Deel dit artikel
-

Eind 2021 meer webshops dan fysieke non-food winkels

Na een extreme toename van de detailhandel-omzet van 6 procent in 2020, verwacht ING voor 2021 enkel nog een lichte groei van 1,5 procent, grotendeels door de aanhoudend hoge groei van verkopen in het online segment van 25 procent. In de fysieke food en non-food retail is er dit jaar geen groei te verwachten.

Webwinkels zijn wederom de grote winnaars en door de coronacrisis vallen er steeds meer gaten in de winkelstraten. De andere winnaars van vorig jaar, zoals bouwmarkten en woon- en elektronicawinkels profiteren nu weliswaar van de versoepelingen, maar halen de klap van de lange tweede lockdown dit jaar waarschijnlijk niet meer in. Naar verwachting is hun gemiddelde omzetdaling ruim 5 procent. Kleding- en schoenenwinkels maken een gedeeltelijke inhaalslag, maar leveren ook in, met een totaal omzetverlies van ruim 1 miljard euro in 2020 en 2021.

De coronacrisis laat dan ook zeker zijn sporen na. Trends die al waren ingezet zetten door. Eén op de zes winkels verdween in de afgelopen tien jaar, dat zijn bijna 14.000 winkels minder. Het aantal supermarkten nam wel toe, terwijl het aantal non-food webwinkels steeg van 12.500 naar 63.000.

In 2020 groeide het aantal webshops met 28 procent en sloot ruim 1 procent van de fysieke non-food winkels. Ervan uitgaande dat ook in 2021 ruim 1 procent van de non-food winkels stopt en het groeitempo van het aantal webshops normaliseert naar circa 10 procent, dan zijn er eind dit jaar meer webshops dan fysieke non-food winkels.

De foodretail profiteerde in 2020 in sterke mate van de sluiting van grote delen van de horeca en het feit dat Nederlanders veel meer tijd thuis doorbrachten dan normaal. Deze corona-boost voor de omzet van supermarkten en speciaalzaken verdwijnt in de loop van het jaar geleidelijk, denken de economen van ING. Dit is het gevolg van de gedeeltelijke versoepelingen voor onder meer de horeca sinds eind april. Hierdoor daalt naar verwachting voor geheel 2021 de omzet van supermarkten met 0,5 procent en die van speciaalzaken met 1 procent.

Foto Shutterstock

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond