Deel dit artikel
-

Economen ING: kwart detailhandel via online kanalen

Het zal niet lang duren voordat een kwart van de omzet van de detailhandel via internet wordt gerealiseerd. Het Economisch Bureau van ING rekent voor dat dat peil in 2020 al wordt bereikt.

Vandaag de dag wordt rond de vijf procent van de omzet van de detailhandel via het web geboekt. Alhoewel de e-commercemarkt in Nederland de grootste groeijaren achter de rug heeft, lijkt er een tweede groeigolf te ontstaan. De winkels die nu louter offline werken, betreden het online veld.

De grote landelijke ketens zijn de eerste uit de bakstenen wereld die de beurs trekken voor digitale investeringen. De kleinere en gespecialiseerde zaken zullen daarna volgen. Dat lijkt althans de logische volgorde. ING waarschuwt echter ook dat de barrière voor toetreding steeds hoger wordt. De kosten voor marketing en techniek zijn daarbij de grootste financiële posten.

‘Ondernemingen moeten goed nadenken in hoeverre zij hier hun investeringen en inspanningen op richten. De vraag is namelijk of dit extra omzet gaat opleveren dan wel een verschuiving van offline naar online omzet teweeg brengt. Een afweging tussen kosten en baten is hierin belangrijk. Daarbij moet men zich realiseren dat het niveau in e-commerce steeds hoger wordt. De mogelijkheden om ook daadwerkelijk succesvol te verkopen via internet zullen daarom krapper worden. De vereiste investeringen voor een goede en aansprekende webshop zijn inmiddels flink gegroeid. In dit verband kan samenwerking wellicht een optie zijn.’

‘De sector kent een hoge mate van innovatie. Online spelers beschikken vaak over grote hoeveelheden data en kunnen hun (potentiële) klanten nauwkeurig volgen en in kaart brengen. Door deze data te analyseren en webshops aan te passen kan de onsument een steeds betere online shopervaring worden geboden.’

‘De fysieke partijen hebben ten opzichte van de pure players het voordeel dat zij multichannel kunnen opereren.’

Vorig jaar boekte de Nederlandse detailhandel een omzet van zo’n 83 miljard euro. Vijf procent daarvan kwam via internet. Over tien jaar is dat het vijfvoudige: zo’n twintig miljard euro. De foodsector zal de grootste groei vertonen.

Het gevolg van de digitalisering van de winkelstraten: ‘Winkels buiten de grote binnensteden zullen het nog zwaarder krijgen en ketenpartijen zullen selectiever naar hun vestigingen kijken. A-locaties nemen aan belang toe terwijl C en in mindere mate B locaties het lastig krijgen. Het aantal m² winkelvloeroppervlak zal drastisch neerwaarts bijgesteld worden. In ieder subsegment verwachten wij dat de markt grofweg zal bestaan uit drie tot vijf grote Pan-Europese spelers, een aantal grote merkbedrijven en daarnaast ruimte voor nichespelers.’

Foto: Jos van Zetten (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Guus

“De mogelijkheden om ook daadwerkelijk succesvol te verkopen via internet zullen daarom krapper worden.”

Op mobiel is het nog niet krap voor retail. Daarnaast is mobiel bij uitstek de brug tussen de fysieke wereld en internet en groeit het hard. Nog vroeg misschien, maar wel uit de startblokken.
En zonder anticipatie op de nieuwe kansen van mobiel is dit medium wellicht snel een grotere bedreiging voor offline retail dan “PC” internet. Zie bijvoorbeeld:
Phone-Wielding Shoppers Strike Fear Into Retailers (WSJ)
http://tinyurl.com/35lwhve

Jeroen Bos

5% van €83 miljard zou de online omzet nu zijn? Dan hebben we het over €4,15 Miljard? Terwijl Blauw Research en Thuiswinkel.org bijan € 9 miljard rapporteren! Anayway….Online is the place to be zeg maar. En dat klopt dan weer wel. Dat de online omzet gaat groeien naar >20% is wel zeker, zeker gezien de opmerking van Guus, omdat mobiel over een aantal jaren een belangrijkere rol zal gaan innemen dan de traditionele PC.
Voor fysieke retailers wordt het overigens niet moeilijker om nog toe te treden, want de onderzoeken wijzen uit dat multi-channel partijen tot 300% meer waarde uit hun klanten halen.
De vraag is alleen voor die partijen wat zij wel en niet moeten doen in de online wereld. Dat is nou een kwestie van een goede integrale strategie. Investeren in het merk wordt belangrijker dan ooit in een multi channel omgeving daar consumenten op elke plek en wanneer het hen uit komt, zullen gaan bestellen. Top of mind blijven dus!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond