Deel dit artikel
-

E-commercesector wil met rekenmodel pakketbezorging duurzamer maken

Thuiswinkel.org, Connekt en Topsector Logistiek hebben woensdag op de Webwinkel Vakdagen in Utrecht een nieuw rekenmodel gelanceerd dat CO2-uitstoot voor de pakketbezorging inzichtelijk maakt. De e-commercesector streeft naar een reductie van 50 procent CO2-uitstoot in 2025.

Het rekenmodel berekent hoeveel CO2-uitstoot het versturen van een pakketje kost op basis van het volume van de verzonden pakketten, het aantal kilometers dat ieder pakketje aflegt, het vervoersmiddel dat gebruikt wordt, de vulgraad van busjes en de afleveroptie. Het model is ontleend aan Lean & Green Analytics-methode en voldoet aan Europese normen.

Grote retailers als bol.com, wehkamp, Coolblue en Otto en vervoerders als PostNL, DHL en Dynalogic waren betrokken bij de ontwikkeling van het model.

De consument wordt daarnaast met de campagne Bewust Bezorgd van Thuiswinkel.org ook bewustgemaakt van de duurzame bezorgmogelijkheden waarvoor gekozen kan worden bij een bestelling.

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, zegt: ‘Je kunt je wel voorstellen dat het duurzamer is om één busje 100 pakketten te laten afleveren, dan dat iedere consument apart de weg op gaat.’

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond