[Eday 2010] OLX: grootste onbekendste handelssite

Skype, MSN Messenger, e-mail en drie collega’s op het hoofdkantoor in New York. Meer heeft de Fransman Fabrice Grinda niet nodig om een van ’s werelds grootste advertentiesites te laten draaien.
Volgende maand komt Grinda naar Rotterdam om op Emerce Eday te vertellen hoe hij met beperkte middelen een internationale variant op Marktplaats.nl exploiteert onder de naam OLX.com.
De OLX-sites zijn voor iedereen gratis te gebruiken. Bereik en pageviews genereren is daarom het belangrijkste voor het bedrijf. Geld verdienen doet de site enkel met tekstadvertenties uit Google AdWords en Russische en Chinese varianten daarop van Yandex en Baidu.
Het bedrijf kiest een andere route dan gebruikelijk. Voor internationale expansie richt het zich niet op grote landen als Amerika, Duitsland, Engeland en Frankrijk. De directeur focust juist op kleine landen en landen waar internet nog in opkomst is.
Is Rusland, bijvoorbeeld, ging net een tv-campagne van start. Die moet aangeven wat het effect van tv op siteverkeer en merkbewustzijn doet.
Grinda verwacht dit jaar een omzet te boeken van 10 miljoen euro. Het doel is om maandelijks 100 miljoen bezoekers op zijn sites te verwerken.
OLX trok in de afgelopen jaren een kleine 30 miljoen dollar aan extern kapitaal aan. Oprichter Grinda financierde de start van het bedrijf uit eigen middelen. Hij had zijn beltonenbedrijf Zingy net verkocht voor 80 miljoen dollar. Bovendien kon hij recent nog een van zijn investeringen, Labpixies, verzilveren omdat Google dat bedrijf overnam.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond