht is, wordt als commerciele stopperruimte aangeboden aan bedrijven als Bid4Spots, SWMX.com en het door Google overgenomen dMarc. Zij proberen die vrije ruimte vervolgens zo duur mogelijk te verkopen.

eBay zoekt samenwerking met het bedrijf om zijn bemiddelingspositie tussen vragers en bieders uit te breiden naar de traditionele media. Sinds vorig jaar probeert eBay zijn activiteiten te verbreden naar televisie, en nu ook radio.

Jaarlijks gaat er 22 miljard dollar om in de Amerikaanse radioadvertentiemarkt. 

In augustus 2006 zegden Microsoft, HP, Toyota, Wal-Mart en Home Depot toe om 50 miljoen dollar te investeren in het nieuwe bemiddelingssysteem eBay Media Marketplace. Dat tv-project lijkt nu een stille dood te sterven. Kabelbedrijven wantrouwen de nieuwe toetreder. Deze kan in potentie een aanzienlijk deel van hun exploitatieactiviteiten overnemen met een geautomatiseerd biedingssysteem. Enkel het kleine kabelbedrijf Oxygen sloot zich aan op de mediamarktplaats.

eBays samenwerking met Bid4Spots is niet-exclusief. Bedrijven of veelverkopers op eBay die op de radio willen adverteren, hoeven niet per se via eBay Media Marketplace radioreclame in te kopen. Ze kunnen ook direct naar Bid4Spots.com surfen.

Google wil op termijn 1.000 medewerkers in dienst hebben die zich louter bezig houden met radiogeorienteerde diensten. Google realiseerde in 2006 een omzet van ruim 10 miljard met webadvertenties. Het zoekbedrijf zoekt, net als eBay, middelen en methoden om een deel van de traditionele media miljardenmarkt naar zich toe te trekken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond