Deel dit artikel
-

Ellen Snijder: ‘Mode en webshops zijn mijn grote liefde’

Ellen Snijder (26), oprichtster van Fashionchick, wist van haar afstudeerscriptie haar werk te maken. Momenteel is haar online fashionportal Fashionchick actief in drie landen. 


Snijder is de jongste e-commerceprofessional in de toplijst. Zelf wijt ze haar hoge positie voor een deel aan de gunfactor. “Er zijn maar weinig e-commercevrouwen, dat zal meespelen. Neemt niet weg dat ik er zeer blij mee ben.”

Fashionchick.nl bestaat sinds 2008, drijft op affiliate marketing en richt zich op de modebewuste vrouw van gemiddeld dertig jaar oud. Zelf spreekt ze graag van de ‘grootste online winkelstraat van Nederland’, die direct toegang biedt tot 120 webshops. Van de Bijenkorf tot Zalando.

Is Fashionchick een lang gekoesterde droom?
“Nee, het is zo gegroeid. Het concept kwam in me naar boven tijdens mijn afstuderen. Het leek me erg leuk om een fashionportal op te zetten op basis van affiliate marketing. Mode en webshops zijn mijn grote liefde.”

Wat is jullie kracht?
“Wij geloven heel erg in techniek. Dat doen we allemaal intern. En daarnaast werken we met kwalitatief goede webshops. Uiteindelijk draait alles om converteren.”

Wie zijn je concurrenten?
“Een fashiolista.com is meer gericht op inspiratie dan verkoop. En ander voorbeeld is Shopwithyourfriends.com, maar gaat uit van het online met vrienden op hetzelfde moment shoppen. Daar geloof ik niet in. Bij ons kun je zelf je kledingkast samenstellen. En kun je je vrienden laten weten wat je leuk vindt. Dat is een veel natuurlijkere manier van shoppen. Potentiële concurrenten zitten eerder in het buitenland.”

Sinds eind vorig jaar hebben jullie een Franse en Duitse site gelanceerd. 
Al break-even?
“Voor Duitsland wel, Frankrijk niet. De Fransen gebruiken online meer ter inspiratie.”

Waarom België overgeslagen?
“We hebben altijd een paar key webshops nodig die het concept succesvol kunnen maken. Nu Zalando bijvoorbeeld ook in België van start gaat, is een Belgische webshop een reële optie.”

Hoe ondervang je slecht converterende webshops?
“Als dat structureel is en ze te weinig toevoegen aan ons assortiment, zullen we ze uiteindelijk van de site verwijderen. Ze mogen nog wel een link hebben, maar that’s it. Ons businessmodel gaat uit van Cost per Sale. Levert een webshop te weinig conversie op, dan hebben we een eCPC-garantie afgesproken van negentien cent per click. Onze traffic is dat waard. We willen ze zo tevens activeren om de aangeleverde data goed up-to-date te houden.”

Niet bang dat leden uiteindelijk direct bij de betreffende webshop gaan kopen?
“Nee, ons assortiment, de virtuele kledingkast en de tweewekelijkse nieuwsbrief spelen daarbij een cruciale rol. Zo’n vijftig procent van ons bezoek is terugkerend.”

Sinds een jaar heeft Sanoma een minderheidsaandeel. Waarom?
“We willen groeien. En een professionaliseringsslag maken. Door die samenwerking kan dat. Daarnaast kunnen we veel van hen leren. Het is voor ons een stap voorwaarts, dat was nodig.”

Jullie hebben maandelijks gemiddeld 400.000 unieke bezoekers in Nederland. Wat betekent dat voor de omzet?
“Die ligt momenteel boven de een miljoen euro. Komend jaar verwachten we een omzetgroei van dertig procent. We zijn overigens vanaf het begin winstgevend geweest.”

Wanneer komen jullie met een eigen fashionlabel?
“Nog niet, dat kost vooralsnog te veel tijd. We hebben wel een eigen schoenenlijn ontworpen die te koop is, maar dat is vooral een gelegenheid om jezelf in de kijker te spelen. Ook in de offline winkels. Wie weet waartoe het leidt.”

Bedrijfsgegevens

  • Opgericht in: 2008
  • Verwachte omzet 2012: 1,3 miljoen euro
  • 
Aantal medewerkers: 18
  • Aantal klanten: 30.000 leden
  • Actief in: Nederland, Frankrijk en Duitsland

*) Voor het vierde achtereenvolgende jaar publiceert Emerce in het juninummer de ‘E-commerce 25′, de lijst van meest invloedrijke Nederlandse professionals in de e-commerce. 
Ellen Snijder staat samen met Daniël Ropers (bol.com) en Pieter Zwart (Coolblue) in de top drie van dit jaar.

*) Dit artikel verscheen in het juninummer van Emerce magazine (#114)

Fotografie: Alek Bruessing 

Deel dit bericht

3 Reacties

Jeroen Nas

Die 18 medewerkers lijkt me erg veel op het aantal leden en de omzet. Nu maar hopen dat het veel parttimers zijn….

Joost

Klopt Jeroen,

Die 18 medewerkers zijn ook niet van Fashionchick maar in dienst bij No-search, het moederbedrijf. Er werken 13 mensen bij FC waarvan een groot deel stagiaires en parttimers natuurlijk.

Verder is ‘oprichtster’ een groot woord, daar FC gewoon onderdeel is van No-Search.

Sanoma heeft ook geen minderheidsaandeel in FC maar in No-Search.

Fact-checking door een journalist kan nooit kwaad natuurlijk….

Redactie Emerce (Ronald)

@joost/@jeroen: het zijn idd geen 18 fte’s, vandaar ‘medewerkers’. Het zijn mensen die werken bij FC en een aantal ‘vaste’ externe krachten.

@joost: mbt minderheidsaandeel. Wat er staat is feitelijk juist. No Search focust zich op ontwikkelen en beheren van fashionportals, wat voornamelijk FC betreft. Om die reden is Sanoma er ook ingestapt. Geen spijkers op laag water zoeken svp. En ter info: bovenstaande tekst is geverifieerd, zoals gebruikelijk.

Zou overigens niet weten waarom Ellen geen oprichtster genoemd zou mogen worden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond