Deel dit artikel
-

Google investeert complete superwinst in vernieuwing

Ruim drie miljard dollar nettowinst boekte Google over 2006, op een omzet van 10,6 miljard dollar. Uit de toelichting op de vannacht gepresenteerde cijfers blijkt, dat het bedrijf de superwinst volledig investeerde in onderzoek & ontwikkeling en de aankoop van gebouwen, IT-infrastructuur en apparatuur. Het bedrijf wordt uitgebouwd tot een fysiek wereldomspannende multimediale advertentiemachine.

Technologiebedrijf Google verraste beleggers en analisten afgelopen nacht met beter dan verwachte kwartaalcijfers. In het vierde kwartaal van 2006 boekte het een omzet van 3,2 miljard dollar en een nettowinst van 1 miljard dollar.

Advertenties enige financiële pijler

Nagenoeg alle omzet is afkomstig van de kleine tekstadvertenties die Google-gebruikers zien staan naast de zoekresultaten en op sites die Googles advertentieprogramma AdSense gebruiken. Een niet noemenswaardige fractie van de omzet realiseert Google met licentiegelden. Van de advertentieomzet is 61 procent afkomstig van Googles zoekpagina's en 38 procent van partnersites. De eerste categorie is het lucratiefst, omdat Google daarbij niet de inkomsten hoeft te delen met de partnersite.

De omzet uit het Adsense-programma, waarbij particuliere sitebeheerders namens Google reclame voor derden maken, bedroeg in het vierde kwartaal 1,2 miljard dollar.

Over heel 2006 keerde Google 3 miljard dollar uit aan partnersites, voor het aanbrengen van advertentie-inkomsten.

Hoeveel het bedrijf verdiende met betaaldiensten zoals de Google Mini, een bedrijfsserver om met Google-technologie intranetten te doorzoeken, blijft onvermeld. Binnenkort brengt Google eigen kantoorsoftware op de markt, een betaaldienst voor bedrijven die als alternatief voor Microsoft Office moet fungeren.

Buitenland groeit gestaag

Het percentage omzet uit Amerika versus het buitenland is vrij stabiel, al verdient het bedrijf wel steeds meer reclamegeld met zijn buitenlandse activiteiten. Een jaar geleden was 38 procent van de omzet afkomstig uit het buitenland, afgelopen kwartaal was dat 44 procent. In de toelichting op de kwartaalcijfers krijgen Duitsland en Frankrijk een pluim voor hun respectievelijke groeicijfers. Engeland is verantwoordelijk voor 15 procent van de totale Google-omzet.

Complete winst op aan investeringen

Uit de financiële presentatie blijkt dat Google zijn complete jaarwinst van 3,1 miljard dollar investeerde in vernieuwing.

Aan onderzoek en ontwikkeling (R&D) werd in 2006 1,2 miljard dollar uitgegeven. Nog eens 1,9 miljard dollar werd uitgegeven aan het inrichten van nieuwe datacentra, behorend tot de grootste in hun soort, en netwerkapparatuur. In de Verenigde Staten huisvesten steeds meer staten een eigen Google-datacentrum. In Nederland staat er een in Groningen. De eigenaar van dat pand investeert met derden 135 miljoen euro in de bouw van een nieuw datacentrum. Voordat de eerste baksteen is gelegd, is het pand al voor 70 procent verhuurd. Het niet bekend aan wie. De lokatie voldoet echter aan de strenge eisen die Google stelt.

Bouwen aan groei

Met het oog op de verdere digitalisering van de samenleving en media geeft Google veel uit aan vernieuwing. Het bedrijf wordt uitgebouwd van een machine voor webadvertenties naar een voor adverteren in alle media. Verspreid over meerdere tijdspannen, locaties en partners worden er proeven gedaan met Google-adverteren in kranten, tijdschriften, digitale video, digitale radio en mobiel internet. Google-baas Eric Schmidt geeft aan dat die investeringen niet voor 2008 hun financiële vruchten zullen afwerpen.

Weinig mondiale concurrentie

Haast heeft Google echter niet bij het uitbouwen van zijn activiteiten en bereik. Het bedrijf heeft jaren voorsprong op de concurrenten die met tekstadvertenties Google-achtige omzetten en winsten willen halen. Dat werd onderstreept toen zij, Microsoft en Yahoo, eerder deze maand hun kwartaalcijfers presenteerden.

Microsoft moet zijn vernieuwde Google-concurrent AdCenter internationaal nog breed uitrollen en Yahoo zag zijn omzet en winst afgelopen jaar juist dalen. Yahoo werkt aan de lancering een vernieuwde advertentiemachine, Panama, maar daarvan blijven de prestaties naar verluidt achter bij de verwachtingen van adverteerders. Eerder deze week besloot het bedrijf zich toe te leggen op het helpen opbouwen van bekende merken.

Google zegt komend jaar ook fors te investeren in nieuwe gebouwen, personeel en appartuur. Het bedrijf heeft 10.700 man in dienst, 600 openstaande vacatures en kas die met 11,2 miljard dollar is gevuld.

Deel dit bericht

1 Reactie

Sacha Prins

"Technologiebedrijf Google…" Gezien de nagenoeg 100% inkomsten uit advertenties zou ik eerder stellen "Uitgeverij Google" of "Mediabedrijf Google" of misschien zelfs "Advertentienetwerk Google". Technologie is overduidelijk slechts het middel om het doel (ads tonen) te bereiken. Waarmee ik niks af wil doen aan de technologie, maar daar verdienen ze (direct) niet aan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond