Deel dit artikel
-

Eerste test met prepaid energiedienst

Tientallen Rotterdamse en Arnhemse huishoudens testen de komende maanden een prepaid energiedienst die hoge kosten door afsluiting moet voorkomen. De dienst werkt als een prepaid telefoonabonnement; deelnemers kopen een tegoed aan energie en kunnen dit zelf opwaarderen.

Deelnemende huishoudens kunnen via een webportal hun verbruik en actuele energiesaldo zien, vertaald naar het aantal dagen dat ze nog energie hebben. Dit wordt berekend op basis van hun gemiddelde verbruik per dag. Als hun energiesaldo te laag is ontvangen ze een bericht en kunnen ze via de portal snel opwaarderen.

Een schakelaar in de meterkast kan op afstand de stroomtoevoer in- en uitschakelen. Afsluiten op afstand gebeurt alleen als het saldo ontoereikend is. Voordat dat zover is, heeft de klant al een aantal sms’jes en e-mails ontvangen om op te waarderen en zo de tijdelijke stopzetting van energie te voorkomen.

De proef in Rotterdam wordt door netbeheerder Stedin, energieleverancier Greenchoice en Alliander gerealiseerd, de pilot in Arnhem door netbeheerder Liander, Nuon en Stichting Energiebank Nederland.

Deel dit bericht

1 Reactie

Herman Ostyn

In België passen ze nu ook de digitale meter toe. Jullie hebben al een tijdje deze meter in gebruik. In het begin hadden jullie meters die van buiten af gevoelig waren voor storingen. Met die ervaringen welk type meter zouden jullie aanraden als de meest correcte. En raden jullie bepaalde meters af. Dank.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond