Deel dit artikel
-

Ecommerce Europe en Thuiswinkel.org plaatsten kritische kanttekeningen bij verbod geoblocking

Verkopers op afstand mogen consumenten niet discrimineren op basis van nationaliteit of verblijfplaats bij de toegang tot hun producten en/of diensten. Belangenorganisatie Ecommerce Europe zegt in een nieuw position paper dat de regels niet te strak gehanteerd mogen worden.

Differentiatie gebaseerd op locatie hoeft immers te betekenen dat de consument gediscrimineerd wordt. Het hanteren van verschillende prijzen of voorwaarden is bijvoorbeeld wel toegestaan wanneer objectieve criteria dit verschil rechtvaardigen.

De Europese Commissie overweegt om webwinkels te verplichten producten of diensten te verkopen aan iedereen in de EU. Er moet echter wel rekening gehouden worden met de effecten die deze verplichting op de e-commercemarkt kunnen hebben, vindt Ecommerce Europe.

De consument moet kunnen accepteren dat bepaalde producten alleen geleverd worden binnen de (lands)grenzen die de verkoper aangeeft. Ecommerce Europe is in ieder geval van mening dat het onmogelijk is om webwinkels te verplichten overal in de EU te moeten leveren.

Ook moeten websites in staat zijn om de consumenten te verwijzen naar een site in de moedertaal of met de juiste valuta. Ecommerce Europe ziet dit als personalisatie en niet als discriminatie.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond