Deel dit artikel
-

NY Times voorspelt emoties lezers op nieuwsverhalen

De Amerikaanse krant NY Times heeft kunstmatige intelligentie ontworpen waarmee het de emotionele reacties van zijn lezers en kijkers kan voorspellen op alle items die in de krant verschijnen. Die product, Project Feels, wordt gebruikt voor de productie van reclamecampagnes van grote merken.

Het project is een van de eerste resultaten van een nieuwe eenheid bij de uitgeverij. Die heeft tot doel om de data, kennis en inzichten waar het krantenbedrijf zijn strategie mee bepaalt ook te gebruiken voor de adverteerdersmarkt. Directie en adverteerder gebruiken dezelfde ruwe data voor hun respectievelijke commerciële doelen.

De Advertising & Marketing Solutions Group van de uitgever ontwikkelde nytDEMO, wat eigenlijk niets anders is dan een crossfunctioneel team dat werkt met data en technologie. DEMO staat voor data, engineering, measurement, and optimization. “We hebben nytDEMO gemaakt om onze diepe kennis van ons grote publiek te verbouwen tot reclameproducten”, zegt Allison Murphy. Zij is verantwoordelijk voor reclame-innovatie bij de Times.

Bij Project Feels, bijvoorbeeld, luidde de onderzoeksvraag: beïnvloedt de emotionele reactie van onze lezers hun betrokkenheid en reactie? Om die vraag te beantwoorden verzamelden de onderzoekers honderdduizenden datapunten om emtionele reacties van lezers in kaart te brengen en te kwantificeren. Het resultaat was een lerend en voorspellend computermodel. Adverteerders kunnen nu reclameruimte inkopen op basis van de waarschijnlijke emotionele reactie van lezers en de match die het heeft met de gewenste response. Merken kopen dan in op sentimenten als ‘zelfvertrouwen’ en ‘avontuurlijk’. Over de prijsstelling zegt de uitgever niets.

Binnenkort brengt de NY Times ook Readerscope uit, een hulpmiddel dat inzicht geeft wie waarin is geïnteresseerd en waar zij zich bevinden. Hiermee kunnen adverteerders de creatie, de inhoud, van hun campagnes vormgeven. Uiteindelijk kunnen ze zelfs hun first party-datasets invoeren om daarmee betere selecties te maken op de inventory van de krant.

Foto: Diego Torres Silvestre (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond