Deel dit artikel
-

Eenderde NY Times-abonnees komt niet voor ‘de krant’

Een op de drie nieuwe digitale abonnees van de New York Times komt niet voor nieuws. Ze nemen primair een abonnement op de kruiswoordraadsels of de kookrubriek.

De kookrubriek en de puzzelsectie van de NY Times zijn dan ook zo uitgebreid en goed dat het krantenbedrijf er aparte abonnementen voor heeft ontwikkeld. Wie ook het nieuws van de Times wil, kan een extra abonnement nemen voor de helft van de prijs.

De jongste financiële cijfers van de uitgever laten zien dat het aantal digitale abonnees in het vierde kwartaal met 265.000 steeg tot 3,4 miljoen. In totaal heeft het bedrijf 4,3 miljoen abonnees, wat inhoudt dat het een miljoen puur-papier abonnees heeft.

Van die 265.000 nieuwe abonnees komen er 172.000 voor het nieuwsproduct, vertelt directievoorzitter Mark Thompson. De rest van deze nieuwe klanten komt voor Cooking en Crossword.

Bijna de helft (790 miljoen dollar; 45 procent) van de omzet van de NY Times Company is afkomstig van digitale producten. Dat is een combinatie van reclame-inkomsten en abonnementsgelden. Thompson stelde zijn organisatie vier jaar geleden tot doel om per 2020 een digitale omzet te draaien van achthonderd miljoen dollar. Dat ligt goed binnen handbereik.

Het nieuwe doel is om per 2025 het abonneebestand te doen groeien van nu 4,3 miljoen naar dan tien miljoen. Het aantal digitale abonnees steeg in 2018 met 27 procent. Dat bestand moet komende zes jaar gemiddeld met vijftien procent groeien om de tien miljoen op tijd te halen.

Een van de manieren om dat te realiseren is door meer te investeren in kwaliteitsjournalistiek. Er werken nu 1.550 journalisten voor het krantenbedrijf.

De totale omzet van de uitgever steeg in 2018 met 4,4 procent tot 1,7 miljard dollar. Daarvan komt een miljard dollar uit abonnementsgelden.

Foto: daliscar (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond